انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

چشم انداز بازار لوله های پلیمری در صنعت ساختمان روسیه و خود تحریمی تولیدکنندگان ایرانی در سال جهش تولید

در این گزارش اختصاصی با استناد به گزارش نشریه KWD آلمان به بررسی بازار لوله های پلیمری تاسیسات ساختمان در روسیه و از طرفی به مشکلات موجود در مقررات ملی ساختمان کشور برای این لوله ها ، خواهیم پرداخت.

بازار مسکن در روسیه یکی از پر رشدترین سالهای خود را در سال 2019  پشت سر گذاشته است بطوریکه آمارهای این بازار در پایتخت این کشور مسکو در 55 سال گذشته این کشور بی نظیر بوده است و به رقم 5 میلیون متر مربع مسکن تکمیل شده در سال رسیده است . به گفته مارات خوسنولین معاون شهردار مسکو این رشد با برنامه نوسازی تقویت می گردد که شامل موارد زیر می باشد :

  • 5144 عدد از ساختمانهای بین سالهای 1957 و 1968 تخریب می گردند.
  • آپارتمانهای نو بجای این خانه ها برای 1 میلیون و 500 هزار نفر ساخته خواهد شد.
  • لوله های پلیمری در ساختمانها ترجیح داده می شوند .
  • برنامه نوسازی در سال 2017 برنامه ریزی شده و در سال 2019 آغاز می شود .

آمار اعلام شده برای انواع لوله های پلیمری استفاده شده در سیستم آب سرد و گرم مصرفی و سیستم های گرمایشی بخش ساختمان بین سالهای 2009 الی 2018 در کشور روسیه به شرح زیر می باشد .

همانطور که در نمودار فوق دیده می شود لوله های پلی پروپیلن در این کشور همچنان دارای رشد می باشد و با رقم 251 میلیون متر دارای بیشترین تقاضای مصرف در این کشور می باشد . مصرف لوله های تلفیقی و چندلایه در این کشور دارای کاهش تقاضا از سال 2012 در این کشور می باشد و به رقم 70 میلیون متر در سال 2018 می رسد . همچنین بیشترین رشد متعلق به لوله های PE-X و PE-RT می باشد که در سالهای اخیر دارای رشد سالیانه 10 درصدی در بازار می باشد که از مزیت های انعطاف پذیر بودن این لوله ها و تعداد کمتر اتصالات در نصب می باشد .

برای دانلود مقاله اصلی نشریه KWD آلمان اینجا کلیک کنید

این گزارش نشان می دهد که لوله های پلی پروپیلنی در بازارهای منطقه ای همچنان دارای مصرف غالب و گسترده و دارای رشد در بخش ساختمان جهت استفاده در سیستم آب سرد و گرم و سیستم های گرمایشی می باشد در حالیکه در کشور ما و در سال جهش تولید ، دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان در آخرین اطلاعیه خود ، مصرف لوله های پلی پروپیلنی در سیستم آب گرم و سرد مصرفی را منوط به نصب کنترل کننده دمای آب گرم در ساختمان نموده که به هیچ وجه پیشنهادی عملیاتی نمی باشد و صدمه زیادی به تولیدکنندگان این محصول در کشور و پتروشیمی های تولید کننده این نوع مواد اولیه وارد ساخته است .

این نوع لوله ها ،  تنها محصول تولیدی درکشور در حوزه تاسیسات ساختمان می باشد که مواد اولیه آن تماما در پتروشیمی های داخل کشور تولید و دارای گواهینامه فنی از آزمایشگاه تاسیسات مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی می باشند  و جای تعجب است که این دفتر از ظرفیت کارشناسی این آزمایشگاه که دارای سابقه ای 20 ساله در حوزه آزمون و گواهی فنی برای این نوع لوله ها می باشد استفاده نمی نماید.

باعث تاسف است که علیرغم وجود استاندارد ملی معتبر و اجباری در تولید برای این محصول و روشن بودن کاربرد و نوع مصرف در آن ، دفتر تدوین مقررات ساختمان با ایجاد خودتحریمی، استفاده از این محصول را محدود ساخته و هنوز در بسیاری از ادارات نظام مهندسی کشور ابهام استفاده از این لوله ها در بخش ساختمان وجود دارد .

این داستان ادامه دارد…

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت