انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

قیمت گذاری با «ارز مبادله‌ای» انجام شود

مخالفت با عرضه محصولات پتروشیمی برپایه ارز آزاد در بورس کشور همچنان ادامه دارد و خریداران این محصولات از دولت خواسته‌اند که ارز مبادله‌‌ای را جایگزین ارز آزاد کند. اما در مقابل دولت نه تنها عرضه محصولات پتروشیمی را خارج از بورس ممنوع کرده بلکه همچنان بر محاسبه بر مبنای ارز آزاد تاکید می‌کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از روزنامه فرصت امروز، مخالفت با عرضه محصولات پتروشیمی برپایه ارز آزاد در بورس کشور همچنان ادامه دارد و خریداران این محصولات از دولت خواسته‌اند که ارز مبادله‌‌ای را جایگزین ارز آزاد کند. اما در مقابل دولت نه تنها عرضه محصولات پتروشیمی را خارج از بورس ممنوع کرده بلکه همچنان بر محاسبه بر مبنای ارز آزاد تاکید می‌کند.

 

بررسی این مسئله قرار است در شورای رقابت پیگیری شود. ابتدا بنا بود شورای رقابت هفته گذشته برای حل این مشکل جلسه‌ای برگزار کند اما این جلسه برگزار نشد.

 

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تایید این نکته که «صنایع پایین دستی خواهان قیمت‌گذاری با ارز مبادله‌ای هستند» می‌گوید: بخشی از صنایع بالادستی پتروشیمی و اکثریت صنایع پایین دستی با خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس موافقند. اگر چه شورای رقابت هنوز اظهارنظر نکرده است اما امیدواریم این شورا مشکلات این صنعت را حل وفصل کند.»

 

وی با بیان اینکه بورس به شفاف‌سازی عرضه محصولات پتروشیمی کمک می‌کند، ‌به «فرصت امروز» می‌گوید: «یکی از دلایل مخالفان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نبود قرارداد میان واحدهای پتروشیمی و واحدهای صنایع تکمیلی است.»

 

وی با بیان اینکه بالادستی پتروشیمی نمی‌داند که چه میزان باید تولید کند و چه میزان باید صادر کنیم، می‌افزاید: «پایین دستی پتروشیمی در نامه‌ای مشکلاتشان را تشریح کردند در حالی که این بخش به دلیل ارز مبادله‌ای با درخواست‌هایی مازاد از نیازشان بازار عرضه و تقاضا را بر هم زدند و برای پتروشیمی‌ها مشکل ایجاد کردند. محصولات پتروشیمی در حال حاضر با ارز آزاد به بورس عرضه می‌شود اما پایین‌دستی خواهان عرضه محصولات براساس ارز مبادله‌ای هستند.»

 

اما کیانوش کاظمی، مدیرعامل پتروشیمی شیراز با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس بهترین گزینه است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «تاکنون بورس برای ما مشکل ساز نبوده است. اینکه گفته می‌شود برخی محصولات پلیمری در بورس به فروش نمی‌رسد، باید بگویم محصولات شیراز به میزان عرضه به فروش می‌رسد. البته بورس ضوابط خاص خود را دارد.»

 

وی با بیان اینکه قیمت محصولات باید در بورس شناور باشد، می‌افزاید: «NPC باید قیمت پایه محصولات را در بورس تعیین کند و فضای رقابتی برای محصولات در بورس مهیا شود تا فروش محصولات براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد.»

 

کاظمی در پاسخ به اینکه در صورت صلاحدید شورای رقابت محصولات پتروشیمی خارج از بورس عرضه می‌شود، آیا با این تصمیم موافق هستید، می‌گوید: «نظر خاصی نسبت به این تصمیم ندارم اما در موضوعی قانونمند بودن بهتر است به شرط اینکه فضای رقابتی در بورس مهیا شود. در عرضه محصولات به بورس بیشتر تاکید داریم به شرط اینکه قیمت‌ها شناور باشند.»

 

اگـرچـه دبـیـر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر این باور است که صنایع پایین دستی پتروشیمی به عرضه محصولات خارج از بورس تمایل دارند اما غیاثی، عضو هیات‌مدیره انجمن پی‌وی‌سی و مدیرعامل شرکت کیمیاران نظر دیگری دارد. وی در این باره به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «چه کسی اعلام کرده که پایین دستی تمایل دارد محصولات خود را خارج از بورس تهیه کند، تنها امید ما برای تامین خوراک مورد نیاز صنعت‌مان، تامین آن از طریق بورس است زیرا می‌دانیم به آن مقدار کمی که در شرایط کنونی از طریق بورس تامین می‌شود، خارج از بورس تامین نخواهد شد.»

 

وی با بیان اینکه مخالفت ما نسبت به خروج عرضه محصولات پتروشیمی جدی است، می‌افزاید: «آنچه در شورای رقابت تصمیم‌گیری می‌شود درخواست پایین دستی برای خروج محصولات از بورس نیست. درخواست ما این است که محصولات براساس ارز مبادله‌ای عرضه شود نه آزاد. این شورا منافع بالادستی پتروشیمی را در نظر می‌گیرد تا منافع بیشتری نصیب این بخش شود. ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پی وی سی و سایر محصولات پلمیری هستیم، اگر قرار باشد خارج از بورس محصولات‌مان را تامین کنیم باید با باندبازی و باج دهی نیازمان را برطرف کنیم.»

 

نصراله رضازاده طرقی‌زاده، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک نیز به‌عنوان دیگر مصرف‌کننده محصولات پایین دستی پتروشیمی به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «فعالان پایین‌دستی پتروشیمی در نامه‌ای از معاون اجرایی ریاست جمهوری خواستند مانع از خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس شود وگرنه به خواست وزیر صنعت، معدن و تجارت این محصولات مدت‌ها پیش از بورس خارج شده بودند.»

 

وی می‌افزاید: «پایین دستی پتروشیمی به دنبال خرید محصولات خود از بورس هستند، اما اگر مخالفتی با سیاست‌های پتروشیمی‌های بالادستی داریم از محل دیگری است. براساس بخشنامه معاون وزیر صنعت، قیمت پایه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به جای ارز دولتی با ارز آزاد محاسبه می‌شود از این رو برای فعالان در این صنعت مشکل ایجاد شده است. درخواست ما از شورای رقابت حل این معضلات است نه خروج عرضه محصولات پتروشیمی.»

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت