انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افزایش ۸ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی کشور

وزیر نفت گفت: امسال 8 میلیون تن به تولید پتروشیمی کشور با ارزش افزوده 4 میلیارد دلار اضافه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، در مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، استاندار لرستان و جمعی از مسئولان ملی و استانی پتروشیمی لرستان افتتاح شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در این مراسم اظهار داشت: با استفاده از خطر 1700 کیلومتری پلی اتیلن غرب پتروشیمی کرمانشاه، لرستان، کردستان، مهاباد و میاندوآب تأمین می شود.

زنگنه با بیان اینکه شرکت پتروشیمی لرستان از مواردی بوده که به صورت صددرصد به بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: حدود 400 میلیون دلار در پتروشیمی لرستان سرمایه گذاری شده است که از بزرگترین سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه به شمار می رود ولی وقتی پتروشیمی لرستان موفق تر خواهد بود که حتی یک تن از محصولات تولیدی آن به صورت خام از استان لرستان خارج نشود و لذا مسئولان باید برای ایجاد واحدهای تکمیلی تلاش کنند.

افزایش ۸ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی کشور

وی به ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی اتیلن غرب اشاره و عنوان کرد: سال 81 مجلس رقمی برای ایجاد تعادلات منطقه ای در نظر گرفت که ما پیشنهاد دادیم این رقم برای ایجاد خط پلی اتیلن از عسلویه به غرب کشور در نظر گرفته شود که با ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و میاندوآب کارخانجات پتروشیمی ایجاد می شود که تاکنون پتروشیمی کرمانشاه به بهره برداری رسیده و امروز نیز شاهد افتتاح پتروشیمی لرستان بودیم و پتروشیمی کردستان و مهاباد نیز امسال به بهره برداری می رسد و در مجموع 960 هزار تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن کشور اضافه می شود.

وزیر نفت گفت: در سال اقتصاد مقاومتی اتفاقات خوبی برای پتروشیمی و پلی اتیلن در کشور شاهد خواهیم بود که از جمله می توان به بهره برداری از ظرفیت پلی اتیلن یک میلیون تنی کاویان، 1.7 میلیون تنی کود اوره فارس و 1.7 میلیون تنی پردیس 2 اشاره کرد که در مجموع امسال حدود 8 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود که باعث افزایش 4 میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی می شود.

زنگنه اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت فاینانس های خارجی به توسعه پتروشیمی کشور سرعت ببخشیم.

وی افزود: توسعه مجموعه پتروشیمی نمونه بسیار خوبی از اقتصاد مقاومتی است چرا که از خام فروشی جلوگیری شده و سبب ایجاد اشتغال می شود و همچنین برون زایی اقتصاد را به همراه داشته و از دانش داخلی کشور استفاده می شود.

وزیر نفت بیان کرد: با توجه به اینکه گاز طبیعی به اندازه کافی در کشور و به ویژه در منطقه غرب وجود دارد امیدواریم بتوانیم 3 میلیون تن واحد جی بی تی در کشور ایجاد کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی اتیلن در غرب کشور نقش بسیار مهمی در توسعه این مناطق داشته است چنان که مهابادی که هرگز در خواب هم نمی دید پتروشیمی داشته باشد امروز دارای پتروشیمی است.

پنج واحد پتروشیمی در کشور فعال هستند

همچنین در این مراسم، داوودرضا ربانی گفت: مجموع سرمایه گذاری مجتمع های در حال بهره برداری 3.5 میلیارد دلار و مجتمع های در حال اجرا 1.2 میلیارد دلار است.

مدیرعامل پتروشیمی باختر اظهار کرد: تاکنون بیش از سه چهارم سرمایه گذاری واحدهای در حال اجرا که ظرفیت تولید دو میلیون و 940 هزار تن را دارند انجام شده است.

به گفته وی بیش از پنج هزارنفر در مجموعه های در حال بهره برداری و پنج هزار و 600 نفر در خط اتیلن کار می کنند.

ربانی همچنین گفت: در صورت بهره برداری پنج واحد پتروشیمی در حال اجرا سه هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید واحدهای در حال اجرای میاندوآب 140 هزار تن، اندیمشک 100 هزار تن، پارسفنول 550 هزار، متانول یک میلیون و 650 هزار تن و پلی اتیلن سنگین 500 هزار تن است.

مدیرعامل پتروشیمی باختر همچنین گفت: پتروشیمی لرستان شامل دو واحد بوتن 1 و پلی اتیلن خطی سبک و سنگین است و پارسال برخلاف محدودیت اتیلن بیش از 100 هزار تن محصول در این مجتمع تولید شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت