انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

در تکنولوژی آبیاری قطره ای مشکل نداریم/ مشکل در مدیریت است

آنچه تنش آبی را در کشور به وجود آورده در واقع ضعف در مدیریت آب کشور است ، اگر نه به لحاظ صنعتی مهمترین روش جلرگیوری از هدر رفت آب بکارگیری از سیستم قطره ای است و طی ده های گذشته پیشرفت قابل قبولی داشته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، محسن جمالیان عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن که تجربه زیادی در خصوص سیستم آبیاری قطره ای دارد درگفتگو با اینپیا ، ضمن بیان مطلب فوق گفت: صنعت آبیاری دنیا بیش از نیم قرن است که متحول شده و کشورهای پیشرفته دنیا برای صرفه جویی در مصرف آب از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنند.

 

در ایران نیز از 48 سال قبل استارت اینکار زده شد و چند تن از مهندسین برای آشنایی با این صعنت به خارج از کشور فرستاده شدند و پس از بازگشت روش‌های نوین آبیاری را در کشور راه اندازی کردند. در این سالها نیز پیشرفت های زیادی اتفاق افتاده است. اما نکته اینجاست که مدیریت درستی برای استفاده بهینه از آب در کشور وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: در دهه پنجاه سیستم های نوین آبیاری در دشت مغان، جیرفت و جهرم مورد استفاده قرار گرفت و بازدهی بسیار خوبی هم در بر داشته است. طبق برنامه های اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر میبایست ۳۰۰ هزار هکتار در سال از اراضی کشور مجهز به سیستم های نوین آبیاری شوند ، خوشبختانه امروزه صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن کشور قابلیت تولید و عرضه برای انجام دو میلیون هکتار در سال را دارد اما وقتی کشوری تا این حد با تنش آبی روبروست چرا نباید از این توانایی استفاده شود؟

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن با تاکید بر اینکه مسئله اصلی مدیریت آب در کشور است که بسیار ضعیف عمل شده، گفت: از بین بردن تنش آبی در کشور به یک عزم ملی نیاز دارد و همه دستگاه‌ها باید درگیر آن شوند. در جلساتی که در وزارت نیرو داشتیم بارها تاکید کردیم که باید در این خصوص فرهنگ سازی شود توجه داشته باشید.

 

در سریال‌های ما استفاده از ماشین ظرفشویی یا لباسشویی ضد ارزش محسوب می شود در صورتی که هم ماشین لباسشویی و هم ماشین ظرفشویی در مصرف آب صرفه جویی زیادی دارند. ما میبنیم که در همین سریال‌ها هنرپیشه شیر آب را باز می کند و همینطور که آب هدر می رود چند تکه ظرف یا لباس می شوید باید این فرهنگ تغییر کند. باید ارزش آب را به مردم نشان دهیم.

 

جمالیان متذکر شد: در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا که مشکل تنش آبی هم ندارند سالیان سال است که مزارع و باغات آنها مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای است و کشاورزی از این راه اداره می شود اما در کشور ما که با معضل کمبود آب مواجه است هنوز در بسیاری از مزارع و باغات آبیاری به صورت سنتی انجام می گیرد.

 

وی مشکل دیگر به وجود آمدن تنش آبی در کشور را عدم مدیریت کشت دانست و گفت: در کشورهای امریکا ، کانادا و امثالهم به کشاورز بسته پیشنهادی می دهند که با توجه به نیاز کشور و سیاست صادراتی چه محصولی را کشت کند اما در ایران این‌طور نیست، بدون توجه به ظرفیت خاکی و آب منطقه کشاورز هر محصولی که دلش می خواهد کشت می کند، همین می شود که مثلا یک سال سیب زمینی در کشور آنقدر زیاد می شود که چند هزار تن که برای آنآاب و خاک را استفاده کردیم از بین می بریم و برای یک سال سیب زمینی نداریم و مجبور به واردات می شویم.

 

به گفته مهندس جمالیان، باید وزارت خانه مربوط، بسته های پیشنهادی را ارایه دهد و البته در آموزش کشاورزان نیز بسیار حساس باشد باید به کشاورزان آموزش دهیم که چطور استفاده بهینه از خاک و آب بکنند.

 

مثلا در کشور آمریکا بعد از این‌که سیب زمینی را از زمین بیرون می آورند کمباین در جا خاک آن را تمیز می کند و در کیسه های مخصوص قرار می دهد در حالی‌که در ایران سیب زمینی و سبزیجات تمیز نمی شود و به دست مشتری می رسد و کلی آب هدر می رود و خاک که پروتئین دارد وارد فاضلاب شهری می شود.

 

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن گفت: تأکید می‌کنم ما به لحاظ فناوری خصوصا در لوله های پلی اتیلن مشکلی نداریم و با دنیا رقابت می کنیم مشکل این است که به کیفیت کار توجه نداریم و کمیت برای ما مهم شده، به همین خاطر هم فرهنگ‌سازی نمی کنیم و با مشکل کمبود آب روبه رو هستیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت