انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

صرفه جویی 264 میلیون متر مکعبی آب با اجرای سیستم آبیاری نوین در استان مرکزی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی بالغ بر 264 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.

عباس صالحی با اشاره به وجود 310 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان که 160 هزار هکتار آن قابلیت اجرای سیستم آبیاری نوین را داراست، اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر 60 هزار هکتار از اراضی این استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است و سالانه هفت هزار و 500 هکتار نیز برای تحت پوشش قرار دادن اراضی به سیستم آبیاری نوین هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور، اجرای سیستم آبیاری نوین را گامی موثر در جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: بابت اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار به طور متوسط چهار هزار و 400 متر مکعب صرفه ‌ جویی در مصرف آب بعمل می ‌ آید.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در خصوص کاهش مصرف آب در اراضی استان در نظر گرفته شده است لوله گذاری مسیر انتقال آب است که براساس میزان دبی ورودی آب به این مسیرها با لوله گذاری در انتقال آب به جای کانال های سنتی حدود 30 درصد از پرت آب جلوگیری می شود.

وی اظهار کرد: با انجام پوشش انهار چه به صورت بتنی و چه انتقال آب از طریق لوله 30 درصد پرت آب از بین می ‌ رود.

صالحی در ادامه عنوان کرد: موضوع مدیریت در مصرف آب فقط وظیفه سازمان جهاد کشاورزی و شرکت سهامی آب منطقه ای نیست بلکه نیاز به مشارکت عمومی و فرهنگ سازی در این حوزه است و باید یک کشاورز یا مصرف کننده آب در حوزه صنعتی و شرب به این باور برسد که منابع زیرزمینی آب رو به اتمام است و روند نزولی و کاهشی به خود گرفته است و کاهش بارندگی ‌ ها آینده را با بحران آب مواجه می ‌ کند. از این رو مدیریت در مصرف آب و صرفه ‌ جویی اولویت نخست کشور است.

 

وی بیان کرد: در ایران مصرف آب در حوزه کشاورزی سه برابر دنیاست و باید به گونه ای مشارکت کرد که این میزان مصرف آب کنترل و مدیریت شود و با افزایش راندمان آبیاری، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه ‌ ها و مدیریت مزارع به مدیریت مصرف در این مایع حیاتی روی آورد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت