انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بکارگیری آبیاری نوین در 12 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای 12 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین دراراضی کشاورزی حوضه ابریز دریاچه ارومیه خبرداد.

اسمعیل کریم زاده  با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای دریاچه ارومیه، افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حوضه ابریز دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه تاکنون در سطح 12 هزار و 395 هکتار، به میزان 54 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است، اعتبارات تخصیصی سال 1396 نیز در این زمینه درحال هزینه و اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه اجرای خطوط انتقال آب با لوله، میزان آب صرفه‌جوئی شده تا کنون از بابت اجرای 474 کیلومتر طرح انتقال آب با لوله به ازای هر کیلومتر، 45 هزار مترمکعب است.

وی  خاطرنشان کرد: میزان آب صرفه‌ جویی شده تاکنون از محل اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 4763 هکتار، به ازای هر هکتار معادل 4400 مترمکعب آب است که به صورت اجمالی به 21 میلیون مترمکعب می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  با اشاره به مزایای استفاده از سیستم های آبیاری‌های نوین، در صرفه جویی در آب مصرفی کشاورزی و کمک به احیای دریاچه ارومیه  افزود: با اجرای طرح‌های نوین آبیاری، متوسط ظرفیت افزایش عملکرد محصول بیش از 30 درصد و متوسط ظرفیت کاهش مصرف سم و کود شیمیایی 25 درصد را شامل شده است و در سالهای اخیر اجرای طرح های نوین ابیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است.

کریم زاده  با اشاره به اهمیت اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی به دلیل کاهش نزولات آسمانی، منابع زیرزمینی آب و خطر خشکی دریاچه ارومیه، افزود: مساحت اراضی مشمول طرح انتقال آب با لوله 14 هزار و 220 هکتار است که مقدار 21 میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی در مصرف آب کشاورزی از ثمرات آن است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمینه مطالعه و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اشاره و اضافه کرد: مطالعه و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سه حوضه ارس، حوضه دریاچه ارومیه و پایاب سد سیلوه  پیرانشهر با هدف افزایش راندمان آبیاری در حال اجرا بوده که از محل اعتبارات ملی، احیای دریاچه ارومیه و صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت