انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

اگر پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را پس نداد، می‌توان گاز پتروشیمی را قطع کرد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس:اگر پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را پس نداد، می‌توان گاز پتروشیمی را قطع کرد

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از دنیای تجارت ،محمد حسن‌نژاد گفت: نیازی به مصوبه و قانون برای بازگشت ارز صادراتی نیست به طوری که مشخص است که کدام پتروشیمی صادرات انجام داده است و اگر آن پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را پس نداد، می‌توان گاز پتروشیمی را قطع کرد و آن پتروشیمی مجبور به پس دادن دلار خواهد شد، اما مساله این است که برخی مسئولان خواهان اجرا کردن این راهکارهای  ساده نیستند.

گفتنی است : چندی پیش محمود بهمنی در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرده است که سال گذشته از ۴۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی حدود ۱۴ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است که به این ترتیب با معیارهای محاسبه سال‌های قبل صادرات و واردات، حدود ۲۸ میلیارد دلار از ارزهای صادرات غیرنفتی به ایران بازنگشته است. واکنش مجلس نسبت به عدم بازگشت ۲۸ میلیارد دلار ارز صادراتی چیست؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس دراین رابطه گفت: ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال گذشته انجام شده است، اما اینکه ۲۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برگشت پیدا نکرده رقم بسیار بالایی است و به هیچ عنوان قابل درک نیست و این رقم را تایید نمی‌کنم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور برای تامین و توزیع کالاهای اساسی ۱۴ میلیارد دلار لحاظ کرده است، بنابراین عدم بازگشت ۲۸ میلیارد دلار ارز صادراتی را تایید نمی‌کنم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تراز تجاری و میزان واردات و صادرات کشور مشخص است، اگر ۲۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته پس چگونه و با کدام ارز سال گذشته حجم بالایی از واردات به کشور صورت گرفته است؟

حسن‌نژاد ادامه داد: نیازی به مصوبه و قانون برای بازگشت ارز صادراتی نیست، چرا که مشخص است که کدام پتروشیمی صادرات انجام داده است و اگر آن پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را پس نداد، می‌توان گاز پتروشیمی را قطع کرد و آن پتروشیمی مجبور به پس دادن دلار خواهد شد، اما مساله این است که برخی مسئولان خواهان اجرا کردن این راهکارهای ساده نیستند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند باعث ثبات در بازار ارز شود؟ تصریح کرد: هر بازاری که ساختار یافته و نظام‌مند شود بدون شک از بازار غیر متمرکز آن بهتر است و ارز هم از این قاعده مستثنی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: در گذشته در بازار پولی کشور یک‌سری موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تشکیل شد که این موسسات اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کردند، بنابراین زمانی که بازار ارز به صورت غیر متشکل است ایراداتی دارد که با متشکل و نظام‌مند شدن تاحدودی آن ایرادات رفع خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون پولی بانکی کشور مدیریت بازار پول چه داخلی و چه خارجی با بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید برآورد درست و دقیقی از میزان ارز موجود در کشور داشته باشد و براساس آن ورود و خروج ارز به کشور را در راستای حفظ ارزش پولی ملی کنترل کند، به طوری که در سال گذشته شاهد خروج حجم بسیار زیادی ارز از کشور و به دنبال آن کمبود و گرانی ارز و کاهش ارزش پول ملی شدیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بدون شک راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به دلیل ایجاد شفافیت اقدام بسیار خوبی است مبنی بر اینکه چه افرادی و با چه قیمتی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت