انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رکوردشکنی آریاساسول در تولید

شرکت پلیمرآریاساسول از مجموعه طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است که فعالیت اولیه آن تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس از سال ۱۳۷۹ آغاز شده بود و امروز به بالاترین میزان تولید رسیده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، وجود منابع عظیم گازی و نفتی در خلیج فارس که بخش عمده‌ای از آن نیز در حوزه گازی پارس جنوبی متمرکز شده است، موجب شد توجه مسئولان نظام و در نهایت مدیریت صنعت به بازیابی این منابع و سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی معطوف شود از این رو برنامه ساخت 17 مجتمع پتروشیمی در این منطقه از کشور در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت در این راستا و با توجه به برنامه‌های استراتژیک تدوین شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، واگذاری مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی به بخش خصوصی با گستردگی بیشتر دنبال شد. از اولین پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه عسلویه در منطقه گازی پارس جنوبی که به منظور ایجاد ارزش افزوده در منابع گاز ایجاد شد، طرح الفین نهم بود که اجرای آن به شرکت پلیمر آریاساسول واگذار گردید.

 

بنابراین گزارش، این طرح از مجموعه طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود که فعالیت اولیه آن تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس از اوایل سال 1379 آغاز و در ادامه، امور مربوط به قراردادهای اجرایی و تأمین منابع مالی آن از طریق فاینانس شروع شده بود. ولی در راستای سیاست‌های اقتصادی برنامه سوم و با توجه به اظهار علاقه شرکت SASOL از آفریقای جنوبی، جهت مشارکت در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های طرح الفین نهم، در تاریخ 19/01/1381 (آوریل 2002) تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی (شعبه آلمان)، به امضاء رسید و بر مبنای آن واحد الفین و نیز دو واحد پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن متوسط و سنگین، از شرکت پتروشیمی پارس منفک و به عنوان یک مجتمع مستقل جهت اجرا به شرکت تازه تأسیس آریاساسول واگذار گردید، به این امید که این شرکت بتواند بهترین و برترین تولیدکننده پلیمر در سطح منطقه خاورمیانه محسوب شود.

 

این گزارش می افزاید: این شرکت در راستای تامین اهداف خود سال گذشته موفق به ثبت بالاترین رکورد تولید مجتمع از ابتدای راه اندازی تاکنون شده است. شانا در این زمینه خبر داده است: “مجموع محصول تولید شده در مجتمع پتروشیمی آریاساسول شامل ( اتیلن و انواع پلیمر) پارسال به ١,۵٧۵.٢٧۵ تن رسید که در مقایسه با عملکرد سال قبل آن افزایش ١٩۵.۶١۴ تنی معادل ١٢.۴ درصد را نشان می دهد. این مقدار تولید بالاترین رکورد تولید سالیانه شرکت پلیمرآریاسایول از ابتدای راه اندازی تاکنون بوده است. تولید اتیلن در واحد الفین معادل ٩٢٩,۴۶۴ تن است که این رقم حدنصاب بالاترین میزان تولید این واحد تاکنون بوده است و در مقایسه با عملکرد تولیدی سال قبل آن از افزایش ١۴ درصدی برخوردار است.

 

واحد پلی اتیلن متوسط و سنگین هم با تولید ٣٠۵,۵٢۵ تن برای اولین بار موفق به رسیدن از ظرفیت اسمی واحد یعنی ٣٠٠ هزار تن پلیمر در سال شد و در مقایسه با تولید سال ٩٣ موفق به افزایش تولید ٣٨درصدی شده است.همچنین براساس عملکرد تولیدی شرکت پلیمرآریاساسول، واحد پلی اتیلن سبک موفق به تولید ٣۴٠,٢٨۶ تن در سال شد که از ١٣.۴ درصد بالاتر از ظرفیت طراحی واحد است.”

 

یادآور می شود: پلی‌اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد. از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. HDPE، در تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد. در تولید لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله‌کشی معمولاً از MDPE استفاده می‌کنند.

 

LLDPE بدلیل بالا بودن میزان انعطاف‌پذیری در تهیه انواع وسایل پلاستیکی انعطاف‌پذیر مانند لوله‌هایی با قابلیت خم شدن کاربرد دارد. اخیراً پژوهش‌های فراوانی در تولید پلی اتیلن‌هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه‌های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن‌ها در اصل HDPE با تعدادی شاخه‌های جانبی هستند. این پلی اتیلن‌ها ترکیبی، استحکام HDPE و انعطاف‌پذیری LDPE را دارند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت