انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افزایش نرخ گریدهای پلیمری در بازارهای آسیا

در هفته ی اول ماه جولای بازارهای آسیایی شاهد رشد بوده و روزهای صعودی را سپری کرده و در بیشتر گریدهای پلیمری افزایش نرخ دیده می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، علی نجفی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی در تحلیل خود راجع به بازار مواد اولیه پلیمری اذعان داشت: قیمت اکثرکالاهای پلیمری از نیمه دوم ماه ژوئن صعودی بوده است  دلایل اصلی آن از سویی کاهش حجم عرضه بازار به دلیل توقف خط تولید برخی شرکت ها برای دوره تعمیر و نگهدای و از سویی دیگر افزایش قیمت الفین ها طی چند هفته گذشته علی الخصوص رشد 55 دلاری قیمت اتیلن است. و در آغاز ماه جولای بازارهای آسیا با  بهبود سطح تقاضا و کاهش عرضه برخی از محصولات، رونق را تجربه کرده­اند  و قیمت این محصولات  با روندی صعودی مواجه گردیده است .

 

در این بین بیشترین افزایش نرخ مربوط به کالای پی وی سی با 25دلار افزایش و معادل 3درصد افزایش است.  کمترین افزایش هم مربوط به کالایپلی اتیلن سنگین بادی با 10 دلار افزایش نرخ که معادل 0.8 درصد است. تنها کالایی هم که نسبت به هفته گذشته بدون نوسان بود کالای PET  گرید بطری بود که تغییری نداشت.

 

اتیلن و پروپیلن

قیمت اتیلن در هفته اول ماه جولای نسبت به هفته گذشته بدون تغییر  و با ثبات بود  و با قیمت 1095دلار به ازای هر تن معامله شد. این روند بدون نوسان  قیمت این محصول طی هفته گذشته به علت راه اندازی مجدد خط تولید دو کارخانه از سنگابور و ژاپن پس از دوره تعمیر و نگهداری است که تولیدکننده سنگاپوری ظرفیت 960 هزار تن اتیلن در سال دارد و تولیدکننده ژاپنی 550 هزار تن در سال ظرفیت دارد همچنین بعد از این افزایش عرضه در بازار آسیا، شاهد توقف روند صعودی قیمت این محصول در هفته اول جولای پس از دو هفته بودیم .ولی با توجه به اختلاف کم قیمت اتیلن و مشتقات آن انتظار می رود با پایان ماه رمضان و افزایش تقاضا در کنار افزایش قیمت اتیلن به عنوان مواد اولیه اصلی پلی اتیلن ها قیمت ها در آینده با افزایش مواجه شود.

 

به نظر می رسد از 1 آگوست (11 مرداد 1395) با اورهال شدن واحدهای بزگ تولیدکننده این محصول که تا 10 آبان 1395 هم ادامه خواهد داشت بازار مجددا با کاهش شدید حجم عرضه ها مواجه شده و قیمت این محصول بار دیگر تقویت شود و افزایش یابد البته به شرط عدم کاهش شدید نرخ نفت.

 

 اما پروپیلن  طی هفته اول ماه جولای با افزایش 5 دلاری به ازا هرتن مواجه بود که  این محصول با قیمت 756دلار به ازای هر تن معامله شد. اما این روند صعودی تغییر قیمت پروپیلن بر روی قیمت پلی پروپیلن نیز اثرگذار بود و ما شاهد افزایش در قیمت پلی پروپیلن ن طی این هفته بودیم و قیمت این محصول طی هفته جاری با 15 دلار افزایش مواجه شد.

 

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا با 10 دلار افزایش به ازای هر تن همراه بود و با نرخ­ 1170 دلار به ازای هر تن معامله شد. تحلیلگران کاهش حجم عرضه ها در بازار را عامل اصلی این افزایش نرخ می دانندبه طور مثال کاهش عرضه ناشی تعطیلات عید فطر، همچنین  قیمت اتیلن که خوراک اصلی تولید این محصول است طی چند هفته گذشته با رشد مواجه شده و بخشی از این افزایش به رشد اتیلن مربوط است. البته تحلیلگران پیش بینی می­کنند که با توجه به فشار بخش عرضه یا به عبارتی افزایش حجم عرضه این محصول در نیمه دوم سال میلادی از سوی کارخانجات چین، ایران وهند و هم چنین کاهش تقاضای این محصول در دو کشور واردکننده هند و چین، روند قیمت این محصول در بلند مدت نزولی است.

 

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با افزایش30 دلاری همراه بود و با قیمت 1205 دلار به ازای هر تن معامله شد. این افزایش از سویی به علت کاهش حجم  عرضه ناشی از توقف روند تولید برخی از کارخانه های این محصول در حال حاضر و ماه آتی مثل توقف خط تولید شرکت سینوپک سابیک از 11 آگوست تا ماه سپتامبر برای تعمیر و نگهداری و همچنین  قیمت اتیلن که خوراک اصلی تولید این محصول است طی چند هفته گذشته با رشد مواجه شده و بخشی از این افزایش به رشد اتیلن مربوط است.

 

پلی اتیلن سنگین

 گریدهای تزریقی، بادی و فیلم کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته­ای که گذشت به ترتیب با 10،10 و 15 دلار افزایش نرخ به ازا هر تن مواجه بودند و هر کدام به ترتیب با قیمت های 1150، 1210 و 1180 دلار معامله شدند. که این افزایش ناشی از 1)کم شدن حجم عرضه واحدهای  تولیدی چینی با خوراک زغال سنگ به علت سیاست کنترل آلودگی 2)  کم شدن حجم عرضه به علت  توقف عملیات تولید واحدهای تولیدی این محصولات مثل شرکت Chevron Phillips سنگاپور از 14 جولای به مدت 40 روز و شرکت سینوپک سابیک تیانجین چین در اواسط ماه آگوست است.تحلیلگران با توجه به این مسائل روند را طی هفته­ های آتی صعودی ارزیابی می­کنند.

نمودار زیر روند 3 ماهه محصولات سنگین بادی ، فیلم و تزریقی را در جنوب شرق آسیا نشان می دهد:

 

 

پلی پروپیلن

در هفته­ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا با 15 دلار افزایش به ازای هر تن همراه بود. و با نرخ­ 1045 دلار به ازای هر تن معامله شد.که عمده دلایل این افزایش در چند هفته گذشته عبارتند از:

  • کاهش شدید حجم عرضه ها در منطقه خاورمیانه
  • افزایش قیمت های نقدی داخلی کشور چین پس از افزایش قیمت های بازار آتی علی الخصوص ماه سپتامبر
  • احتمال توقف چند واحد تولیدی این محصول در آینده و انتظار برای کاهش بیشتر حجم عرضه ها

 

پلی استایرن

قیمت کالای پلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت با 15 دلار افزایش مواجه شده و با قیمت 1205 دلار معامله شد. کالای پلی استایرن مقاوم نیز با 15 دلار افزایش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1245 دلار معامله شد.  روند صعودی قیمت استایرن مونومر به عنوان مواد اولیه اصلی تولید این دو محصول  از ابتدای ماه ژوئن هفته مهمترین علت این افزایش بوده است این افزایش قیمت را در حالی شاهد بودیم که بهبودی در روند تقاضای این دو محصول رخ نداده است.

 

PVC 

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  با 25 دلار افزایش همراه بود و با نرخ­ 840 دلار به ازای هر تن معامله شد.عمده دلایل این افزایش عبارتند :

  • افزایش تقاضای کشور هند در ماه جولای با گذر از فصل کاهش تقاضا(علی الخصوص ماه می و ژوئن)
  • تقویت تقاضای بازارهای داخلی کشور چین با توجه به روند صعودی قیمت­های معاملات بازار آتی ماه سپتامبر
  • تصمیم جهت کاهش عرضه در کوتاه مدت (تا زمان اجلاس سران G20) از سوی برخی از شرکت های تولید کننده­ی این کالا در چین در آغاز سه ماهه سوم سال میلادی به عنوان مثال شرکت Hanwha قصد دارد تا پایان ماه آگوست با نصف ظرفیت خود به انجام فعالیت بپردازد.

 

 این افزایش نرخ در حالی رخ داد که در کشورهای جنوب شرق آسیاو خاورمیانه با توجه به تعطیلی عید فطر معاملات کم رونقی داشتند  . تحلیل گران بازار انتظار دارند که بازار پی وی سی همچنان روند صعودی داشته باشد، زیرا از سویی با آغاز ماه جولای شاهد افزایش تقاضا در کشور هند و با پایان ماه رمضان شاهد بهبود معاملات در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا هستیم و از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدکننده این محصول خطوط تولید خود را برای تعمیرات و نگهداری سالانه متوقف خواهند کرد و بازار با کاهش حجم عرضه مواجه خواهد شد.

 

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با ثبات بود  و با نرخ­ 910 دلار به ازای هر تن معامله شد.  در بیشتر کشورها ی خاورمیانه به علت تعطیلی کاهش تقاضا وجود داشت در چین و تایوان نیز این محصول با کاهش تقاضا همراه بود . ولی این کاهش تقاضا به علت پیش بینی کاهش حجم عرضه در ماه­های آتی تغییری نداشت.

 

نرخ دلار: در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30790 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 34800 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 180 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 34850ریال باشد، که نسبت به مبنای محاسبه قبل تغییری نیم درصدی را نشان می دهد.که به نظر می رسد فاکتور قیمت ارز در قیمت گذاری هفته آینده نقش داشته باشد.

 

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

نکته:قیمت کالا ها به صورت CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

 

 

وضعیت قیمت های پایه فعلی:

قیمت های پایه فعلی در مورد بسیاری از گریدها در سطح مطلوبی ارزیابی می شود ولی همان طور که در گزارش بازارهای جهانی مشاهده شد روند قیمت ها طی سه هفته گذشته دارای سیری صعودی بوده و با توجه به رشد نیم درصدی دلار طی دو هفته گذشته، پیش بینی می شود نرخ ها نیز با افزایش نسبی همراه باشند و بدون شک شاهد افزایش قیمت های پایه در بازار داخل خواهیم بود. هر چند که در شرایط فعلی هم قیمت گذاری فعالان بازار در برخی از کالاها چونPVC  ، بدون توجه به روند قیمت های پایه به علت ضعف نهادهای نظارتی چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا شرایطی متفاوت را تجربه می کنند .

 

توصیه:

با نگاهی به سابقه معاملات درسه ماه گذشته در شرکت بورس کالای ایران  متوجه می شویم در برخی کالاها چون PVC،PET و پلی استایرن ها با کمبود عرضه مواجه بوده اند و همچنان این مشکل وجود دارد، و با توجه به اینکه بازارشان توسط واسطه گران قبضه شده و قیمت های جهانی خیلی عامل تاثیرگذاری بر آن نیستند زیرا این واسطه ها هستند که قیمت این محصولات را در بازار ایران تعیین می کنند و با شرایط به وجود آمده مصرف کنندگان واقعی محکوم به تن دادن به قیمت های پیشنهادی آن ها هستند و لطمه زیادی می خورند البته سیاست­هایی مثل برگشت سقف قیمت برای کالای PVC و هم  چنین محدود کردن کدهای معاف از مالیات در هفته­­ی گذشته جهت کنترل این موارد نصب شده است تا در تالار معاملات شاهد قیمت ها و تقاضاهای کاذب نباشیم. و با استفاده از سیاست تسهیم به نسبت حداقل بخشی از تولیدکنندگان واقعی دسترسی به محصول مورد نظر پیدا کنند.اما تا زمانی که قوانینی جهت بهبود واردات در زمان نیاز بازار تهیه و تنظیم نشود با کاهش حجم عرضه در بازار بازهم شاهد نابسامانی قیمت­ها هستیم.

 

در مورد سایر کالاها توصیه می شود تمامی فعالان بازار با سیاستی محافظه کارانه پیش رفته و در حد نیاز خود خرید کنند و توجه زیادی به قیمت های جهانی و منطقه ای الفین ها و محصولات پلیمری و همچنین نرخ دلار در بازار داخل داشته باشند. در نهایت باید گفت که انتظار می رود با توجه به قیمت نفت و فراورده های نفتی در بازار جهانی ، کاهش حجم عرضه در بازارهای منطقه ای، افزایش مبادلات با توجه به اتمام ماه رمضان و هم چنین رشد نرخ دلار شاهد افزایش قیمت ها طی هفته جاری در بازار داخلی باشیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت