انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رقابت صنایع بالا دستی با صنایع تکمیلی

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری از عملکرد سود محور پتروشیمی ها انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، در نخستین روز کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری ، مهندس صحاف امین ضمن اشاره به ظرفیت بالای اشتغال زایی در بخش صنایع تکمیلی گفت:

سطح اشتغال در صنایع بزرگ پتروشیمی و فولاد با 150 هزار نفر5 درصد اشتغال بخش صنعت و 0/7 درصد کل اشتغال کشور می باشد و این در حالی است که سطح اشتغال در بخش صنایع تکمیلی  800 هزار نفر با ظرفیت کاری فعال 30 درصد می باشد ,  و مشخصا صنایع تکمیلی 5  برابر صنایع بزرگ اشتغال ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به نوسانات لحظه ای نرخ ارز افزود: اگر بخواهیم ماشین آلات بخریم یا باید به صورت حواله پول بدهیم یا با اعتبار اسنادی بخواهیم کار کنیم، هیچ بانکی نیست که حاضر به همکاری با ما باشد، چون معلوم نیست که در هنگام تحویل دستگاه قیمت ارز چه مقدار است!

بیوک صحاف امین اذعان داشت: کسانی که سعی بر ایجاد اشتغال دارند باید به این فکر کنند صنعتی که اشتغال ایجاد می‌کند چگونه باید اینکار را انجام دهد و اشتغال خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های سه دهه گذشته دولت در بخش پتروشیمی ها گفت : مشکلی که حالا وجود دارد این است که عملا این شرکت‌ها که با سرمایه دولت ایجاد و حمایت شده اند حالا رقبای ما شده اند.

وی در خصوص صادرات محصولات صنایع تکمیلی گفت : برای صادرات محصول، تولیدکننده باید از چند مسئله مطمئن شود اول اینکه مواد اولیه در دسترس است یا خیر، دوم اینکه مقدار مورد نیاز وی تأمین می شود و مسئله آخر اینکه در زمان مفید و موثر این مواد به دست او می رسد یا نه.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، با اشاره به وضعیت نابسامان پروژه های رودخانه مرزی و قراردادهای تولیدکنندگان با طرف دولتی گفت : طرحهای ملی بزرگ ما مثل مبارزه با خشکسالی و انتقال رودخانه های مرزی، آبیاری تحت فشار و فاصلاب است ، قیمت تمام شده مواد ،هنگام عقد قرارداد یک عدد است وهنگام تحویل کالا یک عدد دیگر ، که این بی ثباتی مشکلات فراوانی برای تولیدکننده در پی دارد.

مهندس صحاف امین ، ضمن ارائه آمار و مقایسه سود سالیانه پتروشیمی های خارجی و داخلی گفت :در پتروشیمی سابیک عربستان سود سالیانه 13.4 % ، سود سالیانه بازل 13.1 % ، سود سالیانه داو 8.2 %  و سود سالیانه باسف آلمان 7% می باشد و از طرفی می بینیم ، سودسالیانه پتروشیمی جم 30 درصد، شازند 17.7 درصد و مارون 50 درصد است و این در حالی است که ارز آزاد هم از ۳۷۵۵ به ۴۷۰۰ تومان رسیده است!

بیوک صحاف امین ، علت نابسامانی کنونی صنایع تکمیلی در تامین مواد اولیه را اینگونه بررسی کرد: در سال 96 قیمت محصولات پلیمری بعلت افزایش نرخ ارز و عدم عرضه متناسب ، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است و می بینیم که نرخ ارز مبنای تعیین قیمت بورس در ابتدای سال 1396 برابر با 37551 ریال و در96/11/15 برابر 47500 ریال می باشد .

وی ادامه داد: با مقایسه سود واحدهای پتروشیمی بین المللی با پتروشیمی های داخل کشور مشخص می گردد که امکان ادامه این وضع در شرایط بازار و اقتصاد آزاد برای همیشه مهیا نخواهد بود و شرکت های پتروشیمی داخلی باید به فکر آن روز که در داخل کشور شرکت های بین المللی پتروشیمی دفتر فروش محصولات خود را راه اندازی خواهند کرد ، باشند . چون فردا خیلی دیر است!

مهندس صحاف امین: ضمن تاکید برلزوم تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا گفت: در بورس کالا هروقت که عرضه مناسب بوده، تقاضا هم مناسب بوده و متقابلا هر جا عرضه مشکل داشته، رقابت نیز بیشتر شده است، بطور مثال پلی پروپیلن نساجی را که بررسی می‌کنیم  که با عدم رعایت کف عرضه ، رقابت سنگین روی آن انجام می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کف عرضه ای که (شورای رقابت) تعیین کردند اصلا رعایت ‌نشده و این بی توجهی باعث می شود قیمت ها بالا برود و صنعت نساجی ما گرفتار ترکیه شده در حالی‌که ترکیه ۳۰ درصد ارزانتر از آنها مواد می‌خرد و این موضوع صنعت را گرفتار می‌کند.

 

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت