انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افزایش جذابیت خرید در بازار پلیمرهای بورس‌کالا

در هفته گذشته «شاخص قیمت پلیمرهای دنیای‌اقتصاد» با ۸۸/ ۳ درصد رشد به ۱۰ هزار و ۲۸۰ تومان رسید که بالاترین رقم ثبت شده در ۳ هفته اخیر است. رشد قیمت‌های پایه در کنار افزایش حجم تقاضا و رقابت در بسیاری از گروه‌های کالایی را می‌توان از دلایل اصلی این رشد نرخ به‌شمار آورد.
دنیای اقتصاد

البته افزایش ۲۵/ ۱ درصدی قیمت نیمایی ارز در نرخ‌های پایه در بورس‌کالا خود یک اهرم مهم برای رشد قیمت‌های پایه بود که در نهایت بر بورس و بازار نیز اثرگذار شد. البته این افزایش قیمت‌ها در شرایطی به ثبت رسید که بازار آزاد هم رشد نرخ‌های بزرگی را تجربه کرده بود یعنی محرکی برای رقابت برای خرید در بورس‌کالا شد. البته برای هفته جاری و تاکنون قیمت‌های نیمایی ارز بالاتر از ارقام ثبت شده در هفته گذشته است که می‌تواند برای بازار مهم ارزیابی شود. درخصوص نوسان قیمت‌های جهانی همه نگاه‌ها به سمت بازار نفت و نوسان قیمت‌های عجیب در آن است.

توقف فعالیت بسیاری از واحدها موجب شده فرآیند تامین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی با وقفه انجام بگیرد تا به پیچیدگی‌های این بازار دامن بزند اگرچه تقاضا هم بسیار ضعیف است. این شرایط کلی در کنار انتظار برای اثرگذاری محدودیت‌های تولید نفت خام و همچنین بازگشایی گام به گام فعالیت‌ها در کنار ترس از بروز یک رکود عمیق همگی مواردی است که دورنمای این بازار را پیچیده و شاید غیرقابل پیش‌بینی کرده است، ولی تناقض سیگنال‌ها شاید یک آرامش مقطعی را به همراه آورد اما به معنی اثرگذاری بر بازار داخلی نیست.

در هفته گذشته حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا بیش از 82 هزار تن بود که بالاترین رقم معاملاتی از اوایل اسفند تاکنون است. از سوی دیگر حجم عرضه‌ها بیش از 108 هزار تن بود که یکی از بالاترین عرضه‌ها در تاریخ معاملات بورس‌کالا به‌شمار می‌رود. همچنین تقاضا با 21 درصد رشد به نزدیکی 139 هزار تن رسید که بیشترین رقم از اوایل اسفندماه تاکنون است.

خروجی این موارد در نهایت رشد حجم معاملات را موجب شد تا جایی که شاهد افزایش 4/ 7 درصدی دادوستدها به نسبت مدت مشابه در هفته قبل بودیم و حجم معاملات به 82 هزار و 19 تن رسید که باز هم بالاترین رقم از هفته منتهی به 9 اسفندماه تاکنون است. در هفته گذشته نزدیک به 76 درصد از عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت که با وجود حجم بالای عرضه‌ها، از رونق این بازار حکایت دارد.

با توجه به شرایط فعلی و نوسان قیمت‌ها ممکن است برای هفته جاری حجم معاملات بیش از 70 هزار تن باقی بماند ولی با نگاهی به تجربه سال‌های قبل و فرارسیدن ماه رمضان می‌توان گفت که بالابودن حجم معاملات در بورس‌کالا چندان هم نقطه قوتی برای این بازار به‌شمار نمی‌رود آن‌هم در شرایطی که حجم بالای دادوستد در گروه‌های کالایی جذاب همچون پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی یا PVC، کاهش جذابیت خرید آنها را به مرور زمان در بر خواهد داشت.

منبع:دنیای اقتصاد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت