انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بررسی بازار محصولات پلیمری در بازارهای جنوب آسیا؛ هفته دوم دسامبر 2016

در هفته اول دسامبر بازارهای آسیایی روز های آرامی را سپری کردند و در بیشتر گریدها ثبات نرخ ثبت شد. بیشترین افزایش نرخ مربوط به پلی استایرن مقاوم و با 35 دلار و معادل 2.6 درصد افزایش نرخ بود. کمترین افزایش نرخ نیز به کالاهای پلی پروپیلن های نساجی و PET گرید بطری و با 15 دلار افزایش تعلق داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، PVC، پلی اتیلن های سنگین و سبک نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بودند.

 خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

 

نکته: قیمت کالا ها به صورت  CFR(تحویل در بندر مقصد) است

 
اتیلن در جنوب شرق آسیا:

در هفته گذشته و با توجه به افزایش مجدد قیمت نفت بعد از توافق اعضای اوپک برای طرح فریز نفتی قیمت این محصول با 10 دلار افزایش مواجه شد و با قیمت 910 دلار به ازای هر تن معامله شد، در هفته جاری این کالا با قدرت زیاد افزایش پیدا کرد و بعد از 60 دلار افزایش با قیمت 970 دلار به ازای هر تن در بازارهای جنوب شرق آسیا معامله شد.

 

روند قیمت اتیلن در یک ماه اخیر :


همانطور که در نمودار مشخص است قیمت این محصول با شیب زیادی در حال صعود بوده است و به 970 دلار به ازای هر تن رسیده است و انتظار می رود با توجه به قیمت نفت و افق آتی این محصول قیمت اتیلن به روند صعودی خود ادامه داده و با شتاب بیشتری رشد کند.

قیمت پلی پروپیلن نیز با تغییر اندک نرخ مواجه شده و در هفته جاری و بعد از مدت ها کاهش با 1 دلار افزایش مواجه شده و با قیمت 651 دلار به ازای هر تن معامله شد.

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا  بدون تغییر نسبت به هفته پیش و با 1260 دلار به ازای هر تن معامل شد،  این در حالی بود که این کالا در هفته گذشته با 20 دلار کاهش مواجه شده بود.

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده  و با  نرخ­ 1160 دلار به ازای هر تن معامله شد این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته گذشته نیز با ثبات بود.

 
پلی اتیلن سنگین

 گریدهای تزریقی، بادی و فیلم کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته­ای که گذشت یا ثبات بوده و بدون تغییر نسبت به هفته پیش معامله شدند. و هر کدام به ترتیب با قیمت های 1130 و 1130 و 1145 دلار معامله شدند. این در حالی بود که در هفته گذشته هر سه کالای مذکور 15 دلار کاهش را تجربه کرده بودند و با احتساب کاهش هفته جاری در مجموع 20 دلار کاهش نرخ را تجربه کرده اند.

 
نمودار روند 9 ماهه پلی اتیلن های سنگین در جنوب آسیا

 

 پلی پروپیلن

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با افزایش زیاد 15 دلاری  نسبت به هفته پیش مواجه  بوده و با قیمت 1025 دلار به ازای هر تن معامله شد. این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته پیش نیز با 15 دلار کاهش مواجه شده بود تا در مجموع دو هفته اخیر این کالا کاهش تغییری را تجزبه نکرده باشد.

 
پلی استایرن

قیمت کالای پلی استایرن معمولی با 20 دلار افزایش و پلی استایرن مقاوم با 35  دلار افزایش مواجه شده و به ترتیب با 1330 و 1325 دلار به ازای هر تن معامله شدند. 

PVC

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  بدون تغییر نسبت به هفته پیش بود، بدین ترتیب با قیمت 1000 دلار  به ازای هر تن و به صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد . تقاضا در کشور چین تضعیف شده و در بازارهای داخلی این کشور قیمت ها نزدیک به 45 دلار کاهش داشته است.

 
پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با 15 دلار افزایش نسبت به هفته پیش بوده و با قیمت 910 دلار به ازای هر تن معامله شد و این در حالی بود که قیمت این محصول در هفته گذشته با 10 دلار افزایش مواجه شده بود. 

 
نرخ دلار: در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای طبق اعلام بانک مرکزی  برابر با 32.199 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 38.958 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی(36.833 ریال)  2125 ریال افزایش را نشان می دهد که برابر با بیش از 5 درصد افزایش است. میانگین نرخ دلار در بازار آزاد حدودا برابر با 38950 ریال است که به نظر می رسد نرخ دلار مبنای محاسبه برابر 38700 ریال باشد که سبب می شود قیمت محصولاتی که با ثبات بوده اند به همین میزان افزایش یابد. همچنین کالاهایی که افزایشی بوده اند میزان افزایش نرخ را تشدید می کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت