انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

دلیل نزولی شدن قیمت ها بعد از اعلام نرخ قیمت های پایه چیست؟

قیمت ها در بازار آزاد بعد از اعلام نرخ های پایه جدید و همچنین مشخص شدن حجم عرضه ها در روز دوشنبه 22 آذر 95 نزولی شد. دلیل این کاهش نرخ بازار آزاد به شرح ذیل است:

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از اینپیا، زمانی که روند قیمت های جهانی و یا دلار به شدت افزایشی است در بازار داخل انتظار افزایش نرخ های پایه ایجاد می شود و همچنین بازار شایعات نیز داغ می‌شود و زمزمه ها و پیش بینی هایی بعضا واقعی و غیر واقعی در مورد میزان افزایش نرخ در بازار منتشر می شود که معمولا نرخ های بازار آزاد بیشتر از نرخ واقعی رشد خواهد کرد.

همین امر سبب افزایش عطش خرید مواد اولیه برای منتفع شدن از افزایش نرخ آتی شده و برخی از تولیدکنندگان هم برای پوشش ریسک افزایش نرخ و تامین مواد با قیمت پایین برای خرید داوطلب می شوند در نتیجه شایعات و به تبعیت از آن تقویت تقاضا که هر دو خروجی فاکتورهای قدرتمندی همچون نرخ دلار و قیمت های جهانی بوده اند سبب افزایش زیاد قیمت ها در بازار آزاد می شوند که ممکن است بیش از مقدار واقعی باشد.

ولی بعد از اعلام نرخ ها و مشخص شدن حجم عرضه ها قیمت ها و میزان افزایش های واقعی مشخص شده و فعالان بازار مطمئن هستند که قیمت ها برای مدت دو هفته دیگر ثابت خواهند ماند در نتیجه همچون روزهای گذشته برای خرید هیجان و عطشی ندارند و عقب نشینی می کنند همین عامل سبب کاهش تقاضا نسبت به روزهای گذشته شده و دارندگان مواد اولیه هم که دارای حاشیه سود خوبی هستند اقدام به رقابت های منفی با کاهش قیمت های پیشنهادی خود می کنند و همین امر سبب ریزش قیمت ها می شود.

پیش تر هم ذکر شد ممکن است کالایی هم ارزشش در بازار بسیار بیشتر از نرخ واقعی افزایش یافته باشد و با مشخص شدن میزان واقعی افزایش نرخ که از مقدار قبلی کمتر است خود به خود قیمت ریزش پیدا می کند. در حال حاضر هم که در فصل سرد سال قرار داریم کشش بازار و مصرف نهایی کمتر از فصول گرم و معتدل است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت