انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ثبات نرخ بیشتر گریدهای پلیمری در بازارهای آسیا

در هفته چهارم ژوئیه بازارهای آسیایی روزهای نسبتا آرامی را سپری کرده و در بیشتر گریدهای پلیمری ثبات نرخ مشاهده شد. PVC تنها گروهی بود که باز هم با 10 دلار افزایش مواجه شد، در بین کالاهایی که با کاهش مواجه شدند بیشترین کاهش به پلی استایرن معمولی و با 15 دلار کاهش مربوط می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

 

نکته:قیمت کالا ها به صورت CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

 

در هفته­ چهارم ژوئیه بازارهای آسیایی روزهای نسبتا آرامی را سپری کرده و در بیشتر گریدهای پلیمری ثبات نرخ مشاهده شد.

 قیمت اکثرکالاهای پلیمری بعد از اتمام ماه رمضان و قبل تر از آن نیز روند صعودی خود را آغاز کرده بود و در هفته گذشته و جاری افزایش نرخ متوقف شده و ثبات بر بازار حاکم بود.

در این بین PVC تنها گروهی بود که باز هم با  10 دلار افزایش مواجه شد، در بین کالاهایی که با کاهش مواجه شدند بیشترین کاهش به پلی استایرن معمولی و با 15 دلار کاهش مربوط می شود. بقیه کالاها با ثبات نرخ مواجه بودند.

 

اتیلن و پروپیلن

همانطور که ذکر شد قیمت اتیلن در هفته گذشته نزولی شده و 15 دلار افت نرخ را تجربه کرده بود و در هفته جاری این کاهش ادامه پیدا کرده و این کالا با 25 دلار کاهش با قیمت 1035 دلار به ازای هر تن در بازارهای جنوب شرق آسیا معامله شد تا در مجموع دو هفته اخیر افتی معادل 50 دلار را تجربه کند.  افزایش عرضه ها از طرف تولیدکنندگان آمریکای لاتین و خاورمیانه دلیل این کاهش ذکر شده است.

نمودار روند 6 ماهه گذشته قیمت اتیلن در بازار های جنوب آسیا:

 

همانطور که در نمودار مشخص است قیمت این محصول در اواخر مارس در محدوده 1160 تا 1170 دلار در نوسان بوده است و در آوریل سال 2016 سیر نزولی اش شروع شده و تا 1140 دلار کاهش یافته است، در ماه مه افت نرخ بیشتر شده و قیمت این محصول از ابتدای ماه مه 1140 دلار بوده که در اواخر این ماه به قیمت 1060 دلار رسیده است یعنی افتی معادل 80 دلار را تجربه کرده است و در ماه ژوئن نیز در هفته ابتدایی 20 دلار کاهش یافته و در دو هفته گذشته دارای روندی ثابت بوده و قیمت آن در محدوده 1040 دلار بوده است.

 

در اواخر ژوئن بار دیگر قیمت این محصول صعودی شده و به مرز 1100 دلار رسید، در اوایل ماه ژوئیه قیمت این محصول ثابت بوده ولی در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول با 25 دلار کاهش مواجه شده است. در هفته چهارم ژوئیه نیز کاهش 35 دلاری نرخ ثبت شده است،   در شرایط فعلی بیشتر فعالان بازار نسبت به روند آتی این محصول مطمئن نیستند و بی اعتمادی به وجود آمده است به همین خاطر در معاملات خود نهایت دقت را به کار می برند در نتیجه باید دید در آینده بازار این محصول با چه اتفاقاتی مواجه خواهد شد.  

 

به نظر می رسد از 1 آگوست (11 مرداد 1395) با اورهال شدن واحدهای بزگ تولیدکننده این محصول که تا 10 آبان 1395 هم ادامه خواهد داشت بازار با کاهش شدید حجم عرضه ها مواجه شده و قیمت این محصول بار دیگر تقویت شود و افزایش یابد البته به شرط عدم کاهش شدید نرخ نفت.

 

پروپیلن در هفته گذشته هم با کاهش نرخ مواجه شده بود، قیمت این محصول 56 دلار کاهش یافته و با قیمت 700 دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته جاری نیز قیمت این محصول با 10 دلار کاهش به 690 دلار رسید تا افت این محصول همچنان ادامه داشته باشد.  این کاهش قیمت پروپیلن روی قیمت پلی پروپیلن تاثیر گذار بوده و قیمت این محصول نیز ممکن است در آینده با کاهش مواجه شود. . 

نمودار روند  6 ماهه گذشته پروپیلن:

 

همانطور که در نمودار مشخص است قیمت این محصول روند صعودی خود را از اواخر ماه مه میلادی شروع کرده بود ولی در ماه ژوئن قیمت این محصول تقریبا با ثبات بود ، در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول افت سنگین 56 دلاری را تجربه کرده بود و در هفته جاری هم 10 دلار کاهش دیگر به ثبت رسید که سیگنالی برای توقف افزایش نرخ پلی پروپیلن است .

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا ببا 10 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته بوده و با نرخ­ 1200 دلار به ازای هر تن معامله شد. در این هفته هم تقاضای کمی وجود داشت و هم عرضه ها کم بود به این دلیل تغییری ایجاد نشد.  تحلیلگران معتقدند به دلایلی چون تضعیف اکثر نرخ های آسیایی در مقابل دلار ممکن است بازار این محصول تضعیف شده و شاهد کاهش نرخ باشیم.

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا تغییری نداشت و بدون نوسان قیمت نسبت به هفته قبل و باهمان میانگین نرخ­ 1170 دلار به ازای هر تن معامله شد. البته با توجه به افزایش عرضه ناشی از فعالیت واحدهایی که از خوراک زغال سنگ و متانول استفاده می­کنند و هم چنین ضعف شدید تقاضا که ناشی از کاهش تقاضای سنتی در این فصل به سبب بارش باران های موسمی کشور  هند و احتمال می رود این ثبات نرخ در هفته گذشته موقت بوده و پیش بینی می­شود در ماه ژوئیه همچون ماه ژوئن رکود بر بازار این کالا حاکم باشد. البته باید ذکر کرد که نقش کودتای نافرجام ترکیه را هم نباید نادیده گرفت زیرا کره جنوبی تامین کننده عمده این محصول در بازار ترکیه است.

 

پلی اتیلن سنگین

 گریدهای تزریقی و بادی کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته­ای که گذشت با ثبات نرخ مواجه بودند ولی گرید فیلم با کاهش 10 دلاری به ازای هر تن مواجه شد و هر کدام به ترتیب با قیمت های 1150، 1220 و 1170 دلار معامله شدند.

نمودار زیر روند 6 ماهه محصولات سنگین را در جنوب و جنوب شرق آسیا نشان می دهد:

 

پلی پروپیلن

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش و با قیمت 1050 دلار به ازای هر تن معامله شد.لازم به ذکر است که قیمت این محصول در بازار داخلی چین به شدت سقوط کرده است همچنین قیمت این این محصول در بورس آتی دالیان چین هم با کاهش قابل توجه مواجه شد. کودتای نافرجام در ترکیه هم در به وجود آمدن اوضاع فعلی بی تاثیر نبوده است زیرا ترکیه یکی از بزرگترین مصرف کننده های PP نساجی در دنیا است.

پلی استایرن

قیمت کالای پلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده  و با قیمت 1221 دلار معامله شد. کالای پلی استایرن مقاوم نیز با 5 دلار کاهش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1246 دلار معامله شد.  روند استایرن مونومر به عنوان مواد اولیه اصلی تولید این دو محصول با کاهش اندک مواجه بود.

PVC 

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  با 10 دلار افزایش همراه بود و با نرخ­ 895 دلار به ازای هر تن معامله شد. این افزایش به این دلیل اتفاق افتاد که تقاضای هندوستان بر خلاف روند معمول سال های پیش در زمان فعلی تقاضای بسیار زیادی دارد و در مقابل عرضه ها کاهش پیدا کرده است.  تحلیل گران بازار انتظار دارند که از ماه آگوست به بعد بازار پی وی سی باز هم صعودی شود، زیرا بسیاری از واحدهای تولیدکننده این محصول خطوط تولید خود را برای تعمیرات و نگهداری سالانه متوقف خواهند کرد و بازار با کاهش حجم عرضه مواجه خواهد شد.

 

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با کاهش 10 دلاری نسبت به هفته پیش   و با نرخ­ 890 دلار به ازای هر تن معامله شد.

 

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30951 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 35.373 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 350 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 35300 ریال باشد، که به نسبت به مبنای محاسبه قبل تغییری 280 ریالی را نشان نمی دهد(حدودا 8 دهم درصد کاهش). البته تا زمان اعلام قیمت های پایه بعدی زمان زیادی باقی مانده است و ممکن است اتفاقات دیگری هم رخ دهد که در هفته های آتی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

 

این گزارش توسط سید جواد موسوی، کارشناس بورس محصولات پتروشیمی تهیه، و در سایت انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران منتشر شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت