انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رقابت پلی پروپیلن و ایکس تری سازها

روز گذشته باز هم پلی پروپیلن های نساجی به صدر نشینی خود ادامه دادند ، به طوری که ۵ گرید عرضه شده در این گروه با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند.

پلی پروپیلن نساجی Z30Sپتروشیمی مارون با حجم عرضه ۱۰۱۲ تن به میزان ۱۰۰۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۲۵ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۷ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجی ZH550J نویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۲۵۲ تن ۳۰۲۴ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با نرخ ۴ هزار و ۹۷ تومان خریداری کردند. پلی پروپیلن نساجی PYI250 پلی نار و پلی پروپیلن نساجی Z30G مارون و پلی پروپیلن نساجی ZH552R نویدزرشیمی هم با نرخ ۴ هزار و ۹۷ تومان خریداری شد. پلی پروپیلن فیلم HP525J این مجتمع هم با حجم ۹۶۸ تن ۹۹۰ تن تقاضا داشت، و در نهایت با نرخ پایه ۳ هزار و ۷۶۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پتروشیمی رجال هم پس از انتقادهای بسیار به عرضه در دو روز دوشنبه و سه شنبه، در هفته جاری از عرضه در روز دوشنبه خودداری کرد و حجم عرضه خود را به امروز سه شنبه موکول کرد.

البته در خصوص عرضه پلی پروپیلن ها سازها در دو روز دوشنبه و سه شنبه اکثر کارشناسان بازار معتقدند که حجم عرضه مجتمع های پلی پروپیلن ساز باید به یک روز انتقال یابد تا به این ترتیب شاهد بازار آرام تری در این حوزه باشیم؛ چرا که میزان رقابت ها بر تعداد بیشتری از کالاها تقسیم خواهد شد.

البته یکی دیگر از انتقادها به پلی پروپیلن سازها که در هفته های اخیر مطرح شده، سابقه تولید همزمان گریدها با هم است، به طوری که اکثر پلی پروپیلن سازها با همدیگر اقدام به تولید یک گرید می کنند و سبب کمبود گریدهای دیگر در بازار می شوند و پس از ایجاد کمبود و افزایش قیمت، دوباره با برنامه ریزی، تولید گریدهای دیگر را از سر می گیرند و به این ترتیب بازار پلی پروپیلن را ساخته و شکل می دهند. نگاهی به حجم عرضه های پلی پروپیلن سازها نیز در هفته های اخیر نشان از افت و خیز بسیار دارد.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ بازار پلی پروپیلن ها به مدیریت گرید به صورت درست و منطقی نیاز دارد.

با این حال روز گذشته در گروه محصولات شیمیایی هم، پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی با حجم ۳۷۸ تن ۴۹۳۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۲۳۷ تومان و با سقف قیمت ۴ هزار و ۶۶۱ تومان خریداری شد. عرضه اندک این کالا از دلایل ثبت سقف قیمت برای آن است.

همچنین پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L نویدزرشیمی هم با نرخ پایه ۴ هزار و ۲۳۷ تومان و با حجم ۴۲ تن مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن شیمیایی ZR340R و پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L متعلق به نویدزرشیمی هم وارد سیستم مچینگ شد.

در همین حال در گروه پایپ ها، پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N پتروشیمی مارون از ۱۶ تا ۱۸ درصد رقابت را به ثبت رساند که رقم قابل توجهی محسوب می شود.این درحالی است که گفته می شود تولید CRP100N همچنان در پتروشیمی مارون متوقف است و این مجتمع رغبتی به تولید این گرید ندارد، اما برخی از آگاهان بازار می گویند: احتمال دارد فشار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر پتروشیمی مارون، سبب تولید دوباره این گرید در مجتمع مارون شود. با این حال در سه هفته اخیر کاهش عرضه های مارون و عدم تولید این گرید توسط پتروشیمی مارون در یک سال اخیر سبب شده تا اثر تولیدکنندگان عمده این کالا دچار نگرانی شوند. این گروه اکثر در نبود جم، اقدام به خرید گرید مارون، سپس امیرکبیر و جم می کنند. البته خریداران ایکس تری شازند می گویند: که این گرید در حد PE100 است. با این حال همچنان گرید PE100 مارون مورد توجه خریداران است، هم عرضه های قطره چکانی این مجتمع و هم جمع آوری این کالا طی هفته های اخیر توسط برخی از خریداران خاص سبب شد تا بازار این کالا ملتهب باشد.

همچنین پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ جم هم به میزان ۲ هزار تن عرضه و ۳ هزارتن تقاضا داشت و با رقابت بالای ۳۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت