انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بازار در انتظار و مشاهده

رکود هنوز هم چهره غالب در بازار محصولات پتروشیمی را تشکیل می‌دهد؛ اگرچه حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته افزایش داشته است.

رکود هنوز هم چهره غالب در بازار محصولات پتروشیمی را تشکیل می‌دهد؛ اگرچه حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته افزایش داشته است. قیمت‌ها در بازار داخلی پلیمرها نیز در طول هفته گذشته اندکی تحریک شد ولی روال عمومی در این بازار هنوز هم کاهشی است. برای هفته جاری به احتمال قوی اثرگذارترین سیگنال اعلام قیمت‌های پایه جدید در بورس کالاست اگرچه پتانسیل رشد جدی حجم معاملات و ورود بازار به یک فاز رقابت جدی هنوز وجود ندارد.

شاخص قیمت پلیمرهای «دنیای‌اقتصاد» در هفته گذشته در بورس‌کالا با رشد ناچیزی روبه‌رو شد و با ۲۷/ ۰ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۹۰۴ تومان رسید. این در حالی بود که قیمت مورد محاسبه دلار نیمایی در نرخ‌های پایه در هفته گذشته با ۳۵/ ۱ درصد رشد به ۱۰ هزار و ۹۷۴ تومان رسیده بود و البته هنوز هم از پتانسیل رشد برخوردار است. این رشد قیمت دلار در کنار عدم رشد جدی قیمت‌های پایه یا شاخص قیمت پلیمرهای دنیای‌اقتصاد دو معنی اصلی را در بر دارد؛ یکی کاهش نسبی قیمت‌های جهانی پلیمرها متناسب با نوسان قیمت نفت خام و دیگر عدم ثبت رقابت‌های گسترده برای خرید در هفته گذشته که به افزایش نرخ در بورس کالا منتهی نشد. در هر حال با بازار پر رونقی روبه‌رو نیستیم و بهای نفت خام به‌شدت افزایش یافته و ممکن است در میان‌مدت بر قیمت محصولات پتروشیمی هم اثرگذار باشد آن‌هم در شرایطی که رکود در بازارهای جهانی به برتری عرضه بر تقاضا منجر شده و بازارها اجازه رشد قیمت‌های چندانی ندارند. البته تکانه‌های رشد قیمت دلار نیمایی شاید مهم‌ترین‌ داده اثرگذار بر قیمت‌های پایه در هفته‌جاری باشد ولی تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها نمی‌توان در این‌خصوص اظهارنظر قاطعی داشت.

 

 

 

حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته با نزدیک به ۴۵ درصد رشد هفتگی به بیش از ۴۵ هزار تن رسید که اگرچه یک رشد معاملاتی نسبی را نشان می‌دهد ولی هنوز هم این سطوح معاملاتی به معنی حضور بازار پلیمرها در فاز رکود است. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها با ۵ درصد رشد به بیش از ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن رسید که بیشترین رقم عرضه از اواخر سال گذشته تاکنون است. این داده به معنی تجمیع‌ روزشمار تولیدات واحدهای پتروشیمی است و اگر تقاضا به بازار بازنگردد شاید مشکل فروش را جدی‌تر از این وضعیت فعلی شاهد باشیم آن‌هم در شرایطی که امید چندانی هم به صادرات نیست. البته این احتمال وجود دارد که برای هفته جاری حجم معاملات باز‌هم افزایش یابد اگرچه داده‌های موجود در بازار از مسیرهای فنی، اقتصاد و سیاسی باید با دقت بالاتری مورد رصد و رهگیری قرار بگیرد.  ثبات نسبی نرخ در بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته اگرچه به ثبت رسید ولی می‌توان گفت که جریان عمومی نرخ در این بازار مخصوصا در اواخر هفته گذشته به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شده است. این روند عمومی به این معنی است که بازار از یکسو با رکود نسبی روبه‌روست و از سوی دیگر هنوز نمی‌توان به بهبود عمومی در این حوزه معاملاتی امیدوار بود. البته گذشت زمان می‌تواند بخشی از تقاضای از دست رفته را به بازار بازگرداند ولی تا زمانی که اوضاع در بازار آزاد پلیمرها یا صنایع تکمیلی و حجم معاملات در بورس کالا به آرامش و تعادل برسد، باید منتظر بمانیم و احتمالا این انتظار اندکی زمان‌بر خواهد بود. روزهای سخت فعلی در بازار پلیمرها کم‌سابقه است و به معنی ضعف بنیادین در این حوزه مهم فنی به‌شمار می‌رود که به خوبی چهره‌ای از رکود را ترسیم کرده است. البته درخصوص بازار آزاد اغلب به داده‌های مورد‌نیاز همچون حجم معاملات دسترسی نداریم و تنها می‌توان به نوسان قیمت‌ها استناد کرد که در همین فاز یعنی نوسان نرخ هم شاهد رشد و تقویت تقاضا در بازار داخلی نیستیم آن‌هم در شرایطی که انتظار رشد قیمت‌ها در بازار وجود دارد، روند افزایشی قدرتمندی را مشاهده نمی‌کنیم که به معنی تداوم برتری عرضه بر تقاضاست حتی بخشی از پتانسیل رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ‌های پایه در بورس کالا هم خنثی شده است.

 

منبع:دنیای اقتصاد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت