انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ساخت مجتمع پتروشیمی مکران چابهار طی 8 سال

شرکت توسعه نگین مکران در راستای نشست هیات دولت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی به ثبت رسید و در حال حاضر قرار است مجتمع پتروشیمی مکران در مدت هشت سال ساخته شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، شرکت توسعه نگین مکران در راستای نشست هیات دولت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی به ثبت رسید. شهرک پتروشمی مکران در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین می‌باشد.

 

 

 

بنابراین گزارش، ظرفیت تولیدی این مجتمع در حدود 23 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، 20 میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد. همچنین قرار است حدود 30 واحد پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود. شرکت توسعه نگین مکران متولی  ایجاد زیرساخت‌ها (دریافت زمین و ایجاد امور زیربنایی جهت ساخت شهرک پتروشیمی مکران)، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و احداث انبارها، پایانه‌ها و مخازن صادراتی و نیز احداث خطوط انتقال گاز متان (از خط لوله هفتم سراسری) و اتان جهت تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی و نیز مدیریت شهری شهرک مکران است. در واقع این شرکت بعنوان متولی توسعه و ایجاد قطب سوم صنعت پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار محسوب می‌گردد.

 

این گزارش می افزاید: خوراک طرح های مستقر در این شهرک عمدتا گازهای اتان و متان است. به‌طوری که روزانه 57 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه 2/6 میلیون تن اتان نیاز دارد.  گاز طبیعی موردنیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم‌اکنون تا ایرانشهر کامل شده تغذیه خواهد شد. برای تامین گاز اتان موردنیاز، گزینه انتقال به وسیله خط لوله از مسیر عسلویه به چابهار به طول 1050 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

 

بنابراین گزارش، در حال حاضر قرار است مجتمع پتروشیمی مکران چابهار با 12 تا 16 میلیون دلار سرمایه گذاری در مدت هشت سال ساخته شود. ماندانا زنگنه، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان در این زمینه نوشته است: “طرح توسعه شهرک پتروشیمی مکران از جمله طرح هایی است که در نشست هیات دولت در مرکز سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه چابهار به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور به منظور تحقق بخشی از هدف های کلان توسعه کشور در زمینه صنایع نفت و گاز با مشارکت بخش خصوصی شکل گرفت. با توجه به اینکه استقرار صنایع پتروشیمی در محدوده منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد منطقه و پیرامون آن در پی خواهد داشت مقرر شد با برنامه ریزی صحیح، توسعه در این منطقه همگام با اهداف توسعه پایدار و ملاحظات زیست محیطی استوار شود.

 

یادآور می شود: اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG ، MTP و کریستال ملامین از جمله تولیدات مجتمع پتروشیمی مکران چابهار است. شرکت توسعه نگین مکران هم اینک در حال اجرای زیر ساخت ها و انجام عملیات آماده سازی شهرک پتروشیمی است و مقرر شده در یک برنامه زمانی حدود هشت سال 12 تا 16 میلیون دلار در این طرح سرمایه گذاری کند. در آخرین بررسی های صورت گرفته در این طرح بعد از اخذ مجوزهای لازم، مسیر انتقال آب آن در کارگروه مدیریت یکپارچه سواحل استان مورد تصویب قرار گرفت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت