انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ادامه صعود قیمت گریدهای پلیمری در بازارهای آسیا طی دومین هفته جولای

در هفته دوم ماه جولای بازارهای پلیمری آسیا همچون هفته اول ماه جولای و نیمه دوم ماه ژوئن شاهد رشد بوده و روندی صعودی را تجربه کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، در هفته ای که گذشت بازارهای آسیایی تحت تاثیر کاهش حجم عرضه به علت تصمیم توقف خط تولید شرکت­های پتروشیمی در حال حاظر و ماه­ آتی با توجه به نزدیکی اجلاس G20 در کشور چین با روندی صعودی همراه بودند که حتی کاهش قیمت نفت اوپک تا مرز 42 دلار  و هم چنین کاهش قیمت نفت برنت به مرز 46 دلار در این هفته، مانع رشد قیمت محصولات پلیمری نشد و  قیمت انواع پلیمرها با افزایش روبرو شد تا پلیمری­ ها هفته­ی دوم ماه جولای را نیز صعودی سپری کنند.

 

قیمت نفت خام در سه ماهه دوم سال 2016  به علت کاهش آمار ذخایر نفت خام آمریکا و کاهش تولید نفت نیجریه با رشد ملایمی همراه بود  به گونه­ای که در ماه­های آوریل و مه روندی صعودی را تجربه کرده و  در ماه ژوئن نسبتا با ثبات بوده و تغییر چندانی نداشت اما با آغاز  سه ماهه سوم سال 2016، در ماه جولای طی دو هفته اول علی رغم وجود افزایش تقاضای نفت خام(رشد مصرف این سوخت در هند، چین و اروپا) و کاهش شدید تولید در کشورهای غیر عضو اوپک، به علت مازاد عرضه و شوک روانی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا شاهد نوسان بالای قیمت نفت خام در بازار های جهانی بودیم به گونه ای که در کل برایند این تغییرات طی دو هفته گذشته نزولی بوده است.و این تضعیف قیمت نفت طی هفته گذشته در بازار پلیمری نقش موثر نداشت و با توجه شرایط موجود بازار پلیمری ها نتوانست مانع بهبود قیمت انواع پلیمرها گردد.

 

روند یک ماهه قیمت نفت خام برنت و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (  از 15 ژوئن 2016 تا 15 جولای 2016)

 

 

قیمت اکثرکالاهای پلیمری از نیمه دوم ماه ژوئن صعودی بوده است  دلایل اصلی آن از سویی کاهش حجم عرضه بازار به دلیل توقف خط تولید برخی شرکت ها برای دوره تعمیر و نگهدای و از سویی دیگر افزایش قیمت الفین ها در مجموع چند هفته گذشته است. و در آغاز ماه جولای بازارهای آسیا با بهبود سطح تقاضا و کاهش عرضه برخی از محصولات، رونق را تجربه کرده­اند  و قیمت این محصولات با روندی صعودی مواجه گردیده است .

 

در این بین بیشترین افزایش نرخ مربوط به کالای پلی استایرن معمولی بود که 30 دلار افزایش را تجربه کرد که معادل 2.49 درصد افزایش است. وکمترین افزایش هم مربوط به کالای پلی اتیلن سبک فیلم بودکه با 5 دلار افزایش نرخ یا به عبارتی دیگر  0.41 درصد همراه بود. تنها کالایی هم که در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در آن بودیم کالایPET  گرید بطری بود که شاهد کاهش قیمت 11 دلاری در آن بودیم.

 

 

 

اتیلن و پروپیلن

قیمت اتیلن در هفته دوم ماه جولای نسبت به هفته گذشته با کاهش 10 دلاری همراه بود  و با قیمت 1085 دلار به ازای هر تن معامله شد. این کاهش قیمت از سویی ناشی از ضعف تقاضا طی هفته گذشته و از سویی دیگر ناشی از راه اندازی مجدد خط تولید دو کارخانه از سنگاپور و ژاپن پس از دوره تعمیر و نگهداری است که تولیدکننده سنگاپوری ظرفیت 960 هزار تن اتیلن در سال دارد و تولیدکننده ژاپنی 550 هزار تن در سال ظرفیت دارد همچنین بعد از این افزایش عرضه در بازار آسیا، شاهد کاهش 10 دلاری قیمت اتیلن در هفته دوم جولای پس از سه هفته بودیم .ولی با توجه به اختلاف کم قیمت اتیلن و مشتقات آن انتظار می رود در سه ماهه سوم سال 2016 با افزایش تقاضای اتیلن به عنوان مواد اولیه اصلی پلی اتیلن ها،  اگر قیمت نفت خام با کاهش مواجه نشود و بازار با ثباتی داشته باشد قیمت اتیلن در آینده با افزایش مواجه شود.

 

به نظر می رسد از 1 آگوست (11 مرداد 1395) با اورهال شدن واحدهای بزگ تولیدکننده این محصول که تا 10 آبان 1395 هم ادامه خواهد داشت بازار مجددا با کاهش شدید حجم عرضه ها مواجه شده و قیمت این محصول بار دیگر تقویت شود و افزایش یابد البته به شرط عدم کاهش شدید نرخ نفت.

 

 اما پروپیلن  طی هفته دوم ماه جولای با کاهش قیمت مواجه بود و  این محصول با قیمت 755دلار به ازای هر تن معامله شد. این کاهش به علت راه­اندازی مجدد دو کارخانه پس از گذراندن دوره تعمیر و نگهداری و افزایش حجم عرضه بازار اتفاق افتاد .اما به علت تقاضای مناسب این کالا ، افزایش عرضه تاثیر چندانی بر بازار  پروپیلن نداشت و قیمت این محصول تنها 1 دلار به ازا هر تن کاهش یافت.

 

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا با ثبات بود و تغییری نداشت و با نرخ­ 1170 دلار به ازای هر تن همچون هفته گذشته معامله شد. که به علت افزایش عرضه کشور چین که ناشی از فعالیت واحدهایی که از خوراک زغال سنگ و متانول استفاده می­کنند و هم چنین ضعف شدید تقاضا بود. طی هفته گذشته نیز حتی با وجود اعلام خبر اورهال (از 11 آگوست تا 25 سپتامبر) شرکت پتروشیمی سینوپک سابیک واقع در تیانجین چین که ظرفیت سالانه تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی دارد بر روی این کالا در بازارهای آسیایی پیشنهاد خاصی ارائه نشد و معاملات کم رونقی در بازارهای آسیایی داشت.

 

البته تحلیلگران پیش بینی می­کنند که با توجه به فشار بخش عرضه یا به عبارتی افزایش حجم عرضه این محصول در نیمه دوم سال میلادی از سوی کارخانجات چین، ایران وهند و هم چنین کاهش تقاضای این محصول در دو کشور واردکننده هند و چین، روند قیمت این محصول در بلند مدت نزولی است.

 

روند سه ماه قیمت پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا

 

 

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با افزایش 5 دلاری همراه بود و با قیمت 1210  دلار به ازای هر تن معامله شد. این افزایش ملایم و کم رونقی معاملات این کالا طی هفته گذشته از سویی به علت کاهش قیمت نفت خام و نوسانات بالای آن طی دو هفته گذشته بود و از سویی دیگر به چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی در میان مدت است. البته کاهش حجم  عرضه ناشی از توقف روند تولید برخی از کارخانه های این محصول در حال حاضر و ماه آتی برای تعمیر و نگهداری مانع از کاهش قیمت این محصول در هفته گذشته شد.

 

معامله گران چینی نیز پیش بینی می­کنند یوان همچنان تضعیف شود که دلیل آن عزم دولت چین در حفاظت از تجارت خارجی در مقابل اثرات ادامه دار برگزیت بر کاهش مصرف جهانی و افت تقاضا برای محصولاتی است که از پلی اتیلن تولید می شوند.

 

علاوه براین جایگزینی پلی اتیلن با پلی پروپیلن و PET  موانع تکنولوژیکی دارد، با این حال معامله گران معتقدند چنانچه قیمت پلی اتیلن در بلندمدت بیش از 200 دلار از پلی پروپیلن اختلاف قیمتی داشته باشد برخی از شرکتها با اتکا به بخش توسعه و تحقیق متقاعد می شوند که پلی پروپیلن را جایگزین پلی اتیلن کنند.

 

به گزارش پلتس شرکت پتروشیمی سینوپک واقع در شانگهای چین که دو خط تولید پلی اتیلن سبک فیلم با ظرفیت سالانه تولید بیش از 200 هزار تن دارد و در ماه ژوئن جهت اورهال متوقف شده بود. از اول ماه جولای به مدار تولید برگشته است.

 

روند سه ماه قیمت پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا

 

 

پلی اتیلن سنگین

 گریدهای تزریقی، فیلم کالای پلی اتیلن سنگین با ثبات و بدون تغییر بودند و همچون هفته گذشته با قیمت های 1150 و 1180 دلار به ازای هر تن معامله شدند. اما گرید بادی این محصول با افزایش 10 دلار به ازای هرتن همراه بود و با قیمت های 1220 دلار به ازای هر تن معامله شد.که ثبات نسبی قیمت های این محصول طی هفته گذشته  از سویی ناشی از معاملات کم رونق کشور چین با شرکای تجاریش علی الخصوص کشور ایران در خصوص این کالا بود از زمان تحقق برجام تاکنون  و رفع تحریم­های هسته­ای هنوز هم مبادلات تجاری با ایران به آسانی صورت نمیپذیرد  و مبادلات کالاهای پتروشیمی ایران هنوز هم از طریق جبل علی امارات صورت می­گیرد و دارای ابهامات مالی است .

 

 

اما انتظار می­رود با بهبود روابط مالی و تجاری ایران  ، معاملات کالای پلی اتیلن سنگین فیلم نیز رونق یابد. و از سوی دیگر ناشی از کم شدن حجم عرضه واحدهای  تولیدی چینی با خوراک زغال سنگ به علت سیاست کنترل آلودگی و کم شدن حجم عرضه به علت  توقف عملیات تولید واحدهای تولیدی این محصولات مثل شرکت Chevron Phillips سنگاپور از 14 جولای به مدت 40 روز و شرکت سینوپک سابیک تیانجین چین در اواسط ماه آگوست است.تحلیلگران با توجه به این مسائل روند را طی هفته­های آتی صعودی ارزیابی می­کنند.

 

نمودار زیر روند یک ماهه محصولات سنگین بادی ، فیلم و تزریقی را در جنوب شرق آسیا نشان می دهد:

 

 

پلی پروپیلن

در هفته­ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا با 5 دلار افزایش به ازای هر تن همراه بود. و با نرخ­ 1050 دلار به ازای هر تن معامله شد.که نسبت به هفته گذشته با شیب کمتری افزایش یافت و عمده دلایل این رشد با شیب ملایم در هفته گذشته عبارتند از:

 

  • چشم انداز ضعیف رونق اقتصادی در میان مدت با توجه به نوسانات دو هفته اخیر قیمت نفت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
  • کاهش قیمت های نقدی داخلی کشور چین و کاهش تقاضا پس از کاهش قیمت های بازار آتی در ماه سپتامبر در بورس دالیان چین
  • احتمال توقف چند واحد تولیدی این محصول در آینده و انتظار برای کاهش بیشتر حجم عرضه ها
  • افزایش تقاضای کشور هند با توجه به سیاست دولت آن کشور علی رغم اینکه هنوز فصل باران های موسمی پایان نیافته است

 

 

پلی استایرن

قیمت کالای پلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت با 30 دلار افزایش مواجه شده و با قیمت 1235 دلار معامله شد. کالای پلی استایرن مقاوم نیز با 10 دلار افزایش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1255 دلار معامله شد. عمده دلایل این افزایش عبارتند :

 

  • روند صعودی قیمت استایرن مونومر به عنوان مواد اولیه اصلی تولید این دو محصول از ابتدای ماه ژوئن
  • کاهش حجم عرضه استایرن منومر در سه ماهه سوم سال 2016 نسبت سه ماهه دوم سال 2016
  • کاهش حجم عرضه دو گرید معمولی و مقاوم محصول پلی استایرن در کشور چین
  • توقف چند واحد تولیدی این محصول در آینده و انتظار برای کاهش بیشتر حجم عرضه ها با توجه به نزدیکی اجلاس G20 در کشور چین

 

این افزایش قیمت را در حالی شاهد بودیم که بهبودی در روند تقاضای این دو محصول رخ نداده است. و همچنان بهبودی در تقاضای کشور چین نیز مشاهده نمی­شود.

 

PVC 

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  با 10 دلار افزایش همراه بود و با نرخ­ 875 دلار به ازای هر تن معامله شد.عمده دلایل این افزایش عبارتند :

  • افزایش تقاضای کشور هند در ماه جولای اگرچه تقاضا برای پی وی سی رزین، معمولا در فصل باران های موسمی کاهش پیدا می کند، در سال جاری تقاضا در صنایع پایین دستی به دلیل فعالیت های دولت در بخش زیر ساخت، حفظ شد

 

  • افزایش قیمت PVC توسط پتروشیمی فرموسای تایوان و استقبال بخش تقاضا از قیمت­گذاری این مجموعه

 

  • کمبود موجودی و ضعف شدید حجم عرضه (فروش کل موجودی 25 هزار تنی فورموسای تایوان طی هفته گذشته)

 

  • تقویت تقاضا، علی الخصوص تقاضای مشتریان هندی که علی رغم افزایش نرخ باز هم تقاضا داشتند

 

  • تصمیم جهت توقف چند واحد تولیدی این محصول در آینده و انتظار برای کاهش بیشتر حجم عرضه ها با توجه به نزدیکی اجلاس G20 در کشور چین در آغاز سه ماهه سوم سال میلادی به عنوان مثال شرکت Hanwha قصد دارد تا پایان ماه آگوست با نصف ظرفیت خود به انجام فعالیت بپردازد.

 

تحلیل گران بازار انتظار دارند که بازار پی وی سی همچنان روند صعودی داشته باشد، زیرا از سویی با آغاز ماه جولای شاهد افزایش تقاضا در کشور هند و با پایان ماه رمضان شاهد بهبود معاملات در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا هستیم و از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدکننده این محصول خطوط تولید خود را برای تعمیرات و نگهداری سالانه متوقف خواهند کرد و بازار با کاهش حجم عرضه مواجه خواهد شد.

 

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با 11 دلار کاهش  نسبت به هفته گذشته همراه بود و با نرخ­ 899 دلار به ازای هر تن معامله شد.  عمده دلایل این کاهش عبارتند از:

 

  • کاهش تقاضای کشور سنگاپور به علت تعطیلات عمومی این کشور
  • کاهش صادرات به کشورهای جنوب آمریکا به علت بالا بودن هزینه های حمل ونقل
  • کاهش تقاضای کشور تایلند و بعضی از مناطق کشور چین به دلیل افزایش باران های موسمی
  • کاهش تقاضا ناشی از تعطیلات عید فطر در کشورهای اسلامی

در بیشتر کشورها ی خاورمیانه به علت تعطیلی کاهش تقاضا وجود داشت در چین و تایوان نیز این محصول با کاهش تقاضا همراه بود .البته انتظار می رودشاهد  افزایش تقاضای این محصول با پایان تعطیلات عید فطر تا آگوست باشیم.

 

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30864  ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 35050 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 150 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 35030ریال باشد، که نسبت به مبنای محاسبه قبل تغییری چندانی را نشان نمی دهد.

 

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

 

نکته:قیمت کالا ها به صورت CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

 

وضعیت قیمت های پایه فعلی:

قیمت های پایه فعلی در مورد بسیاری از گریدها با توجه به ثبات نرخ دلار طی هفته گذشته در سطح مطلوبی ارزیابی می شود ولی همان طور که در گزارش بازارهای جهانی مشاهده شد روند قیمت ها طی چند هفته گذشته دارای سیری صعودی بوده و پیش بینی می شود نرخ های پایه نیز با افزایش نسبی همراه باشند و بدون شک شاهد افزایش قیمت های پایه در بازار داخل خواهیم بود. البته با توجه به عدم همکاری بخش عرضه و هم­چنین عدم اجرای سیاست­های کارا در زمان مناسب توسط نهادهای سیاستگذار  و ناظر، بررسی قیمت­های پایه برخی کالاها مثل پی وی سی و پلی استایرن­ها منطقی به نظر نمی­رسد.

 

توصیه:

با نگاهی به سابقه معاملات درچند هفته گذشته در شرکت بورس کالای ایران  متوجه می شویم در برخی کالاها چون PVC،PET و پلی استایرن ها با کمبود عرضه مواجه بوده اند که این کمبود عرضه از سویی ناشی ازعدم همکاری بخش عرضه کالاهایی مثل PVC  جهت تامین مصرف کنندگان داخلی به علت جذاب­تر بودن نرخ صادرات با توجه به تعیین سقف رقابت ده درصد بر روی قیمت­های پایه داخلی و هم­چنین عدم اجرای سیاست­های کارا در زمان مناسب توسط نهادهای سیاستگذار  و ناظر برای مثال اجرای تعیین سقف رقابت ده درصد برای کالای PVC در زمانی که بازارهای جهانی صعودی است و عدم تمایل شرکت­های پتروشیمی با این سیاست به عرضه داخلی است.

 

پیش بینی می­شود با توجه به شرایط موجود کمبود عرضه در هفته­ های آتی تشدید شود  و با توجه به اینکه بازار این محصولات توسط واسطه گران قبضه شده و آنان هستند که قیمت­ها را در ایران تعیین می­کنند نه روند قیمت های جهانی، و با شرایط به وجود آمده مصرف کنندگان واقعی محکوم به تن دادن به قیمت های پیشنهادی آن ها هستند و لطمه زیادی می خورند.اما تا زمانی که قوانینی جهت بهبود واردات در زمان نیاز بازار تهیه و تنظیم نشود با کاهش حجم عرضه در بازار بازهم شاهد نابسامانی قیمت­ها هستیم.

 

در مورد سایر کالاها توصیه می شود تمامی فعالان بازار با سیاستی محافظه کارانه پیش رفته و در حد نیاز خود خرید کنند و توجه زیادی به قیمت های جهانی و منطقه ای الفین ها و محصولات پلیمری و همچنین نرخ دلار در بازار داخل داشته باشند.

 

در نهایت باید گفت که انتظار می رود با توجه به قیمت نفت و فراورده های نفتی در بازار جهانی ، کاهش حجم عرضه در بازارهای منطقه ای، افزایش مبادلات با توجه به اتمام ماه رمضان و هم چنین ثبات نرخ دلار طی هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ها طی هفته جاری با شیبی ملایم­تر  نسبت به هفته گذشته در بازار داخلی باشیم.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت