انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

جدول زمان بندی خدمات رسانی گمرکات هم مرز با عراق

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص برنامه فعالیت شبانه روزی و ایام تعطیل پرسنل دستگاه های مستقر در گمرکات هم مرز عراق، در طی نامه ای خواستار رعایت موارد در نظرگرفته شده از سوی این وزارتخانه شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن، در نامه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است:

 

” احتراماً ، بازگشت به نامه شماره 76563 مورخ 14/06/1394 در خصوص موضوع «فعالیت شبانه روزی و ایام تعطیل پرسنل دستگاه های مستقر در گمرکات هم مرز عراق»، موارد ذیل جهت استحضار ایفاد می گردد:

 

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

 

جمع بندی اطلاعات واصله از سازمان مذکور (دانشگاه های علوم پزشکی استان های هم مرز با عراق) به شرح جدول ذیل می باشد:

 

استان

دانشگاه

موقعیت

خوزستان

آبادان

پرسنل شبکه بهداشت و درمان خرمشهر به صورت شبانه روزی و نیز در روزهای تعطیل، در واحد قرنطینه گمرک شلمچه حضور دارند.

اهواز

تنها گمرک حوزه مرزی عراق تحت پوشش سازمان مذکور، پایانه مرزی چزابه می باشد که بر اساس گزارش سرپرست مرکز بهداشت آزادگان، به صورت مستمر از ساعت 8 الی 19 فعالیت دارند.

دزفول

حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول فاقد گمرک در مرز عراق می باشد.

کردستان

سنندج

سازمان یاد شده، پرسنلی مستقر در استان ندارد و امور مربوط به ترخیص و نمونه برداری از محموله های وارداتی توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو انجام می پذیرد.

کرمانشاه

کرمانشاه

علی رغم اینکه چند شهرستان این استان از جمله (پاوه، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و سر پل ذهاب) هم مرز با عراق می باشند، اما به دلیل عدم چارت سازمانی، سازمان مذکور فاقد نیروی انسانی در شهرستان های فوق الذکر بوده است.

ایلام

ایلام

در حال حاضر یک کارشناس در پایانه مرزی مهران، صرفاً در ساعات اداری بر امور مربوط به صادرات مواد غذایی و آشامیدنی نظارت دارد. جهت بهبود وضعیت فعلی، جذب و استقرار حداقل 4 کارشناس صنایع غذایی در پایانه مرزی مهران جهت نظارت مورد نیاز است.

 

سازمان دامپزشکی کشور:

 

به صورت شبانه روزی از طریق استفاده از سامانه الکترونیکی و حضور کارکنان در محل قرنطینه های پزشکی مستقر در پایانه ها و گمرکات مرزی، به محض ارجاع موضوع، آماده ارایه خدمات دامپزشکی به صادرکنندگان می باشد.

 

گمرک جمهوری اسلامی ایران:

 

با توجه به اینکه فعالیت شبانه روزی مستلزم اخذ نظر موافق کشور مثابل و فراهم نمودن زیرساخت های متناسب با حجم فعالیت، در دو سوی مرز می باشد، موضوع از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. لیکن با هدف تسهیل و تسریع مبادلات تجاری نسبت به راه اندازی و استقرار سیستم جامع گمرکی در گمرکات کشور اقدام گردیده است.

 

کلیه درخواست ها جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی در صورت تکمیل مدارک و اخذ مجوزهای لازم در همان روز اقدام می شود، لیکن وجود برخی از محدودیت ها و مشکلات در مرزهای کشور عراق جمله فقدان حمل یکسره کالاهای صادراتی، اخذ مجوزهای شرکت بازرسی بین المللی از سوی طرف مقابل، عدم پذیرش استانداردهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص کالاهای صادراتی، عدم وجود سیستم بانکی جهت تسهیل جابجایی ارز و نبود آزمایشگاه های مجهز در نقاط مرزی، توسعه روند صادرات را با مشکل مواجه ساخته است.

 

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام:

 

فعالیت های تجاری در مرز بین المللی مهران به صورت شبانه روزی، به استثنای مناسبت های ملی و تعطیلات رسمی انجام می گیرد. اداره کل گمرکات استان در نقطه صفر مرزی استقرار یافته و علاوه بر آن، نمایندگان این سازمان، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتحادیه صادرکنندگان استان، شعب بانک های ملی، صادرات و تعاون، صرافی ها، سازمان های همیاری شهرداری، هنگ مرزی، نیروهای انتظامی و امنیتی، پایانه، شرکت های بیمه و حسب مورد قرنطینه سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی نیز در راستای خدمات رسانی به تجار، بازرگانان و پیله وران ایفای نقش می نمایند.

 

 

پیشنهادات استان:

 

در جهت بهبود و توسعه صادرات در این مرز اقداماتی همچون توسعه محوطه گمرک، تفکیک محوطه بازارچه مرزی از گمرک، تفکیک پایانه مسافری از پایانه تجاری با توجه به تردد زائران عتبات عالیات که موجب تعطیلی فعالیت های تجاری در ایام محرم و اربعین در مرز مهران می گردد، پیگیری شود.

 

همچنین حمایت از ایجاد انبارها و سردخانه های مجهز در مرز، توسعه راه های مواصلاتی استان، استقرار اداره اموال تملیکی در استان، رایزنی در جهت یکسان سازی تعرفه های گمرکی کشور عراق، آموزش تجار در جهت آشنایی و استفاده از روش های نوین تجارت جهانی، پرداخت مشوق های صادراتی و تخصیص یارانه برای تأمین بخشی از هزینه های اعزام و پذیرش هیأت تجاری و برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور به عمل آید.

 

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان:

 

موضوع فعالیت شبانه روزی گمرکات استان در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مطرح و با توجه به اعلام آمادگی ناظر گمرکات استان برای فعالیت 24 ساعته گمرک چزابه و شلمچه، مقرر گردید، برای هماهنگ نمودن طرف عراقی، موضوع به سرکنسول ایران در بصره منعکس شود.

 

لیکن فعالیت آن ها در حال حاضر در ساعات اداری می باشد که صادرکنندگان تا ساعت 12 کار اظهار و … را انجام و الباقی وقت به ارزیابی و ارسال محموله های صادراتی اختصاص داده می شود.

 

مرز چزابه:

 

1.     باجه بانک ملی در چزابه در حال حاضر توسط بانک ملی استان به دلایل مقرون به صرفه نبودن، کمبود نیروی انسانی و امنیت جابجایی ارزها تعطیل گردیده، لیکن طی مکاتبات متعدد با امور شعب بانک ملی استان، فرماندهی هنگ مرزی و همچنین طرح موضوع در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، موضوع در حال پیگیری است.

 

2.     سایر دستگاه های مرتبط با امر صادرات از جمله گمرک، نماینده فرماندار، پایانه های حمل و نقل استان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، هنگ مرزی، آتش نشانی، باسکول و … مستقر و در حال فعالیت می باشند.

 

مرز شلمچه:

 

1.     مرز شلمچه به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد اروند توسط نماینده منطقه مذکور اداره می شود.

 

2.     در خصوص نصب X-RAY کامیونی جهت تسریع در روند کامیون های عبوری از پایانه های صادراتی استان، تاکنون اقدامی از سوی سازمان های ذی ربط صورت نگرفته است.

 

پیشنهادات استان:

 

1.     ایجاد مدیریت واحد تجاری در مرزهای شلمچه و چزابه.

2.     24 ساعته نمودن فعالیت گمرکات صادراتی استان به عراق با تأمین نیرو و اعتبارات لازم توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران.

3.     ایجاد گارد گمرکی در پایانه صادراتی.

4.     تسریع در راه اندازی پنجره واحد تجاری در گمرکات استان.

5.     ایجاد و توسعه دفاتر تجاری شرکت ها و واحدهای تولیدی در پایانه های صادراتی.

 

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه:

 

پرسنل اداری این سازمان در بازاچه های مرزی شوشمی، شیخ صالح، پرویز خان و سومار، برابر ساعت کاری اعلام شده از سوی استانداری مستقر بوده و در بازارچه پرویز خان در صورت وجود کالا، نیروها به طور 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل فعالیت می نمایند.

 

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان:

 

در بازارچه و گمرک رسمی باشماق در حوزه تجاری، گمرک تا پایان وقت اداری فعالیت دارد و نیروهای ورود و خروج گمرک در ساعات غیراداری نیز جهت ورود و خروج کامیون ها حضور دارند.

 

بازارچه های سیرانبند در بانه و بازارچه سیف در سقز، حدود سه سال اخیر تعطیل بوده اند.

 

همچنین در گمرکات مرزی باشماق در مریوان و سیرانبند در بانه، به دلیل عدم وجود کار اجرایی مرتبط، پرسنل مستقر نمی باشند و الزاماتی نیز در برنامه های توسعه ای و گسترش فعالیت های تجاری استان، برای استقرار پرسنل در اماکن مورد اشاره، تعریف نشده است.

 

در حوزه مسافری، هنگ مرزی، گذرنامه، بانک ملی، گمرک، پایانه و سایر ادارات، پرسنل به صورت شبانه روزی فعالیت می نمایند. بازارچه باشماق در ایام تعطیل عید سعید قربان، عید سعید فطر، روز عاشورا و عید نوروز تعطیل می باشد.

 

در مرز سیرانبند شهرستان بانه، دستگاه های مستقر شامل فرمانداری، گمرک، شرکت نفت و جهاد کشاورزی (قرنطینه دامی و …) می باشند.

 

ساعت فعالیت روزانه از ساعت 7:30 الی 14:30 (در صورت لزوم و وجود فعالیت در بازارچه این مدت زمان افزایش می باید) بوده و در تعطیلات رسمی داخلی و همچنین در روزهای تعطیل در کشور عراق (دولت اقلیم کردستان)، بازارچه سیرانبند تعطیل می باشد.

 

شایان ذکر است که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه خود، با توجه به آنچه ذکر شد، نکات ذیل را پیشنهاد داد:

 

1.     لزوم اعمال مدیریت واحد در گمرکات مرزی بر اساس ماده (12) قانون امور گمرکی و بند (الف) ماده (8) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی که اعلام می دارد، کلیه سازمان ها و دستگاه های اجرایی، مکلف می باشند نسبت به معرفی و استقرار نماینده تام الاختیار در گمرکات اجرایی کشور، بر اساس اعلام گمرک جمهری اسلامی ایران اقدام نمایند.

 

2.     استقرار گارد گمرک در مرزهایی نظیر چزابه و شلمچه.

 

3.     لزوم شبانه روزی نمودن فعالیت در گمرکات مرزی و کمبود نیروی انسانی اعم از نیروهای متخصص و ارزیابان مجرب و پرسنل لازم جهت 24 ساعته نمودن فعالیت در گمرکات مرزی و هماهنگی با طرف مقابل.

 

4.     تنظیم موافقت نامه جامع بازرگانی و همکاری گمرکی با کشور عراق و لزوم تلاش در جهت امضای موافقت نامه با توجه به اهمیت بازار عراق برای جمهوری اسلامی ایران.

 

5.     ایجاد انبارهای اختصاصی و سردخانه در گمرکات مرزی. (بر اساس گزارشات واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان، با توجه به حجم بالای مراودات از مرزهای شلمچه و چزابه، مرزهای چزابه و شلمچه فاقد سردخانه می باشند. در ارتباط با انبارهای موجود، مرز چزابه دارای انبار سرپوشیده و فاقد انبار روباز و مرز شلمچه دارای انبار روباز و فاقد انبار سرپوشیده می باشد.)

 

6.     تجهیز امکانات زیرساختی و مدرن نظیر دستگاه ایکس ری در گمرکات مرزی جهت تسریع در امر بازرسی (به عنوان نمونه مرزهای چزابه و شلمچه دارای دستگاه ایکس ری چمدانی و فاقد دستگاه ایکس ری دروازه ای و پالتی می باشند.)

 

7.     هماهنگی به منظور ثبات قوانین و مقررات در کشور عراق و پیشگیری از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه توسط طرف های عراقی بدون اطلاع قبلی به طرف ایرانی که معمولاً موجب بروز مشکلاتی نظیر بالارفتن هزینه تمام شده صادرات، اتلاف وقت و از بین رفتن کالاهای صادراتی به خصوص کالاهای فسادپذیر برای صادرکنندگان می گردد.

 

8.     هماهنگی به منظور حمل یکسره کالا به کشور عراق (در حال حاضر این فرایند در مواقعی برای برخی از کالاهای خاص مانند مواد غذایی فاسدشدنی صورت می گیرد.)

 

9.     هماهنگی در ساعات کاری با گمرکات متناظر و هم مرز عراق.

 

10.   حل مشکلات ناشی از بازرسی مجدد کالاهای ایرانی و عملکرد ناخوشایند شرکت های بازرسی استاندارد.

 

11.   تلاش به منظور حل مشکلات ناشی از اجرای قانون جدید تعرفه های گمرکی عراق که برای برخی از اقلام صورت گرفته است.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت