انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افزایش عرضه گریدهای پلیمری جذاب

در روزهای پایانی مرداد و نخستین روزهای شهریور ماه 1395، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران رونق خوبی داشت و در بسیاری از کالاها رقابت قیمتی رخ داد که در این میان نباید نقش کمبود عرضه ها را در این مورد نادیده گرفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر عرضه‌ها با افزایش خوبی مواجه شده بودند.در کل بیش از 82 درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود که در هفته گذشته 94 درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بودند با وجود کاهش 12 درصدی حجم معامله نسبت به عرضه‌ها، حجم مقداری معاملات کاهشی 2 هزار تنی را تجربه کرده است. در این بین 33 گرید از 74 گرید عرضه‌شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند. البته در مقایسه با هفته گذشته حجم معاملات مچینگ هم رشد بسیار محسوسی داشت. البته در هفته جاری حجم تقاضا کاهشی بیش از 28 هزار تن را تجربه کرد که تحت‌تاثیر محدودیت ثبت سفارش اعمال شده از طرف بورس و کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد در کنار افزایش مجدد حجم عرضه‌ها است.

 

در هفته‌ای که گذشت تالار معاملات شرکت بورس کالای ایران شاهد افزایش 6.631 تنی حجم عرضه نسبت به هفته گذشته بود که بیشتر این افزایش مربوط به گروه سبک فیلم و سبک خطی با محوریت امیرکبیر است. ولی باز هم باید گفت حجم فعلی عرضه‌ها در مورد گروه‌های جذاب کم بوده که باید در مورد گریدهایی چون PVC این افزایش رخ دهد، این کمبود در مورد گریدهای مورد توجه بازار چون PVC و PET بسیار اثرگذارتر است. آنچنان‌که آمارها نشان می‌دهند حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل بیش از 12 درصد افزایش داشته است. ولی همچنان به نظر می‌رسد باید حجم عرضه‌ها در مورد بسیاری از گریدها چون PVC در بازار داخلی همچون هفته گذشته افزایش یابد تا شاهد تعادل در بازار باشیم و البته این افزایش تا زمانی که بازار به شرایط عادی برگردد تداوم داشته باشد و این نیاز در مورد گروهPVC بسیار شدیدتر است. بعد از واردات تناژ بالایی از محصول PET در هفته جاری شاهد عقب‌نشینی بازار و شکست قیمتی شدید یک گرید از این محصول بودیم، به نظر می‌رسد اگر در مورد PVC هم این اتفاق بیفتد به مرور شاهد متعادل‌تر شدن روند معاملات این محصول نیز خواهیم بود.در مورد حجم عرضه‌ها یک مثال همه چیز را روشن می‌کند: در زمانی که برخی از تولیدکنندگان پلی پروپیلن اورهال بوده و عرضه‌ها کم شده بود قیمت‌های این محصول هر هفته با رقابت مواجه می‌شد ولی بعد از برگشت آن مجتمع‌ها و عرضه‌های منظم و فراوان بازار آرام آرام متعادل شده و در هفته گذشته اکثریت کالاهای این گروه با قیمت پایه معامله شدند. این اتفاق در صورت افزایش عرضه‌های گروه‌های دیگر نیز رخ خواهد داد و در هفته جاری وقتی حجم عرضه‌ها در این گروه بار دیگر کاهش یافت باز هم شاهد رقابت در اکثر گریدهای این گروه بودیم. افزایش عرضه‌ها در هفته جاری بیشتر در گروه‌های سنگین بادی، تزریقی، سبک خطی و پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی اتفاق افتاد که بازار متاسفانه نیاز کمتری به آنها داشته و از جذابیت کمتری برخوردار هستند، پس عملا این افزایش حجم عرضه‌ها هیچ کمکی به بازار نکرده است. تقاضا به نسبت هفته گذشته حدودا 28 هزار تن کاهش را نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته 12 درصد کاهش داشته و می‌توان گفت علت این کاهش حجم تقاضا نسبت به هفته گذشته؛ اعمال محدودیت ثبت سفارش و خرید تا سقف سهمیه ماهانه شرکت‌های خریدار در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد و همچنین کاهش عرضه در مورد برخی گریدهای جذاب بود. در گذشته هر شرکت می‌توانست تا سقف سهمیه سالانه خود در سامانه معاملات ثبت سفارش کند.

 

البته باید گفت حجم تقاضا با وجود کاهش در این هفته همچنان در سطح بسیار بالایی قرار دارد. برخی از دلایل این حجم بالای تقاضا به شرح زیر است:

بالا بودن قیمت‌ها در بازار آزاد

صعودی بودن نرخ دلار

کم بودن عرضه برخی گریدهای جذاب

انحصار در مورد برخی کالاها در بازار آزاد و بالا بودن قیمت‌ها

افزایش مصرف صنایع تکمیلی

افزایش فعالیت‌های سوداگری در بازار پلیمر ایران

تقاضای کاذب در گریدهایی چون PVC و PET

فرارسیدن فصل اوج مصرف در مورد برخی گروه‌ها

حجم معاملات در هفته گذشته با افزایش نسبتا خوب و بیش از 17‌درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه شده بود، در هفته جاری حجم معاملات کاهشی بیش از 1000 تن و برابر با 2 درصد را تجربه کرد که رقم با اهمیتی نیست ولی دلایل رشد حجم معاملات از بعد از ماه رمضان تاکنون عبارت هستند از:

1. مناسب بودن قیمت‌های پایه برخی کالاها

2. صعودی بودن نرخ دلار

3. کمبود مواد اولیه در بازار آزاد

4. کم بودن حجم عرضه‌ها در مورد بسیاری از کالاها

5. افزایش مصرف صنایع تکمیلی

6. افزایش عرضه در گروه PP نساجی و معامله کامل حجم عرضه در این گروه

7. قرار داشتن در فصل اوج مصرف در برخی از گروه‌ها مانند سبک‌فیلم و سنگین اکستروژن

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت