انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

لزوم انجام معاملات پتروشیمی در فضایی شفاف

تجربیات نشان داده است معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا مزایای زیادی به نسبت معاملات در بازار آزاد و غیر رسمی دارد؛ همچنین گفته می شود به تازگی بورس کالا شرایطی را برای پتروشیمی ها فراهم کرده تا آنها بتوانند در بورس قراردادهای بلندمدت منعقد کنند که این اقدامات مثبت ارزیابی می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت ‌و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص مطرح شدن موضوع خروج پتروشیمی ها از بورس کالا گفت: متاسفانه این بحث مرتب در رفت و برگشت است در حالی که ساز و کار بورس در راستای رقابت و شفافیت بنا شده و در معاملات بورس، ارقام خرید و فروش، میزان عرضه و تقاضا و بازیگران بازار مشخص است بنابراین طبیعتا بهتر است محصولات پتروشیمی در بورس کالا معامله شود تا خارج از بورس.

 

وی با تاکید بر اینکه مخالف خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا هستم، افزود: البته بورس کالا نیز عاری از ایراد نیست اما مشکلات بازار سنتی و آزاد به مراتب بیشتر از روند معاملات در بازار سازمان یافته بورس کالاست. برای مثال قدرت شبه انحصاری پتروشیمی ها هر از گاهی در بورس نمایان می شود اما باید زمینه ای فراهم شود تا بورس کالا با قاطعیت بتواند روند معاملات را از هرگونه خللی پاک کند.

سلطانی تاکید کرد: برای فروش محصولات به صنایع پایین دستی بهترین مکان بورس کالاست زیرا معاملات در بورس قابل رصد بوده و عرضه کنندگان محصول را بدون انحصار و انتخاب خریدار بر تابلوی معاملات عرضه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان باید در محصولاتی که مزیت رقابتی وجود دارد تا جای ممکن حقوق ورودی کالاهای مشابه کاهش پیدا کند تا رقابت بیشتر ایجاد شود، به طوری که تعرفه ورود محصولات پتروشیمی که در داخل تولید می شود می تواند به حداقل 5 درصد کاهش پیدا کند و در آینده نزدیک با اصلاح قانون امور گمرکی حتی به صفر درصد هم برسد زیرا این موضوع باعث می شود تا معامله محصولات پتروشیمی که ماده اولیه بنگاه های کوچک و متوسط هستند، رقابتی تر شده و هزینه تمام شده آنها کاهش پیدا کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: نکته دیگر در خصوص اختلال قیمت محصولات پتروشیمی در کشور این است که با توجه به معافیت های مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد در صادرات محصولات پتروشیمی، تولیدکنندگان پتروشیمی اشتیاق دارند که کالای خود را صادر کنند تا اینکه برای تامین نیاز داخل در بورس به فروش برسانند.

به گفته سلطانی، روش اصلاح و جبران این اختلال این است که صادرات محصولات پتروشیمی مانند فرآورده های نفتی از معافیت مالیات بر عملکرد مستثنی شود تا این شرکت ها بتوانند از مزیت خوراک و در دسترس بودن خوراک بهره مند شوند، در این صورت لازم نیست معافیت مالیاتی هم به آنها تعلق بگیرد و این موضع باعث می شود که انگیزه برای عرضه محصولات پتروشیمی به بازار داخلی برای صنایع پایان دستی بیشتر شود و قیمت آن کاهش یابد و به توسعه صنایع پایین دستی کمک کند.

وی عنوان کرد: در این بخش یک حلقه مفقوده وجود دارد و آن هم اینکه صنعت پتروشیمی برای تولید محصولات پایه پتروشیمی رشد خوبی داشته است، اما نتوانسته آن را به صنایع پایین دستی تسری دهد زیرا انگیزه ای برای فروش داخل به قیمت رقابتی در این صنایع وجود ندارد.

سلطانی در ادامه به اقدامات بورس کالا برای برآورده کردن نیازهای صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این راستا بورس کالا اقداماتی همچون معرفی ابزارهای جدید معاملاتی مانند معاملات سلف، سلف موازی استاندارد و همچنین انعقاد قراردادهای بلند مدت میان پتروشیمی ها با صنایع پایین دستی انجام داده است که این اقدام جزو مزیت های بورس کالا محسوب می شود.

وی اضافه کرد: در این میان معرفی ابزارهای جدید و رواج استفاده از آن ها و نیز سایر روش های تامین مالی می تواند جذابیت بورس کالا را دو چندان کند تا دیگر شاهد چنین بحث هایی که مطابق با تقویت بازار سرمایه نیست، نباشیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت