انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

پتروشیمی مهاباد، طرحی مهم در مسیر توسعه متوازن ایران

پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین طرح غرب کشور طرحی مهم و اساسی در مسیر توسعه متوازن ایران محسوب می شود که امیدها را در دل مردم این منطقه زنده کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از ایرنا، مهاباد و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی که اغلب به علت متاثر شدن از جنگ تحمیلی از روند توسعه در سال های گذشته در مقایسه با دیگر نقاط کشور محروم مانده اند، نیازمند جهش در بخش توسعه، تامین زیرساخت ها و احداث طرح های بزرگ هستند که این این هدف در دولت های پیشین به ثمر ننشست.

شهرستان مهاباد سه شنبه هفته گذشته و در دومین روز از سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی، یازدهم خردادماه میزبان رئیس جمهوری و برخی اعضای هیات دولت بود که در جریان این سفر طرح بزرگ و مهم پتروشیمی مهاباد به بهره برداری رسید که بهره برداری از آن توسعه اقتصادی و پایدار این منطقه را نوید می دهد.

بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد اقتصادی غرب کشور توسط رئیس جمهوری طلیعه خوبی برای توسعه واحدهای اقتصادی در این منطقه است.

برای احداث این مجتمع عظیم 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که شامل 240 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن نیز بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ 600کیلومتر احداث شده است.

این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شده، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع تامین می شود.

با بهره برداری از این طرح برای 600 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون در هر ساعت 17 تن اتیلن با فشار 32 بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی کامل فازهای پارس جنوبی، به زودی این میزان به مرز دریافت 40 تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.

ایجاد صنایع پایین دستی در کنار این واحد صنعتی عظیم در شهرهای جنوبی آذربایجان غربی می تواند زمینه بسیار خوبی برای اشتغال زایی در این منطقه باشد که اهالی بیشتر شهرهای مرزی آن از مشکل بیکاری در رنج هستند.

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در آئین افتتاح این مجتمع، با بیان اینکه سرمایه گذاری در کشور موجب توسعه و ایجاد امید در دل مردم شود، اظهار کرد که برای دستیابی به یک اقتصاد مقاوم و پویا، باید زمینه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور را بیش از پیش تسهیل کرد.

وی از مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصادی منطقه یاد کرد و گفت: با ایجاد این طرح در مهاباد و توسعه صنایع پائین دستی شاهد تحولات بسیاری در این منطقه خواهیم بود.

دکتر روحانی از پتروشیمی مهاباد به عنوان دروازه ای برای صنعتی شدن منطقه یاد کرد و افزود: یکی از وظایف مهم دولت آماده کردن شرایط کار برای جوانان غیور است و خوشحالیم که امروز پروژه پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه به بهره برداری می رسد که می تواند سالیانه با تولید بیش از 300 هزار تن محصول باعث رشد و توسعه بیشتر و دروازه ای برای صنعتی شدن این منطقه باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: آنهایی که تبلیغ می کردند دولت جمهوری اسلامی می خواهد در این منطقه کردنشین همیشه کشاورزی شغل غالب باشد و صنعت وارد این منطقه نشود، تاکنون دروغ گفته اند.

وی افزود: ایران اسلامی برای رشد، تکامل و صنعت مناطق غرب و محروم تمام توان خود را به کار خواهد گرفت و احداث پتروشیمی قدم اول است و آنچه اشتغال ایجاد می کند صنایع پایین دستی آن بوده و بر این اساس دولت با تمام توان خود راه صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی را گشوده است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر در یک منطقه پروژه صنعتی عظیم راه اندازی شود، در شرایط مساوی باید از مردم بومی استفاده شود اما برای یک صنعت پیچیده در زمان ساخت باید از متخصصان از سراسر کشور استفاده شود و دولت همه شهروندان را به یک چشم واحد نگاه می کند و اگر جمعی از متخصصان کارآمد مهمان مهاباد هستند، این حضور باعث رونق بیشتر این منطقه و افزایش رفت و آمدها به این منطقه می شود.

وی در سخنان خود با تاکید بر اینکه همه مردم ایران در حقوق شهروندی یکسان هستند گفت: تمام مردم ایران اعم از شیعه و سنی در حقوق شهروندی در کشور مساوی و یکسان هستند.

وی افزود: آذربایجان غربی با سه کشور مهم منطقه عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دیوار به دیوار بوده و ما باید از این امر به عنوان یک فرصت برای مردم این منطقه استفاده کنیم و دولت وظیفه خود می داند که با تمامی کشورهای جهان که خصومتی با ملت ما ندارند، رابطه دوستانه و سازنده ای برقرار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه همه جانبه در کشور افزود: در سایه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می توانیم امنیت واقعی را برای ایران اسلامی به وجود بیاوریم و این امنیت را در کشور تداوم بخشیم.

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: باید با اجرای این گونه طرح های اقتصادی کشور را به گونه ای مقاوم سازیم که برخی فشارها قادر نباشد فشاری بر اقتصاد کشور وارد سازد.

بیست وهشتمین سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان آذربایجان غربی با سفر به شهرستان کردنشین مهاباد نیز همراه شد و استقبال تاریخی و بسیار باشکوه از وی نشان دهنده پایبندی مرزداران غیور این خطه به آرمان های انقلاب و نظام اسلامی بود.

 

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت