انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افزایش صادرات به عراق، به عزم جدی مدیران ارشد نیاز دارد

رئیس اتاق اهواز در حاشیه همایش مشترک فعالان صنعتی - اقتصادی آذربایجان شرقی و اعضای اتاق صنایع عراق گفت: رشد صادرات ایران به عراق و رسیدن آن به رقم 40 میلیارد دلار در سال، نیازمند عزم جدی مدیران ارشد و امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه میان دو کشور و رفع مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از اتاق ایران ، همایش مشترک فعالان صنعتی – اقتصادی استان آذربایجان شرقی با اعضاء اتاق صنایع عراق و اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در تبریز برگزار شد. روسای اتاق‌های استان‌های بابل، بصره و ذیقار عراق همچنین روسای اتاق‌های اصفهان، اهواز، شیراز، یاسوج، البرز و قزوین نیز ازجمله مدعوین به این نشست بودند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در حاشیه این همایش گفت: رشد صادرات ایران به عراق در سال گذشته و در ماه‌های سپری‌شده از سال جاری، نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد این کشور در تجارت خارجی ایران و همچنین امکان افزایش آ با توجه به روابط مطلوب سیاسی و فرهنگی دو کشور است.

شهلا عموری معتقد است: ظرفیت همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق بسیار بالاتر از وضعیت فعلی است اما برای رسیدن به نقطه ایده آل و مطلوب در این زمینه، به امضای تفاهم‌های بیشتر در سطوح مدیران ارشد دو کشور، تقویت زیرساخت‌های مرزی، اصلاح قوانین و رفع موانع موجود بستگی دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، بازار این کشور را یک بازار رقابتی و باز دانست که رقیبان توانمندی در کمین آن نشسته‌اند و تصریح کرد: در این بازار، ما برای ترغیب خریدار عراقی به خرید کالاهای ایرانی باید به سمت تولید محصولات با کیفیت که توان رقابت با کالاهای وارداتی به عراق را داشته باشند، برویم.

عموری افزود: این امر در کنار لزوم کاهش قیمت کالاهای صادراتی برای ایجاد زمینه رقابت با جنس‌های مشابه موجود در عراق، به برنامه‌ریزی و دقت نظر و حمایت‌های بسیار جدی دولت نیاز داریم زیرا ارتقای کیفیت کالاها و کاهش قیمت تمام‌شده نیازمند فرایندی از قبیل نوسازی خطوط تولید، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، اعمال تخفیف‌ها و مشوق‌های مختلف است که از عهدهٔ بخش خصوصی به‌تنهایی برنمی‌آید و به حضور جدی و مؤثر دولت در این زمینه نیاز فوری دارد.

به گفته او، نکته مهم این است که با حرف و تمنا نمی‌شود رقیبان بازار عراق را از میدان به در کرد مگر آنکه در زمینه‌های مختلف کیفی و حتی قیمت تمام‌شده محصولات، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عموری در ادامه، با ارزشمند خواندن برگزاری این‌گونه همایش‌ها گفت: ما ۱۸ گذرگاه مرزی با کشور عراق داریم اما اگر همهٔ مشکلات مرز چذابه که چندین سال است تقاضای حل‌وفصل آنها را می‌کنیم، مرتفع شود و زیرساخت‌های موردنظر کامل شود همچنین دوگانگی‌های مدیریتی درون مرز به سمت مدیرت واحد و مقتدر و قانونمند پیش برود، این مرز به‌تنهایی قابلیت صادرات بخش اعظم کالاها به عراق را خواهد داشت.

رئیس اتاق اهواز افزود: اگر لزوم تقویت صادرات به عراق تبدیل به مهم‌ترین موضوع مسئولان بشود و حمایت‌های قانونی و مادی در دستور کار دست‌اندرکاران قرار بگیرد، می‌توان به افزایش ارزش صادرات ایران به عراق به ۴۰ میلیارد دلار در دو سال آینده خوش‌بین بود.

او در رابطه با خواسته طرف‌های عراقی شرکت‌کننده در همایش مبنی بر فعالیت مشترک تجاری گفت: اگر شرایط و تضمین‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی مشترک فعالان بخش خصوصی ایران و عراق وجود داشته باشد، فعالیت‌های مشترک نیز می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی بخش‌های خصوصی دو کشور کمک کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت