انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی + متن دستورالعمل

رئیس بانک مرکزی ، درراستای رسالت شبکه بانکی کشور جهت تأمین مالی نظام اقتصادی در طی نامه ای به مدیران بانکی خواستار ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، در نامه دکتر ولی الله سیف، ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به کلیه مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی و قرض الحسنه، موسسات اعتباری توسعه، کوثر و  عسکریه و شرکت دولتی پست بانک ایران آمده است:

احتراماً در راستای رسالت شبکه بانکی کشور جهت تأمین مالی نظام اقتصادی کشور و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری – مدظله العالی – در ابتدای سال مبنی بر ضرورت فعالسازی ظرفیت های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و ارتقاء توان رقابت پذیری آنها و همچنین با عنایت به نقش برجسته و بی بدیل واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، لازم است تا در شرایط حاضر، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی نقش موثرتر و کاراتری را جهت حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ایفاء نمایند.

شایان ذکر است با توجه به گزارش های اقتصادی، بخشی از بنگاه های تولیدی موجود و فعال با ظرفیت پایین و گاه پایین تر از نقطه سر به سر فعالیت می کنند و با کاهش درآمد اقدام به تعدیل نیرو نموده اند که به نوبه خود به افزایش بیکاری منجر شده است. بنابراین به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در راستای تأمین نقدینگی مورد نیاز بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده لیکن به دلیل تنگناهای مالی و نداشتن سرمایه در گردش، تولید آنها متوقف شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت می نمایند و همچنین طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد از پشتیبانی مالی بیشتری برخوردار گردند.

بر این اساس ارجح است تمامی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی با روحیه جهادی و احساس مسئولیت و اهتمام عالی، همگام با سیاست های دولت محترم، نقش و رسالت خویش را به نحو شایسته به انجام رسانده و با بهره گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی موجود، بسترهای خارج نمودن بنگاه های کوچک و متوسط از رکود و استفاده از ظرفیت های تولیدی را فراهم نمایند.

بر این اساس مقتضی است دستور فرمایید مراتب به قید تسریع به کلیه واحدهای ذی ربط ابلاغ و ضمن مشارکت جدی و تلاش برای رسیدن به اهداف پیش گفته، بر حسن اجرای کامل آن نظارت به عمل آمده و نسبت به ارائه گزارش عملکرد ماهانه به این بانک اقدام نمایند.

——–

متن این دستورالعمل به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی

 

دستورالعمل تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60% در راستی سیاست های اقتصاد مقاومتی

 

در راستای اجرای برنامه های ستاد فرماندهی افتصاد مقاومتی و مصوبات کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، دستورالعمل شناسایی و معرفی بنگاه های تولیدی کوچیک و متوسط و طرح های دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60% به بانکهای عامل به شرح ذیل تعیین و ابلاغ میگردد:

 

ماده 1) تعاریف:

1-1  کارگروه ملی: کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید موضوع بند یک مصوبه هفدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورخ 9/1/1395.

1-2  کارگروه استانی: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید موضوع تصویب نامه شماره 18151/ت 50720هــ مورخ 19/2/1394 هیات محترم وزیران.

1-3  کمیته بررسی: کمیته ای متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بانک عامل، شرکت شهرک های صنعتی و در موارد مرتبط، نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان

1-4  سازمان استانی: هریک از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها.

1-5  بنگاه کوچک: بنگاه های تولیدی که تعداد کارکنان آنها تا 50 نفر باشد.

1-6  بنگاه متوسط: بنگاه های تولیدی که تعداد کارکنان آنها بین 50 تا 100 نفر باشد.

1-7  طرح نیمه تمام: طرح های نیمه تمام تولیدی با پیش بینی اشتغال تا 100 نفر و پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد.

1-8  موسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

1-9  سامانه: سامانه اینترنتی بهین یاب، به نشانی www.behinyab.ir که ثبت درخواست متقاضیان از طریق آن صورت می گیرد و قابلیت ارائه آمارها و گزراش های مورد نیاز مدیریتی را در هر لحظه دارد.

 

ماده 2) هدف: کمک به حفظ اشتغال، افزایش تولید بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط، راه اندازی طرح های نیمه تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانک ها که به علت محدودیت در تامین نقدینگی امکان فعالیت کامل آنها وجود ندارد و با دریافت این تسهیلات، متعهد می گردند تا قبل از پایان سال 1395 طرح ها را تکمیل یا ظرفیت خای را فعال نمایند.

 

 

ماده 3) دامنه شمول: واحد های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد دارای مجوز از وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی

 

ماده 4) شرایط تسهیلات:

4-1 اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، آن دسته از بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط است که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ تولید، دانش فنی، توان مدیریت بازار، مشکلی که مانع راه اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه اندازی سریع و ایجاد اشتغال جدید باشند.

 

4-2 نرخ سود مورد عمل در تسهیلات موضوع این دستورالعمل بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد سرمایه در گردش نرخ عقود مبادله ای و برای طرح های نیمه تمام نرخ عقود مشارکتی خواهد بود.

 

4-3 مدت زمان بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستور العمل، برای سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط یک سال ( قابل تمدید ) و برای سرمایه ثابت طرح های نیمه تمام، بنا به تشخیص کارگروه، تا مدت پنج سال تعیین می گردد.

 

ماده 5) شرایط و وظایف متقاضی:

5-1 متقاضی دارای مجوز معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارت کشاورزی باشد.

5-2 متقاصی باید عمدتاً به جهت محدودیت استفاده از منابع مالی امکان تکمیل طرح و یا تولید با ظرفیت مناسب داشته باشد و با دریافت این تسهیلات، نسبت به تکمیل و راه اندازی طرح تا پایان سال 1395 و افزایش تولید و اشتغال اقدام نماید.

 

5-3 ورود اطلاعات لازمه در سامانه.

5-4 ارائه مدارک لازم به کمیته بررسی و بانکهای عامل.

5-5 پیگیری فوری اخذ تسهیلات و ارائه گزارش به کارگروه.

5-6 استفاده از تسهیلات در قالب اهداف تعیین شده.

 

ماده 6) وظایف عوامل اجرایی:

6-1 وظایف استانداری:

هماهنگی و پیگیری تحقق تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و ضمانت اجرای مصوبات.

 

6-2 وظایف سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها( دبیرخانه کارگروه استانی)

1-      شناسایی بنگاه های کوچک و متوسط در قالب 3 دستۀ غیرفعال، با فعالیت زیر 50 درصد و با فعالیت 50 تا 70 درصد و همچنین طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد استان، اعم از بنگاه های مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی و یا خارج از آن، برای تسهیل تصمیم گیری در کمیته بررسی و کارگروه.

2-      اطلاع رسانی به متقاضیان از طریق سیستم پیامکی و سامانه وزارتخانه.

3-      تحقق میزان مشخص شده برای هر استان به عنوان حداقل مورد انتظار، از نظر تعداد واحدها و طرح ها و میزان تسهیلات، بر اساس جدول توزیع استانی پیوست.

 

 

6-3 وظایف بانک ها و مؤسسات اعتباری:

1-      بررسی و تعیین تکلیف طرح ها و واحدهای معرفی شده حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل مدارک.

2-      اعلام مکتوب نتیجه بررسی اعم از موافقت یا عدم موافقت به همراه دلایل آن، به کارگروه و متقاضی، ظرف حداکثر یک هفته پس از اتمام مهلت مذکور در بند فوق.

3-      آزادسازی وقایع مازاد متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاه ها.

4-      پذیرش ضمانت صندوق های ضمانتی، حمایتی و بیمه نامه شرکت های بیمه تجاری و یا اوراق بهادر به عنوان وثیقه.

5-      سرپرستی بانک و موسسه اعتباری در استان موظف است اطلاعات تسهیلات اعطایی موضوع این دستور العمل را به صورت دوره ای ( دو هفته یکبار )به دبیرخانه کارگروه استانی ارائه نماید.

 

6-4 وظایف شرکت شهرکهای صنعتی:

1-      شناسایی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی که به علت کمبود نقدینگی امکان تکمیل طرح و یا تولید با ظرفیت مناسب نداشته اند، به تفکیک شهرستان و شهرک یا ناحیه صنعتی برای تسهیل تصمیم گیری در کارگروه و کمیته بررسی

2-      همکاری با کمیتۀ بررسی و پیگیری معرفی به بانک ها.

3-      پیگیری رفع ابهامات و مشکلات در مراحل تصویب طرح در بانک های عامل.

4-      نظارت بر تکمیل و راه اندازی طرح ها یا افزایش ظرفیت تولید و اشتغال واحد های تولیدی پس از پرداخت تسهیلات.

5-      ارائه گزارش های دوره ای ( هر دو هفته یک بار ) به کارگروه استانی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی.

 

 

6-5 وظایف کمیته بررسی:

–          بررسی درخواست واحد های تولیدی بر مبنای شرایط مندرج در موارد (4 و 5) این دستورالعمل و ارائه گزارش به کارگروه استانی

 

ماده 7) فرآیند اجرای کار:

7-1 متقاضیان مشمول این دستورالعمل باید نسبت به ثبت درخواست خود برای اخذ تسهیلات مورد نیاز، در سامانه بهین یاب به نشانی www.behinyab.ir در قسمت ” تاًمین مالی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام، در راستای سیاست های اقتصادی مقاومتی ” اقدام نمایند.

 

7-2 سازمان استانی به صورت روزانه، نسبت به تشکیل کمیته بررسی به منظور رسیدگی به درخواست های ارائه شده اقدام نماید.

 

7-3 آن دسته از طرح ها و واحد های تولیدی که درخواستشان در کمیته بررسی مورد پذیرش قرار می گیرد در جلسات هفتگی کارگروه استانی مورد بررسی قرار گرفته و مصوبات جلسه توسط دبیر کارگروه به بانک های عامل ابلاغ گردد.

 

7-4 سازمان استانی به عنوان دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، مسئولیت پیگیری روند تخصیص و پرداخت تسهیلات را بر اساس اقدامات فوق الذکر، عهده دار بوده و می بایست موارد تا حصول نتیجه، پیگیری و مستمراً گزارش نماید.

 

7-5 کلیه اقدامات صورت گرفته از ابتدا تا انتهای فرآیند اعم از بررسی تقاضا،معرفی،تصویب، تهیه قرار داد و پرداخت تسهیلات می بایست توسط دبیرخانه کارگروه استانی در سامانه ثبت شده تا امکان پایش لحظه ای طرح ها و واحدهای معرفی شده فراهم شود.

 

ماده 8) سایر موارد:

8-1  نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل در حوزه تاًمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط بر عهده معاونت امور صنایع و در حوزه طرح های نیمه تمام بر عهده معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

8-2 این دستورالعمل در (8) ماده و پس از طرح در همایش تبیین برنامه های فعال سازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مورخ 27/2/1395، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب و جهت اجرا به کارگروه های تسهیل و رفع موانع استان ها ابلاغ گردید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت