انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

عرضه ها در راستای تعادل بازار در سطح مطلوبی قرار دارد

مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در خصوص معاملات مواد اولیه بورس کالا در بازار هفته چهارم بهمن ماه 1394 گفت: حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته از 89 هزار تن به 83 هزار و 600 تن رسیده که بیانگر 5400 تن کاهش است که البته خطر چندانی برای بازار محسوب نمی شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن (ایپفا)، موسوی در ادامه افزود: تنها مشکل در خصوص حجم عرضه این هفته عدم ارائه پلی استایرن معمولی 1540 و پلی استایرن معمولی مقاوم 7240 بود که در صورت عرضه می توانست بازار مطلوبی را داشته باشد.

موسوی در خصوص میزان تقاضا نیز گفت: حجم تقاضا به طور کلی و برای تمام گروه ها از 49000 تن در هفته گذشته به 27000 تن در هفته جاری رسید که بیانگر 22000 تن کاهش و معادل 45 درصد کاهش در حجم تقاضا است که به خاطر عقب نشینی فعالان بازار اتفاق افتاده است؛ چراکه معتقدند، قیمت های پایه ای جدید با افت بیش از 3 درصدی مواجه می شوند.

مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در خصوص حجم معاملات نیز افزود: 38600 تن در هفته گذشته به 18200 تن در هفته جاری رسیده که 20400 تن کاهش، معادل 53 درصد کاهش حجم را نشان می دهد که می توان گفت یکی از کم ترین حجم معاملات فعلی در طی سال 94 می باشد.

وی در ادامه گفت: حال با توجه به اینکه قیمت های کاهشی را شاهد بودیم، می بایست دلایل کاهش حجم معاملات را شاخص های زیر ذکر کرد:

کاهش شدید نرخ دلار در بازار آزاد که مهم ترین دلیل نیز است؛ چراکه باعث ایجاد ترس در میان فعالان بازار نسبت به قیمت های پایه شده است و به علت تصور ریزش قیمت ها ، کسی اقدام به خرید نمی کند.

این کاهش نرخ دلار در کنار ثبات قیمت های جهانی، این تصور را به وجود می آورد که قیمت ها در آینده 100 درصد نزولی خواهند بود.

از سوی دیگر کاهش عرضه در گریدهای جذاب، اعمال محدودیت برای کدهای معاف از مالیات ارزش افزوده، ضعف مصرف داخلی در صنایع تکمیلی، ضعف صادرات صنایع تکمیلی، بالا بودن موجودی انبارها را می توان از دیگر عوامل کاهش حجم معاملات در هفته ای جاری دانست.

وی در جمع بندی گفته های خود بیان کرد: به طور کلی در بورس کالای مواد اولیه هفته چهارم بهمن، بیشتر کالاهای اولیه با قیمت پایه معامله شد که از این میان حدود 21 درصد از کالاهای عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد که نسبت به هفته گذشته 20 درصد کمتر است. همچنین در 7 گرید از 70 گرید عرضه شده ، شاهد رقابت قیمتی خریداران بودیم.

جذاب ترین گروه بازار

مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در ادامه جذاب ترین گروه بازار را پلی اتیلن سنگین دورانی 3840 تبریز، که با سقف قیمت و 10 درصد افزایش قیمت معامله شد، و محصولات P.V.C s65 پتروشیمی غدیر با 7/3 درصد رقابت و  پلی استایرن انبساطی پتروشیمی تبریز که بعد از مدت ها مجددا در گروه جذاب قرار گرفت را نام برد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت