انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها باید به سامانه نیما واریز شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس، بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما تاکید کرد و گفت: ارایه ارز حاصل از تسعیر به پتروشیمی ها جلوی توسعه صنایع پایین دستی را گرفته است.

 

هدایت الله خادمی با اشاره به بازار متلاطم ارزی در کشور،افزود: در شرایط فعلی لزوم به حمایت های یارانه ای دولت از پتروشیمی ها وجود ندارد.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه همزمان با نوسانات رو به افزایش نرخ ارز ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است، افزود: در شرایط فعلی دولت باید با ابزارهای پیش رو از ادامه نوسانات نرخ ارز جلوگیری کرده و با تعیین نرخی مشخص به بازار سیاه خرید و فروش‌ها پایان دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی در حوزه ساماندهی ارزی به نسبت سنگین است، تصریح کرد: تجربه نشان داده  حمایت از واحدهایی که از شرایط نابه سامان ارزی متضرر نشده اند بی فایده بوده از این رو در خصوص پتروشیمی ها نیز که شرایط مساعدی دارند نباید این پشتیبانی ها ادامه داشته باشد.

خادمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت با تامین خوراک پتروشیمی ها با ارز دولتی زمینه صادرات بی وقفه این واحدها را فراهم کرده است، گفت: در این شرایط بحث مهم بر سر وارد کردن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها در سامانه نیما است که اگر این مهم به تحقق نپیوندد، مشکلات اقتصادی تا حدودی همچنان پابرجا خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت در ارایه ارز دولتی از سامانه نیما نیز باید ملاحظاتی را در نظر گرفته و تجدیدنظرهایی انجام دهد، افزود: اعتماد متقابل میان پتروشیمی ها و بانک مرکزی در حوزه دریافت خوراک ارزان باید با ارایه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما تداوم یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حال حاضر که دلار کاهش نرخ چندانی نداشته پتروشیمی ها با صادرات محصولات خود بیشترین میزان سود را به دست خواهند آورد زیرا ارز دریافتی آن ها از تسهیل ارز و با نازل ترین قیمت بوده است.

وی افزود: دولت باید دست از پرداخت یارانه به پتروشیمی ها آن هم در شرایط فعلی کشور بردارد زیرا این رویه جلوی توسعه صنایع پایین دستی که عامل اشتغال بوده را گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط فعلی دولت باید راهکاری را در پیش بگیرد که ارز بیش از قبل به اقتصاد تزریق شده و به این ترتیب حباب نرخ ها از بین برود.

 

منبع : ایبنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت