انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

فرهنگسازی در راستای قیمت گذاری لوله های پلی اتیلن

روابط عمومی انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، طی گفتگویی با مهندس سید مسعود مهدوی مدیرعامل شرکت فراز پلیمر فردوس و عضو هیأت مدیره این انجمن ، نقطه نظرات او را در خصوص مسائل مختلف این صنعت جویا شده است، مهندس سید مسعود مهدوی،که ریاست کمیته بازاریابی انجمن را نیز برعهده دارد، به مسائل گوناگونی از قبیل مشکلات تولیدکنندگان این صنعت در قراردادهای دولتی ، قیمت گذاری لوله توسط انجمن ، ظرفیت های سرمایه گذاری در این صنعت و چالش های مختلف این صنعت ، پاسخ داده است که در ادامه از نظر می گذرانید

 

 

در ابتدا لطفا خود را به همراه مجموعه فراز پلیمر فردوس معرفی بفرمایید؟

سیدمسعود مهدوی هستم مدیر عامل فراز پلیمر فردوس

شرکت فراز پلیمر در سال 85 تاسیس و در سال 87 با 5 خط تولید در استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس راه اندازی شد ، ما در این مجموعه لوله های پلی اتیلن از سایز 16 میلیمتر تا 630 و گرید گاز را تولید می کنیم و تولید لوله های آبرسانی و گازرسانی را در کارنامه خود داریم ، البته در مواقعی هم به دلایل استراتژیک بیشتر لوله های گاز  را تولید کرده ایم و یا همینطور لوله های آب ، تا به امروز هم سعی ما بر این بوده است که فعالیتمان را پربار انجام دهیم.

همچنین ظرفیت تولید ما بر اساس پروانه بهره برداری 14500تن در سال می باشد و تقریبا در تمام مناقصات از جمله جهاد کشاورزی ، آب و فاضلاب و گازرسانی حضور داریم .

با توجه به اهمیت دولت به سیستم های نوین آبیاری فکر می کنید چقدر ظرفیت در این حوزه وجود دارد؟

یک مقدار از لحاظ وضعیت تولید ظرفیت ها بهتر می شود ولی بنظر بنده در کشور ما توصیه به ظرفیت جدید خیلی منطقی نیست چون در این صنعت ظرفیت های خوابیده و بلااستفاده خیلی زیاد است ، در حال حاضر بیشتر از 200 واحد تولید داریم که شاید بیش از 50 الی 60 % آنها به معنای واقعی خوابیده است و بنظر می رسد استفاده از ظرفیت های موجود راهکار اصلی می باشد نه اینکه ظرفیت جدید ایجاد کنیم.

در حال حاضر انجمن بر این موضع بحث دارد که صنایع نباید در پروانه جدید صادر کند که البته این موضوع منطقی نیست چرا که صنایع نمی تواند ازاین امر جلوگیری کند ، زیرا یک سرمایه گذار بنا به دلایلی قصد دارد که یک خط تولید جدید به مجموعه خود اضافه کندو سبد محصولات خود را کامل تر کند ، خب از طرفی وزارت صنایع هم نمی تواند پروانه بهره برداری و جواز تاسیس را اعطا نکند چرا که براساس سیاستهای اشتغال زایی باید این کار را بکند. بنظرم آن که می خواهد فعالیت خود را آغاز کند باید طرحش خروجی اقتصادی داشته باشد. بنظر بنده در صنعت پلی اتیلن باید از ظرفیت های خالی واحدهای همکار استفاده کرد و این توسعه های جدید منطقی نیست.

در حال حاضر مشکلات یک تولید کننده لوله پلی اتیلن درپروژه های آبرسانی چیست؟

در اینجا طرف حساب تولید کننده دولت می باشد و حدود 95% فروش ما به واحدهای دولتی است. عدم پرداخت به موقع و قراردادهای یکطرفه با واحدهای تولیدی و همچنین مشکلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی که به دلیل عدم ثبات مدیریت درست کشور به خاطر افزایش نرخ ارز، ناگهان قیمت مواد چند برابر شد و بالاخره این باعث می شود که سرمایه در گردش تولید کننده ها کم شود، همچنین یکی دیگر از مشکلات عدم تسهیلات بانکی مناسب برای تولید کننده هاست.

حالا از همه این موارد که بگذریم حداقل آن ، این است که اگر قراردادی هم منعقد می شود آن قرارداد یکطرفه نباشد و قراردادی باشد که پرداخت ها بصورت سروقت انجام شود و درنتیجه تولید کننده بتواند سرمایه در گردش داشته باشد و کار انجام دهد ولی متاسفانه این اتفاق هم نمی افتد.

باید گفت قراردادها بسیار یکطرفه است و الان هم خیلی سلیقه ای تر شده است، شما می بینید که پس از فروش لوله، چیدمان و نگهداری محصول در انبار نیز با تولید کننده است و از این دست مسائل غیر منطقی در مناقصات در حال وقوع است که باید انجمن جلوی این قبیل مسائل بایستد.

 

 

در این خصوص لطفا بیشتر توضیح دهید؟

متاسفانه سلیقه های مختلفی در مناقصات انجام می شود ، بطور مثال می گویند لوله باید در محل ، وزن آن باسکول شود و در پروژه نیز همینطور و براین اساس وزن کمتر معیار است! واقعا این حرف نابجایی است چرا که پلی اتیلن استاندارهایی دارد که این استاندارها در تمام دنیا جاری است و میانگین وزن لوله در همه جا یکی است و استاندارد بطورکلی یک سقف و کف دارد و این وزن کشی نباید باسکولی باشد وقتی طرف بروی باسکول می رود اگر گازوییل ماشینش پر باشد 100 لیتر گازوئیل دارد و وقتی که خالی است وزن آن هم فرق می کند و آیا تولید کننده باید اینجا ضرر بدهد؟! و شما می بینید که اینجا هیچگونه منطقی وجود ندارد.

با توجه به اینکه در حال حاضر واردات  مواد خارجه به صرفه نیست و مواد داخلی هم از کیفیت صد در صد بهره مند نیست آیا این برای تولیدکنندگان در انجام تعهدات مشکلی ایجاد نمی کند؟

ابتدا باید بگویم استفاده از مواد خارجی هم به صرفه هست و اتفاقا ما هم این مواد را برای تولید واردمی کنیم ، ولیکن این هم درست است که مواد داخلی از کیفیت بالایی برخوردار نیست اما مواد PE80  کشورهای دیگر هم با همین نوع مواد داخلی خیلی تفاوت ندارند و در یک رده هستند ، مگر مواد Blakc  بروج و Total  و یا موادهای خوب کشورهای دیگر را بخواهیم استفاده کنیم که آنها هم با توجه به قیمت ها مقرون به صرفه نیستند و لیکن لوله های گاز امروز صد در صد با مواد خارجی تولید می شوند.

در مقطعی که ارز مبادلاتی برداشته شد در همان زمان تولید کنندگانی که قراردادهایی داشتند دچار مشکل شدند ولی در حال حاضر این مسئله برای همه یکسان است و بحث ما این است که نرخ ارز تک نرخی شود و آنوقت هر کس هم گران تر مواد را تهیه کند، گران تر همی می فروشد و این موضوع کاملا اختیاری است.

آیا یک تولید کننده لوله پلی اتیلن می تواند به صادرات فکر کند؟

ببینید ماهیت لوله های پلی اتیلن بطور کلی صادراتی نیست، چرا که این لوله ها دارای هزینه حمل بالایی است.

 تولید کننده ای موفق است که بتواند در سطح کشور چندین شعبه داشته باشد و حمل محصول را تزریق کند و نهایتا کرایه را پایین بیاورد ، بنابراین صادرات لوله پلی اتیلن توجیه اقتصادی ندارد ولی کشورهایی مثل افغانستان ،ترکمنستان و تاجیکستان که همسایه هستند برای شهرهایی که در نزدیکی ما قرار دارند ، صادرات به آنها منطقی است . بطور مثال کسی که از تبریز می خواهد به تاجیکستان صادرات داشته باشد ، باید کرایه بسیار بالایی را متحمل شود ولیکن کرایه حمل مشهد تا کشور تاجیکستان خیلی زیاد نمی شود یا بطور مثال واحدهایی که از سنندج به اربیل عراق صادرات دارند و صادرات در چنین شرایطی توجیه پیدا می کند.

ولی در کل چون این لوله ها حجیم هستند و داخل آنها خالی است و شما هوا را حمل می کنید و بخاطر کرایه حمل زیاد ، صادرات توجیه اقتصادی ندارد.

بهترین حالت آن این است که شما در همان کشور یک واحد تولیدی راه اندازی کنید.

در عرضه 12/4/96 تنها شازند با 700 تن در بورس عرضه داشت و مارون خلاف معمول عرضه نکرد ،تحلیل شما در این خصوص چیست؟

به نظرم این دلیل واضحی دارد چرا که پتروشیمی ها هم به دنبال سود و منافع خودشان هستند حال ما با نام انجمن می رویم از تولید کنندگان دفاع می کنیم و یک حجم بالایی را برای آنها می گیریم، به هرحال این موضع یکسری مشکلاتی برای ما در پی دارد، چون که ما نگفتیم فقط 7000 تن PE80 عرضه کنید و یک مقدار جزئی هم PE100 بدهید چراکه  PE100 مصرف بالاتری دارد و تولید کنندگان هم باید بروند به سمت تولید PE100 چون ما با PE100 می توانیم PE80 تولید کنیم ولی عکس این موضوع را نمی توانیم انجام دهیم.

یک ایراد هم در این طرف قضیه وجود دارد گاهی می شود که مارون بطور مثال 4هزار تن عرضه می کند ناگهان می بینید که 40هزار تن تقاضا وجود دارد اما در وقت های عادی ،ما تولید کننده ها هم باید طوری برنامه ریزی کنیم که این مواد وارد مچینیگ نشود و مارون هم انگیزه این را داشته باشد که هر هفته 3 هزار تن عرضه کند.

ولیکن وقتی که این اتفاق نمی افتد ،  مارون هم دو هفته عرضه نمی کند تا بازار تشنه تر بشود و تقاضا ها هم بالاتر  برود و نهایتا با قیمت بالاتر این موارد را بفروشد یا حداقلش این است که دیگر وارد مچینگ نمی شود.

آیا شما با قراردادهای بلند مدت صنایع تکمیلی با پتروشیمی ها موافقید؟

بله . قراردادهای بلند مدت باعث می شود که شرکت های پتروشیمی برنامه داشته باشندو بدانند که اگر بنا به تولید 200 هزار تن هست واقعا 200 هزار تن با تعهد مشتریان خریداری می شود و من که تولید کننده ام می گویم که ماهانه 1500 تن مواد می خواهم و  تعهد می دهم که باید این مواد را بخرم و واقعا دارم خریداری می کنم .

وقتی شما تامین نمی کنید مجبور به واردات می شوم همین الان هم که به بنده قیمت مواد خارجی داده اند از قیمت های داخلی خیلی گران تر نیست. LC 6 ماهه برای من تولید کننده 4400 تومان هزینه دارد و مواد داخلی را داریم حدودا 4150تومان خریداری می کنیم، طبیعتا وقتی که قرار است 6 ماه دیگر پول بدهیم مبلغ 4400 تومان برای من خیلی منطقی است.

یکی از دلایلی هم که بنظر می رسد پتروشیمی ها به آن انتقاد دارند عدم تفاوت قیمت پایه و بالاترین قیمت در بورس است نظر شما در این خصوص چیست؟

دقیقا یکی از دلایل اصلی همین است که وقتی عرضه می کنند دوست دارند که تقاضای بیشتری باشد که بفروشند ، خب این موضوع خیلی هم منطقی نیست اینجا باید حمایت دولت از تولیدکننده وجود داشته باشد و از ما پشتیبانی کند که متاسفانه اینگونه نیست.

 الان مارون و جم و هر واحدی ترجیح می دهند که با بازار هماهنگ باشند تا با تولید کننده ! به دلیل اینکه بتوانند با قیمت فروش بالاتر، سود بیشتری ببرند و خب هر مدیری علاقه دارد مجموعه اش سود بیشتری ببرد ولی بحث ما این است که بیایند قراردادهای بلند مدت با قیمت ثابت منعقد کنند تا ما هم بتوانیم با توجه به آگاهی از ثبات قیمت ها برای تولید برنامه ریزی کنیم و باید گفت دقیقا فقدان این موضع یکی از عمده ترین مشکلات تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن است.

و یکی از عمده مشکلات صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن همین عدم ثبات قیمت مواد اولیه است.

قیمت گذاری لوله توسط انجمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

صرفا ماهیت قیمت گذاری ها در جهت یک فرهنگ سازی است که نتیجتا یکسری از همکاران لوله ها را با قیمت پائین نفروشند و گرنه قیمت اعلام شده توسط انجمن قیمت خیلی بالایی هم نیست  و می شود گفت که حداقل ها را در نظر گرفتیم ولی در کل لوله های پلی اتیلن را اینگونه نمی شود قیمت گذاری کرد.

 این قیمتی که انجمن ارائه می دهد قیمت یک کیلو پلی اتیلن تحویل درب کارخانه است یعنی این قیمت برای 5 عدد کلاف منطقی است، وقتی که تولید کننده وارد یک مناقصه 3000 تنی می شود همه محاسبات متفاوت می شود، به این دلیل که تولید کننده پیش پرداخت می گیرد و یا اینکه حداقل ظرفیت نقطه سر به سر را پر می کند و دیگر این صحبت ها نیست.

بنده در استراتژی شرکتم یک ظرفیت سر به سری دارم که بعد از آن ظرفیت دیگر خیلی اصرار به ارزان فروشی ندارم و ترجیح می دهم ، هر چه می توانم با قیمت بالاتر بفروشم و این را هم اضافه کنم که سر به سر یعنی که بنده تمام هزینه ایم را در آورده ام.

 به نظر من این قیمت گذاری ها برای فرهنگسازی خوب است و یکسری هم خب اعتراض دارند که این قیمت ها پایین است ، در صورتی که پس از بررسی نامه های این عزیزان مشخص گردید که در انجام محاسبات دچار اشتباه شده اند به این صورت که ما قیمت را 5900 تومان بدون احتساب 9 درصد مالیات اعلام کرده ایم و عملا قیمت تمام شده لوله چیزی حدود 6400 تومان است و مالیات ارزش افزوده از قیمت اصلی جداست، ولیکن اگر بخواهید با خواب سرمایه و برگشت پول و این شرایطی که حاکم است حساب کنید ، قیمت واقعی لوله کیلویی 7000 تومان است ولی خب با توجه به اینکه تولید کننده ها تعدادشان زیاد است و همچنین زیر پله ای ها دارند تخریب قیمت می کنند، ما مجبوریم که حد وسط را بگیریم.

میزان استفاده از مواد بازیافتی در این صنعت چقدر است و چرا هیچ راه مقابله ای با آن وجود ندارد؟

به نظر من واحدهای تولیدی شاید یک درصد از مواد بازیافتی استفاده کنند، ایران مگر چقدر سال تولید لوله پلی اتیلن در سال دارد که مقدار قابل توجیهی ضایعات داشته باشد؟! هر واحدی هم ضایعاتش را خودش استفاده می کند و شاید هم بفروشد.

 بطور مثال واحد ما در طول سال نیم درصد تا یک درصد ضایعات دارد، یعنی از هر 10 هزار تن 70 تن ضایعات داریم ولیکن بحث ضایعات در بازار لوله بحث ضایعات لوله نیست ، بلکه استفاده از ضایعات انواع اقسام مواد پلاستیکی است که متاسفانه این موضع خیلی شایع است و راهکاری برای مقابله با آن وجود ندارد چون کسی که تولید ضایعات انجام می دهد ، پروانه بهره برداری اش تولید بازیافت است.

 اما وقتی که من تولید کننده از این مواد بازیافتی در تولید لوله استفاده کنم این خطا متوجه بنده است، شما نمی توانید به تولید کننده ضایعات خرده بگیرید چرا که پلاستیک اساسا باید بازیافت شود و حالا با این مواد می تواند کیسه زباله تولید کند یا اینکه خب وقتی کیسه زباله به صرفه نیست وارد لوله پلی اتیلن می کنند! بطور مثال تولید کننده با مواد 3800 تومان لوله را به قیمت 5000 تومان فروخته حالا که مواد 4800 تومان شده است مجبور است مواد ضایعاتی بخرد که این افزایش قیمت مواد و کاهش سود جبران شود و این ضربه مهلکی است که در دراز مدت به صنعت پلی اتیلن وارد می شود و لوله  ای که عمر آن باید 50 سال باشد به 4 سال تقلیل پیدا می کند و نهایتا خریداران مجبور می شوند که دنبال جایگزین لوله های پلی اتیلن باشند.

سطح تکنولوژی صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم سطح تکنولوژی در این صنعت به میزان مطلوبست و شما می بینید که واحدهای زیادی حائز رتبه بندی A  شده اند که این نشان می دهد، سطح کیفیت محصول و تولید کننده افزایش پیدا کرده است ، بالاخره دستگاه های چینی هم در این صنعت زیاد شده و هر چند شخص بنده به دستگاه های چینی اعتقادی ندارم اما خیلی از مواقع هم بوده که دیده ایم ، ماشین آلات چینی لوله های خوبی تولید کرده اند و درضمن خیلی از برندهای اروپایی هستند که در حال حضار در چین دارند خط می سازند.

 بنظر من اصل این موضع هم حلقه یک زنجیره است ، چرا که وقتی اقتصاد کشور مشکل دارد و وقتی که شما در این بازار رقابت می کنید و پول محصول راچند وقته می گیرید بعد از آن هم می بینید مواد های ضایعاتی را وارد کار می کنند و قیمت محصول را پایین می آورند، طبیعتا در این شرایط استفاده از دستگاههای اروپایی منطقی نیست این را هم بگویم که ما حتی خط ایرانی خوب هم داریم.

راجع به انجمن هم اگر صحبتی هست، می شنویم؟

بنده سعادت این را داشتم که در دو سال نیم گذشته در خدمت انجمن باشم و انصافا انجمن تمام توان خود را برای ارتقای صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن گذاشته است و تمام سعی آن بر آن است که این کار را با سرعت زیاد انجام دهد.

 بنظرم انجمن نه در این دوره بلکه از گذشته با تلاش دوستان برای رتبه بندی ها باعث شد که سطح کیفی تولید کنندگان و به تبع آن سطح کیفی لوله پلی اتیلن نیز بالا برود و همین نکته بزرگترین ویژگی انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن است.

در پایان ضمن تشکر از شما ، برای تمام اهالی این صنعت آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت