انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

همه چیز دریاره پتروشیمی ایلام

پتروشیمی ایلام با حدود ۲ هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر بزرگترین شرکت خصوصی در استان ایلام و همچنین بزرگترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور است که به دلیل قطعی خط تامین خوراک از مدار تولید خارج شده و کارشناسان در حال رفع آن هستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، روند رو به رشد اقتصاد جهانی، افزایش تقاضای انرژی، نقش کلیدی نفت و گاز در رشد و توسعه صنایع و همچنین ارتقای دانش بشری در جهت استفاده بهینه از امکانات طبیعی، توجه بیش از پیش به نقش مسلط نفت و گاز را غیر قابل اجتناب می‌سازد. بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده، نیاز به نفت طی 20 سال آینده به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت و گاز طبیعی به عنوان سوخت منتخب قرن حاضر، از جایگاه ویژه‌ای در سبد انرژی برخوردار خواهد شده و کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس، بیش از نیمی از تقاضای جهانی را تأمین خواهند کرد.

 
استان ایلام هم اکنون با 19 هزار کیلومتر مربع وسعت و با جمعیتی معادل 543 هزار نفر در غرب کشور واقع شده است. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 11 درصد ذخایر مستقل گاز کشور، معادل 14 تریلیون فوت مکعب و هم چنین بیش از 3/5 درصد ذخایر نفت خشکی ایران، معادل 11/87 میلیارد بشکه، در استان ایلام واقع شده است به عبارت دیگر استان گازخیز ایلام بعد از عسلویه، بزرگترین ذخایر گازی کشور را داراست.

امروزه فرآوری صنایع پتروشیمی، عاملی مهم در تأمین مواد اولیه برای بخش‌های اقتصادی کشورهاست، چرا که از یک سو با فرآوری تولیدات صنایع در اشتغال‌زایی نقش قابل توجهی ایفا می‌کند و از سویی دیگر ارزش افزوده ناشی از این فرآوری، به اقتصاد ملی دولت‌ها یاری رسانده و همزمان به احیاء بخش‌های اقتصادی همچون کشاورزی، خدمات ساختمان و اقتصاد عمومی کمک می‌نماید.

بنابراین گزارش، با احداث پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش گاز میادین گازی تنگ بیجار و کمان کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام جهت استفاده از محصولات اتان، C3+ ، C5 این پالایشگاه، پس از مطالعات اقتصادی در نهصد و چهل و هفتمین جلسه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در 18 تیر 81 مورد تصویب قرار گرفت و در 10 شهریور 81 در شورای عالی اقتصاد به تصویب رسید از این رو شرکت پتروشیمی ایلام در15 تیر 82 تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت 122 هکتار در بخش چوار و به فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام آغاز شد.

این گزارش می افزاید: در ادامه فعالیت این مجتمع خط لوله تامین کننده خوراک مجتمع های پتروشیمی غرب کشور که از منطقه عسلویه آغاز شده و تا مهاباد ادامه دارد در منطقه پران پرویز شهرستان پلدختر در استان لرستان دچار شکستگی شد. این حادثه باعث شده مجتمع های پتروشیمی که در ادامه مسیر قرار دارند همچون ایلام، کرمانشاه و مهاباد بدلیل تامین نشدن خوراک بصورت موقت از مدار تولید خارج شوند. مجتمع پتروشیمی ایلام با توجه به اینکه خوراک خود را از طریق این خط و یک انشعاب منطقه پیازآباد دریافت می کند، پس از این حادثه از مدار تولید خارج شده و تلاش برای اتصال دوباره آن به شبکه غرب کشور ادامه داد.

 
روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایلام در این زمینه نوشته است: “کارشناسان شرکت ملی پتروشیمی در حال رفع ایرادها و مشکلات ناشی از این حادثه هستند و پیش بینی می شود حداکثر تا یکی 2 روز آینده فرآیند تامین خوراک و اتصال پتروشیمی ایلام به شبکه سراسری انجام پذیرد.”

 
یادآور می شود: پتروشیمی ایلام با حدود 2 هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر بزرگترین شرکت خصوصی در استان ایلام و همچنین بزرگترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور است. این شرکت از سال 92 وارد مدار تولید شده است و فاز دوم آن (واحد الفین) با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی اولین واحد الفین در غرب کشور است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. پتروشیمی ایلام ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن دارد که هم اکنون با 50 درصد ظرفیت به تولید خود ادامه می دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت