انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب سیزدهم

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با حضور ۳۶۳ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از 24 الی 27 مهر ماه 96 برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، درسیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ۲۵۸ شرکت داخلی و ۱۰۵ شرکت خارجی حضور داشتند و شرکت کنندگان خارجی این نمایشگاه از ۲۰ کشور از جمله ایتالیا، ترکیه، آلمان، آذربایجان، مجارستان، چین، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، کره جنوبی، هندوستان، سوئیس، اتریش، انگلستان، سوئد، ژاپن، کانادا، بلژیک، ایسلند و جمهوری چک بودند.

در این نمایشگاه، کشورهای چین و آلمان و ترکیه به صورت پاویون کشوری در نمایشگاه حضور پر رنگ‌تری از سایر شرکت کنندگان دارند؛ علاوه بر حضور شرکت‌های فعال در بخش صنعت آب، و تاسیسات آب و فاضلاب، تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های مرتبط نیز در نمایشگاه حضور داشتند.

در این نمایشگاه که به مدت چهار روز در فضایی به وسعت ۳۰ هزار مترمربع برگزار شد ، انواع لوله و اتصالات پلیمری و فلزی، تصفیه و فیلتراسیون، سامانه‌های آب شیرین‌کن، لوله و اتصالات و شیرآلات، اتوماسیون و سامانه‌های ابزار دقیق، سامانه‌های اندازه گیری، تجهیزات آزمایشگاهی و آخرین فناوری‌ها و تولیدات و تجهیزات آب و فاضلاب در معرض نمایش عمومی قرار گرفت.

 

گفتنی است تعدادی از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز توانمندهای خود در حوزه آب و فاضلاب را دراین رویداد به نمایش گذاشتند که در ادامه ، مصاحبه تعدادی از این شرکت کنندگان بهمراه گزارش تصویری این نمایشگاه را از نظر می گذرانید.
 بخش اول گزارش

 

 

مهندس حسین فاضلی-مدیر عامل شرکت پارس اتیلن کیش

مشکلات این بخش صنعت را در دو بخش عمده می‌توانیم تقسیم بندی کنیم. در یک بخش که فروش مارکت هست و بخش دیگر هم ، زنجیره تأمین مواد اولیه، در بخش فروش محصولات پلی اتیلن مشکل عمده ای که اکثر کارخانجات با آن مواجه هستند عدم برگشت پول در زمان مناسب به واحدهای تولیدی ما هست. یکی از مشکلاتی که ایجاد می‌ شود این است که تولید کننده در زمانی که محصولش را پیشنهاد قیمت می‌دهد و در واقع قیمت را ارائه می‌دهد نمی‌تواند در زمانی که دارد محصول را تولید می‌کند و با همان قیمت پیشنهادی مواد اولیه‌اش را تأمین کند. این فاصله ای که ایجاد می‌شود باعث می‌شود که این نوسانات قیمت ، اکثر کارخانجات داخلی ما را با یک مشکل یامعضلی مواجه می‌کند. بخش تأمین ماده اولیه هم نوساناتی که به خاطر عدم مدیریت در بخش صنعت پتروشیمی ما هست و مشکلاتی که آن‌ها در زمینه کار خودشان دارند از قبیل تأمین کاتالیستها و مواردی که وجود دارد در این بخش هم به شدت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است ، به عنوان مثال از ابتدای امسال ما می‌بینیم که از سه تا پتروشیمی ما  یک خط در میان تولید می‌کنند و هر موادی که تولید کننده می‌رود با آن پیشنهاد قیمت می‌دهد، زمانی که می‌خواهد تأمین مواد بکند می‌بیند که قیمت ها مواد دچار تغییر شدند.

در زمانی که تعهد کردید که به مشتریان محصولات خود را عرضه کنید وقتی یک توقفی ایجاد می‌شود این توقف باعث می‌شود که شما به تعهدات خود دیرتر عمل کنید و مشکلاتی که الان هست برای تولیدکنندگان مضاعف بشود.

البته ما در واحد تولیدیمان یک مقداری سعی کردیم متفاوت تر عمل کنیم. معمولاً سعی می‌کنیم تا زمانی که توانش را داریم و امکاناتش هست کارخانه را از مواد اولیه اشباع کنیم ولی این شاید برای هر واحدی امکان پذیر نباشد کما اینکه می‌بینید ما مثل یک سیستم بانکی عمل می‌کنیم یعنی در واقع می‌آییم به جای اینکه سرمایه گذاری را جای دیگر انجام بدهیم می‌آییم سرمایه گذاری را روی ماده اولیه مان انجام می‌دهیم ولی این ممکن است بعضی مواقع ارزش افزوده ای برای ما نداشته باشد، فقط این اطمینان را به مجموعه ما می‌دهد که وقتی این سفارش را می‌گیریم حداقل در بخش تأمین ماده اولیه آن به مشکل بر نمی‌خوریم. ولی این واقعاً مشکلی است که در جامعه ما وجود دارد و باید پتروشیمی ها یک فکری برایش بکنند، از این طرف شما می‌بینید افزایش قیمت جهانی ماده اولیه وجود دارد ، بحث افزایش قیمت ارز هست و این‌ها در واقع مشکلات کلی است که برای تولیدکنندگان وجود دارد.

مجموعه ما سعی کرده کمتر در پروژه‌های بلند مدت دولتی شرکت کند، سعی کردیم پروژه‌های کوتاه مدت و پروژه‌هایی وضعیت آن ها مشخص تر است ، خودمان را درگیر کنیم چرا که وقتی شما نمی‌دانید در آینده روی تأمین ماده اولیه آن مطمئن نیستید ، رفتن در این پروژه‌ها خودتان و خریدار را با معضل مواجه می‌کند.

ضمن اینکه تنها مشکلی که در این پروژه‌ها وجود دارد فقط بحث عدم نقدینگی و پرداختهای طولانی مدت است که همه این‌ها فشار بار مالی را به تولید کننده وارد می‌کند

شما سفارشی که می‌گیرید هشتاد و پنج درصد آن را بایداز یک ماه قبل ماده اولیه آن را تأمین کرده باشید، وقتی این را لوله تولید می‌کنید و دست مشتری می‌دهید به خودی خود هم فاصله زمانی دارد، بعد از این فاصله زمانی ، تازه می‌خواهید شروع کنید به دریافت پول و این فواصلی که ایجاد می شود،  می‌بینید که چه مشکلاتی می‌تواند برای یک واحد تولیدی ایجاد کند

این دوره سومین دوره حضورمان در نمایشگاه است و نوآوری خاصی دراین دوره  نمایشگاه ندیدم فکر می‌کنم اکثراً حضور پیدا کردند که فقط حضور داشته باشند

محصول جدید ما که لوله‌های دو جداره کاروگیت است که جدیدترین تکنولوژی روز آلمان نیز هست ، و محصول جدید ماست  باعث شد که در دو سال گذشته وارد نمایشگاه بشویم

این محصول سال پیش دستگاه‌هایش نصب شد ولی به خاطر یک سری مشکلاتی که در هماهنگی خطوط تولید وجود داشت ، بهره برداری آن به تأخیر افتاد و امسال خوشبختانه به بهره برداری رسید.

درپایان این را هم اضافه کنم که من فکر می‌کنم که می‌بایست نگاه دولتمردان به جای تأسیس کارخانجات جدید ، باید این باشد که کارخانه‌هایی که الان با مشقات زیاد خودشان را سر پا نگه داشتند، نگاهشان به این طرف برود که این مجموعه‌ها را حفظ کنند و این مجموعه‌ها را رشد بدهند، چون این مجموعه‌ها دارای کوله باری ازتجربه هستند و یک مجموعه جدید نیاز به حمایت دارد  و تازه می خواهد برسد به امروزی که این کارخانجات هستند. این کارخانجاتی که امروز داریم حفظشان کنیم این کارخانجات که امروز هستند را حمایت کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که بتوانند در عرصه‌های مختلف حتی بین المللی حضور فعال‌تری داشته باشند.

 

 

 

 

 

مهندس علیرضا صحاف امین – مدیر فنی گروه صنعتی وحید 

این دوره دهمین دوره است که در نمایشگاه آب و فاضلاب شرکت می‌کنیم

ما در حوزه خطوط انتقال آب، خطوط انتقال فاضلاب شهری وکیت‌های چاه و فاضلاب فعالیت می‌کنیم، امسال هم سیستم‌های لوله کشی diffuser فاضلاب را آوردیم و لوله‌های کاروگیت تا سایز 800 محصول جدیدمان در این نمایشگاه است

یکی ازحوزه های بزرگ و پرمصرف در حوزه شبکه‌های فاضلاب ، استخرهای تصفیه فاضلاب است که بخش عمده ای در این بخش متأسفانه به کشور وارد می‌شد ، ما سعی کردیم با بومی سازی بخشی از آن را که از دستمان بر می‌آید داخل سازی کنیم که هم با کاهش هزینه، دولت بتواند با بودجه ای که دارد کارهای بیشتر در زمینه استخر و تصفیه فاضلاب انجام بدهد.

این یک همکاری با شرکت ریگو آلمان است که از انتهای بهار امسال شروع شدهو در حال حاضر دو پروژه در حال اجرا داریم.

این نمایشگاه چون نمایشگاه تخصصی در حوزه آب و فاضلاب است ازاین منظر که هر سال اصحاب این صنعت دور هم جمع می‌شوندخوب است، مشکلی که ما در صنعت آب و فاضلاب داریم این است که یک مقدار استانداردهای ما ضعیف است و باید شرکت مهندسی فاضلاب که شرکت مادر تخصصی این حوزه است ، یک مقدار در استانداردسازی و بومی سازی باید فعالیتش را بیشتر کند

عمده مشکل بروزرسانی نشدن استانداردها این است که تمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب به علت کمبود بودجه روی مسائل قیمتی است و نیت این است که ارزان‌تر بخرند ، وقتی مسائل قیمتی پررنگ باشد مسائل استاندارد کمرنگ است که در نهایت در کوتاه مدت و بلندمدت ضرر خواهیم کرد چون محصول بی کیفیت هزینه ای که در این حوزه پرحادثه و پرهزینه دارد، هزینه خیلی زیادی است به نظر می‌رسد که باید یک خرده نگاهمان از نگاه صرفاً قیمتی و صرفاً ارزان خریدن و مناقصه‌هایی که صرفاً به قیمت آخر نگاه می‌کنند، برداریم و یک مقدار مسائل فنی را اضافه کنیم.

قطعاً درمبحث دانشگاهی صنعت آب خلاءهایی وجود دارد، در حال حاضرتمام فاضلاب‌ها حتی آب شربمان را با کلر تصفیه می‌کنیم این کلر اثر خورنده و کاهنده ای روی عمر لوله‌های پلیمری و غیر پلیمری دارد که این مسئله را بررسی نکردیم. مسائل سختی، از قبیل چیزهایی که در آب شرب وجود دارد و در گرفتگی و کاهش طول عمر سیستم‌های لوله کشی خیلی اثر دارد ومتاسفانه این‌ها را هنوز بررسی نکردیم ، حتی قطعات فلزی مثل شیرآلات و قطعات برنجی که استفاده می‌کنیم هم یک سری واکنش‌هایی با لوله‌های پلیمری دارند و باعث کاهش طول عمر می‌شودو همچنان بررسی نشده است خیلی بخش ها در این حوزه هست که باید کار دانشگاهی همراه با صنعت کارهای به صورت همکاری مشترک انجام بشود و متأسفانه در حال حاضر چون تمرکز فقط روی خرید ارزان است این‌ها کمرنگ می‌شود چون ممکن است بعضی تصمیمات در نگاه اول تصمیم گران‌تری باشد ولی در بلند مدت اثر خودش را نشان بدهد

 

  بزرگ‌ترین سایت آب شیرین کن دنیا الان در کشور عربستان وجود دارد. ایران هم دارد این کاررا می‌کند منتها خیلی کم است اما متأسفانه مسائل محیط زیستی در این زمینه بررسی نشده است  در واقع محصول حاصل از این شیرین کردن آب تغلیظ شده با نمک است که به دریا بر می‌گردد که این می‌تواند در یک تایم میان مدت و بلند مدت باعث تغییر اکوسیستم آب بشود و موجودات دریایی را از بین ببرد. متأسفانه در منطقه ما همه دارند گلیم خودشان از آب بیرون می‌کشند و کسی به فکر خلیج فارس که در اثر این کارها شورتر و شورتر می‌شود ، نیست و شاید فقط راه حل تأمین آب شرب و آب شیرین برای مناطق این نباشد.

به نظر من آب در ایران هنوز ارزان است ولی حوادثی که در آب و فاضلاب داریم هزینه‌های زیادی دارد، من از این جنبه می گویم که یک مقدار باید به کیفیت نگاه کنیم نه فقط ارزان خریدن ، درحال حاضر شاید بیست درصد ارزان‌تر می‌خریم ولی یک حادثه ممکن است ده تا بیست برابر آن هزینه ایجاد کندو اتفاقات جانی و انسانی و غیر انسانی به وجود بیاورد و ازاین لحاظ باید یک مقدارنگاه درست تری داشته باشیم ولی متاسفانه این صنعت، هنوز به آن قیمت واقعی نرسیده است.

آب هنوز در دسترس همه هست ولی به زودی در این منطقه خشکی که ما هستیم جنگ آب شروع خواهد شد، چون همین الان هم در خیلی از مناطق کشاورزی ما چاه‌ها به سیصد متر و چهارصد متررسیده است و دیگر آبی وجود ندارد. به همین دلیل است که اگر با آن الگوی قبلی بخواهیم این آب را مصرف کنیم امکان پذیر نیست باید الگویمان را عوض کنیم

به نظرم در این نمایشگاه‌های این چنینی که نمایشگاه صنعتی خاص است ، نبود سمینارهای آموزشی است که اگرچه وجود دارد اما خیلی سبک هستند و به نظر من در هر حوزه تخصصی ، باید تولید کننده‌ها در نشست های پرسش و پاسخ بیایند و آن‌ها که از لحاظ حاکمیتی مسئول این کار هستند نظرات را بشنوند .

 

 

 

 

مهندس غلامحسین سماعی – مدیرعامل آذر آوند

 

شرکت آذر آوند از سال هفتادو پنج اول با لوله تحت فشار کار را شروع کردیم، ده سالی هم هست که با لوله‌های فاضلابی وکاروگیت و اسپیرکاروگیت و اسپیرال ادامه می‌دهیم و لوله‌های تحت فشار از قطر 20 تا 400 و لوله‌های فاضلابی را از سایز160 تا 2500 تولید می کنیم.

وضعیت صنعت را از دو جهت می‌ توان بررسی کرد، اینکه در هر صنعتی یا باید بازار بزرگ شود، یا تولید کنندگان کیفیت را بالا ببرند ولی درکشور ما یا بازار تقریباً ثابت است یا دارد کوچک می‌شود و از طرفی هم تعداد تولیدکنندگان خیلی زیاد شده، در حوزه لوله‌های پلی اتیلن عرصه تنگ تر شده، در نتیجه باید روی کیفیت تمرکز کنیم

* *  ما هم برای دومین سال متوالی در استان آذربایجان شرقی جزو  واحدهای نمونه بودیم و نمره ای که امسال آورده بودیم خیلی بالاتر از نمره سال قبل بود و این برای ما جای امیدواری دارد.

 

عمده مشتریان ما آب و فاضلاب هست که یک سازمان دولتی است، اصولا دولت در پرداخت‌های امسال خیلی وضعیت عجیبی ایجاد کرده است، بطورمثال به جای پول اوراق می‌دهند و این اوراق در بازار نقد نمی‌شود درصد عمده ای از سود شرکت‌ها ، صرف فروش بازار می‌شود.

نمایشگاه برای ما خوب بوده است البته بازدید مراجعه کنندگان خیلی بیشتر از پارسال نبوده است

پایان بخش اول

 

 

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت