انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آمار معاملات پتروشیمیایی ها در هفته ای که گذشت

بورس کالای ایران هفته گذشته میزبان رشد معامله محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی بود.

هفته گذشته 87 هزار و 233 تن از انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که میزانی مشابه حجم عرضه در معاملات هفته ماقبل به شمار می‌رود. نکته برجسته بازار معاملاتی هفته گذشته مربوط به حجم تقاضا است که رقمی جذاب در کارنامه معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به شمار می‌رود. 121 هزار و 316 تن میزان تقاضایی بود که در هفته گذشته در برابر حجم عرضه‌ها شکل گرفت که نسبت به هفته ماقبل از رشد 44.54 درصدی حکایت دارد.

با گذر زمان و جایگزینی میانگین هفتگی بهای نیمایی ارز به جای میانگین ماهانه سبب شد که اثرات کاهش نوسان بهای ارز در نرخ‌های پایه با وقفه کمتر منعکس شود و قیمت مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا به نرخ‌های واقعی همگرا شود. این عامل اصلی‌ترین دلیل بازگشت تقاضای پر قدرت به این بازار پس از مدت 18 هفته به شمار می‌رود که انگیزه لازم برای خرید متقاضیان را فراهم کرده است.

برآیند عرضه و تقاضا در بازار محصولات پتروشیمیایی سبب شد که 79 هزار و 900 تن از انواع مواد اولیه پلیمری مورد دادوستد قرار بگیرد که نشان از رشد 28 درصدی دارد که از هفته منتهی به 2 خردادماه سال جاری تاکنون بی‌سابقه است. این رقم برای حجم معاملات به قدری جذاب است که حتی نسبت به متوسط حجم معاملات نیمه ابتدایی سال جاری به میزان 17.63 درصد بالاتر است. نیمه ابتدایی سال جاری روزهای پر رونق این بازار است، که در دورانی حجم معاملات پلیمرها قله های صعود را تجربه کرده است که رکود عمیق تقاضا و سقوط حجم معاملات در معاملات هفتگی دو هفته قبل آن ثبت شد. در نهایت 91.59 درصد از عرضه پلیمرها مورد دادوستد قرار گرفت که برای دومین بار است که در معاملات سال جاری تجربه می‌شود.

محصولات شیمیایی بورس کالا نیز شرایط بسیار خوبی را تجربه می‎کنند. به‌گونه‌ای که حجم معاملات و میزان تقاضا برای مواد اولیه عرضه شده در این بازار از متوسط 6 ماهه ابتدایی سال جاری فراتر رفته است. در هفته گذشته 40 هزار و 908 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی به اندازه 42 هزار و 414 تن را به همراه داشت. در نهایت 34 هزار 566 تن از این مواد مورد دادوستد قرار گرفت که 84.49 درصد ار عرضه ها را تشکیل می‌دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت