انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

گرانی مواد اولیه و عدم تعدیل قراردادهای دولتی

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن طی نامه هایی جداگانه به ارگان های دولتی از جمله ریاست جمهوری ، معاونت ریاست جمهور ، وزارت صمت و سازمان برنامه بودجه ، پیرو افزایش قیمت مواد اولیه و عدم تعدیل در قرارداهای دولتی ، مشکلات تولیدکنندگان را برشمرد و خواستار رسیدگی ارگان های ذیربط گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، پیرو نشست کمیته بازرگانی با حضور جمعی از تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلنی در مورخ 20 اردی بهشت 1401 با موضوع بررسی تعدیل قراردادها و چهارچوب پیشنهادی قراردادها و با توجه به افزایش قیمت مواداولیه پلیمری در راستای افزایش نرخ ارز و عدم تعدیل درقراردادهای دولتی پروژه های زیرساختی کشور، ریاست هیأت مدیره طی نامه هایی جداگانه خطاب به نهادریاست جمهوری ، دفترمعاون اول رییس جمهور،رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر صمت ، رییس اتاق بازرگانی ایران ، مدیر عامل شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ، رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان این بخش را خواستار شد.

مهندس بیوک صحاف امین در این نامه خطاب به دکتر سید ابراهیم رییسی ، ضمن اشاره به تعداد اعضای انجمن و نرخ افراد مشتغل در این صنعت ، با برشمردن حوزه های کلیدی و زیرساختی که تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در آنها فعالیت دارند نوشته است:

با توجه به ماهیت صنعت پلی اتیلن در کاربرد محصول نهایی آن در پروژهای عمرانی جهت مصارف آبرسانی،گازرسانی و فاضلابی می باشد عمده فروش اعضای این انجمن به  شرکتها و سازمانهای دولتی می باشند که متاسفانه با عدم پایبندی خود به تعهدات قراردادی سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان حوزه پلی اتیلن می گردند.

در بخشی از این نامه می خوانیم:

کارخانه های تولیدی از یکسو با قراردادهای یکطرفه دولتی که به هیچ وجه اجازه دخل و تصرف و اصلاح آن داده نمی شود و ازسوی دیگر با عدم تعهد طرف دولتی به پرداخت منظم مطابق با همان قرارداد یکطرفه مواجه هستند. در این میان نوسان شدید مواد اولیه ناشی از تغییرات نرخ ارز و قیمت های جهانی ودستکاری پتروشیمی ها در نحوه عرضه نیز درد دیگری است که  اکثر تولید کنندگان طرف این قراردادها را دچار زیان های سنگین کرده و در آستانه تعطیلی قرارداده است. هنگام عقد قرارداد انواع ضمانت ها از تولید کننده اخذ می گردد تا مبادا کوچکترین بی تعهدی صورت پذیرد ولی در زمان پرداخت صورت وضعیت ها یا افزایش قیمت مواد اولیه هیچ حمایتی از تولید کننده نمی شود به نحوی که بعضاً پرداخت یک قرارداد 3 ماهه بیش از دوسال و بعد از افزایش 100 درصدی نرخ مواد اولیه انجام می گردد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ، اقدام عاجل و دستور رسیدگی به مشکلات ناشی از عدم تعدیل در قرارداهای دولتی را با تشکیل جلساتی در کمیسیونهای مربوطه و با حضور نماینده این انجمن  از رییس جمهور خواستار شده است.

همچنین ، مهندس صحاف امین رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در نامه هایی جداگانه به دکتر مجید چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مهندس اتابک جعفری مدیر عامل شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور ، با اشاره به مشکلات ناشی از عدم تعدیل در قراردادها و تاخیر طولانی مدت در پرداخت قراردادهای کوتاه مدت ، یادآور شده است:

متاسفانه از اسفند ماه گذشته روند ناگهانی افزایش قیمت جهانی مواد اولیه، تغییرات نرخ ارز و کاهش عرضه پتروشیمی­ها سبب گردید مواد اولیه پلی اتیلن گرید پایپ افزایش نرخ بی سابقه 30 درصدی را تجربه نماید. این افزایش قیمت سبب گردیده تمامی تولید کنندگان عضو انجمن در انجام تعهد خود دچار مشکل گردند، چرا که حداکثر حاشیه سود فروش پلی اتیلن حدود 10 درصد می باشد و بنابراین کلیه قراردادها فروش در بازه زمانی فوق شامل زیان سنگین گردیده است.

مهندس بیوک صحاف امین خطاب به دکتر مجید چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ، با اشاره به ضرورت اعمال بندتعدیل در قرارداهای شرکت گاز در سراسر استان های کشور متذکر شده است:

علی رغم اینکه وزارت نفت طی بخشنامه شماره 3871103-1/28 مورخ 02/09/1391 نسبت به ابلاغ تعدیل در قراردادها شرکتهای زیر مجموعه خود اقدام نموده است، صرفاً تعداد محدودی از شرکتهای گاز استانی مانند: شرکتهای گاز استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کرمان و …… نسبت به گنجاندن بخشنامه فوق در قراردادهای خود اقدام نموده اند(نمونه قراردادهای مذکور به پیوست ارائه شده است) که بسیار موثر بوده و تولید کنندگان را از نتایج فاجعه بار افزایش ناگهانی قیمتها مصون می دارد و مابقی شرکتهای گاز استانی از پذیرش بند تعدیل در قراردادهای خود شانه خالی می کنند. در حالیکه لحاظ نمودن بند تعدیل برای دستگاه مناقصه گزار نیز توجیه اقتصادی دارد. زیرا اولاً: در بخشنامه فوق صرفاً مابه التفاوت نرخ مواد در نظر گرفته می شود در حالیکه کلیه هزینه ها از قبیل هزینه کارگری، هزینه حمل و هزینه انرژی افزایش یافته. ثانیاً: پروسه برگزاری مناقصه، زمان­بر و با هزینه بسیار بالاست. بنابراین گرچه ضبط مبلغ ضمانت نامه شرکت در مناقصه برای تولیدکنندگان مبلغ بسیار سنگینی است ولیکن هزینه خرید مجدد همان لوله ها برای کارفرما به مراتب بالاتر از مبلغ ضمانت نامه است.

 

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در این نامه ، اعمال تعدیل در تمامی قراردادهای گاز استانی که آخرین مهلت ارائه پیشنهاد قیمت آن از تاریخ 01/11/1400 به بعد می­باشد را از دکتر مجید چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خواستار شده است.

متن اصلی نامه های مذکور از طریق لینک های ذیل قابل دریافت است:

ریاست جمهوری

معاون اول رییس جمهوری

وزیر صمت

برنامه بودجه

شرکت آب و فاضلاب

شرکت ملی گاز

اتاق بازرگانی ایران

 

 

 

 

گفتگو کنید

1 نظر

  1. با سلام وعرض ادب ضمن عرض تشکر از هیئت مدیره محترم که در تدوین وارسال نامه به ارگانهای ذیربط زحمات فراوانی متحمل شده اند استدعا دارم به صرف ارسال نامه اکتفا نکنند وحضورا هم توسط دبیر انجمن ویا عزیز دیگرى پیگیری تا منتج به نتیجه گردد انشاا..

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت