انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

طرح مادر تولیدکننده خوراک پتروشیمی ها به بهره برداری رسید

وزیر نفت با بیان اینکه طرح پتروپالایش کنگان در زنجیره تولیدهای پتروشیمی، یک طرح مادر تولیدکننده خوراک است، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: مجموع ظرفیت طرح‌های تولید خوراک واحدهای پتروشیمی که امسال افتتاح شده‌اند و می‌شوند به ۱۱.۲ میلیون تن در سال است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در آئین بهره برداری رسمی از فاز اول طرح پتروپالایش کنگان، با بیان اینکه این طرح در عسلویه و در کنار فاز ۱۲ پارس جنوبی در حال اجراست، یادآور شد: قرارمان این بود امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد. این طرح که با سرمایه‌گذاری قریب به یک میلیارد دلاری امروز افتتاح می‎شود، جزو این طرح‌هاست که امروز به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن هم ۳.۵ میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه این طرح در زنجیره تولیدهای پتروشیمی، یک طرح مادر تولیدکننده خوراک است، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: مجموع ظرفیت طرح‌های تولید خوراک واحدهای پتروشیمی که امسال افتتاح شده‌اند و می‌شوند، ۱۱.۲ میلیون تن در سال است.

وزیر نفت از افتتاح یک طرح تأمین خوراک پتروشیمی در هفته‌های آتی خبر داد و یادآور شد: واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه پارسیان سپهر در عسلویه به مرحله بهره‌برداری رسیده و سال آینده نیز ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح پتروپایشگاه کنگان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت با تأمین مالی صندوق توسعه ملی و بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه احداث شده است، تصریح کرد: ارزش فروش تولیدات سالانه این طرح یک میلیارد دلار است که مایعات تولیدی تا زمان راه‌اندازی واحدهای پایین‌دستی این طرح صادر شده و اتان تولیدی نیز به مصرف مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در پایین‌دست طرح پتروپالایش کنگان چهار طرح اجرا می‌شود، توضیح داد: یک واحد الفین یک میلیون تنی و ۳ واحد تولید پلی‌اتیلن ۳۰۰ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار با مجموع پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است.

وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌ها نبود همه این طرح‌ها می‌توانست با هم به بهره‌برداری برسد و علت تأخیر در اجرای این طرح و زنجیره، اعمال تحریم‌ها بوده است.

 

منبع:نیپنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت