از طرفی تولید در برخی مجتمع‌های پتروشیمی تولید متانول در ایران و برخی کشورهای منطقه باعث رشد عرضه این محصول خواهد شد از جمله پتروشیمی مرجان، کاوه و کیمیا در ایران. در مقابل تقویت برنامه MTO (تولید الفین از متانول) در چین تقاضا برای این محصول را افزایش می‌دهد و همین امر به تعادل قیمتی در بازار منتهی خواهد شد و مانع از افت شدید قیمتی در بازار این محصول در آسیا می‌شود. این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه قیمت متانول در بازار آسیا در سه ماه اول امسال به‌دلیل تعطیلی برنامه‌ریزی نشده چند کارخانه بالاتر بود، می‌نویسد البته در آن دوره تقاضا نیز پایین بود ولی اکنون با رشد تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و همزمان عرضه گسترده‌تر، انتظار می‌رود همچنان وضعیت متعادلی را داشته باشیم، اما منحنی‌های عرضه و تقاضا هر دو به سمت بالا شیفت خواهد کرد. قیمت متانول در میانه ماه جاری به ۲۴۰ دلار در هر تن رسید درحالی‌که سال قبل این محصول در بازار آسیا بالاتر از ۳۵۰ دلار معامله می‌شد.

بازار اتیلن آسیا طبق این گزارش به‌دلیل افزایش ظرفیت‌های منطقه‌ای در نیمه دوم سال‌جاری با آرامش روبه‌رو می‌شود. دو موضوع در این بازار وجود دارد؛ نخست افزایش صادرات ایالات‌متحده به بازارهای آسیایی و دوم انتظار کاهش تقاضا برای بخش‌های پایین‌دست که این دو مساله به آرامش در بازار اتیلن آسیا منتهی خواهد شد. قیمت‌ها با این حال در قسمت‌های شمالی آسیا به نظر می‌رسد با قدرت بیشتری آغاز شده بود. در پایان فوریه قیمت در مناطق شمالی به هزار و ۱۸۰دلار در هر تن هم رسید. اما از ماه مارس به بعد تا اواسط ژوئن قیمت کاهشی شد به‌طوری‌که تا ۸۱۰ دلار در هر تن نیز که یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها در یک دهه گذشته است کاهش یافت. توقف تولید در مجتمع‌های تولید مونو اتیلن گلایکول و مونومر استایرن در کارخانه‌های کلیدی در چین یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق بوده است.

از طرفی به‌دلیل آنکه کارخانه‌ها در ابتدای سال خرید زیادی انجام داده بودند قیمت‌ها در ابتدای سال نیز به‌صورت غیرمتعارفی افزایش یافته بود. با این حال مونو اتیلن گلایکول یکی از بدترین دوره‌های خود را در چین در نیمه اول سال پشت‌سر گذاشت. قیمت‌های وارداتی نیز به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده که این امر نیز در افت قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار است. این موضوعات باعث شده حجم زیادی از اتیلن به‌دلیل کاهش عرضه روی دست تولیدکنندگان چینی بماند که این امر به افزایش ظرفیت‌های صادراتی در نیمه دوم سال منجر شده است.

در بازار محصولات پلی‌اتیلنی در آسیا اما پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا برای پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری در نیمه دوم سال با نوسان روبه‌رو ‌شود. در فصل تابستان خرید برای این محصول با رشد تقاضا روبه‌رو می‌شود اما با فرارسیدن پاییز بار دیگر تقاضا فروکش می‌کند و این مساله بازار را متعادل خواهد ساخت. با این حال پیش‌بینی می‌شود تقاضا به خصوص در سه ماه چهارم به‌دلیل خریدهای انباری برای سه ماه اول ۲۰۲۰ به خصوص در ماه دسامبر تقویت شود. با این حال انتظار نمی‌رود قیمت پت بطری در این دوره زمانی با تغییر خاصی روبه‌رو شود. با این حال نگاهی به روند معاملات این محصول در بازار آسیا نشان می‌دهد سال گذشته و در سه ماه چهارم آن تقاضا و تجارت این محصول کاهش یافت که بخش مهمی از آن به‌دلیلجنگ تجاری و تعرفه‌ها رخ داد اما با این پیش‌بینی که تا فرارسیدن آخرین فصل ۲۰۱۹ مشکلات تجاری برطرف شده باشد انتظار می‌رود امسال با رشد تقاضا برای این محصول روبه‌رو شویم.

میانگین قیمت این محصول در سه ماه اول امسال ۱۱۰۰ دلار در هر تن بود اما در ماه ژوئن این رقم به ۹۲۰ دلار در هر تن رسید که نشان می‌دهد نوسان آن در سال جاری افزایش یافته است با این حال انتظار می‌رود تا ابتدای ۲۰۲۰ جهش یا افت زیادتری را تجربه نکند. در میانه جولای ۲۰۱۹ قیمت این محصول به ۹۸۵ دلار در هر تن رسید. ICIS پیش‌بینی می‌کند احتمالا در پایان سال قیمت به بالاتر از ۱۰۵۰ دلار برگردد مگر آنکه قیمت نفت با تغییرات جدی روبه‌رو شود.

در این بین اما نکته مهمی که وجود دارد آن است که عرضه برخی واحد‌های تولیدی در چین انتظار می‌رود در نیمه دوم امسال افزایش یابد به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی ICIS ظرفیت تولید این محصول در سال جاری در مقایسه با ۲۰۱۸ در حدود ۹۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. به علاوه پیش‌بینی می‌شود چین واردات خود را نیز از این محصول در نیمه دوم سال افزایش دهد که این موضوع قیمت پلی‌اتیلن را در بازار چین با تعادل روبه‌رو خواهد ساخت.

در این میان با توجه به جنگ تجاری چین و آمریکا از ژوئن ۲۰۱۸ تاکنون تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات پلی‌اتیلن سنگین و سبک چین از آمریکا وضع شد که این مساله طی این مدت روی قیمت‌ها در بازار آسیا به‌خصوص چین اثراتی را بر جای گذاشته است. حال باید دید آیا توافقی بین این دو کشور در ماه‌های باقیمانده تا پایان ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد یا خیر که این مساله می‌تواند بازار را با تعادل نسبی روبه‌رو کند. از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ واردات پلی‌اتیلن از آمریکا به چین ۸۴ درصد کاهش یافته و این رقم برای پلی‌اتیلن سبک ۵۰ درصد بوده است. البته واردات از سایر کشورها برای این محصولات طی این مدت افزایش یافته به همین دلیل است که تغییرات جدی در قیمت‌های این محصولات اتفاق نیفتاده است. مثلا واردات ازخاورمیانه و کشورهای جنوب آسیا و هند به ترتیب ۲۲ درصد، ۳۶ درصد و ۷۱ درصد افزایش یافته است. در عین حال تولیدات داخلی چین نیز برای این محصولات افزایشی بوده به‌طوری‌که میزان رشد تولید در فاصله ژانویه تا می ‌۲۰۱۹ در حدود ۱۱ درصد رشد کرده است. همه این موارد باعث شده تا پیش‌بینی کاهشی برای بازار پلی‌اتیلن وجود داشته باشد.

بازار پلی‌پروپیلن آسیا نیز نگرانی‌های خاص خود را در نیمه دوم سال تجربه خواهد کرد؛ نگرانی‌هایی که بیشتر از مسائل تجاری ناشی می‌شود. یک پیش‌بینی در این گزارش حکایت از آن دارد که در فاصله جولای تا دسامبر برنامه‌های تولید به‌خصوص در مناطق شمالی آسیا کمتر از حد انتظار خواهد بود. برآورد می‌شود تولید به پایین‌تر از ۵۶۶ هزار تن در نیمه اول امسال رسیده بود با این حال انتظار می‌رود یک رشد نسبی اما محدود را به‌خصوص در چین در نیمه دوم سال شاهد باشیم. به‌عنوان مثال انتظار می‌رود یکی از شرکت‌های پتروشیمی چینی در ماه‌های پیش‌رو یک واحد ۳۲۰ هزار تنی را در ویتنام افتتاح کند. عرضه جدید پروپیلن از مالزی، راه‌اندازی یک واحد تولیدی در اکتبر در سنگاپور و… همگی روی میزان عرضه‌ها در این بازار در نیمه دوم سال اثر می‌گذارند که همه این موارد قیمت‌ها را به سمت کاهش سوق می‌دهد. قیمت این محصول در ژوئن در بازار آسیا به ۹۰۲ دلار در هر تن رسیده که کاهش ۵۰ دلاری را در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد و از تعادل نسبی حکایت دارد اما این وضعیت در نیمه دوم سال عوض می‌شود.