انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بررسی نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به واردکنندگان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص شفاف سازی نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به واردکنندگان، به زودی آماده می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خانه ملت ،سید فرید موسوی  در تشریح نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از نوسانات ارزی دولت تصمیم گرفت ارز حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی و فولاد را به واردات از طریق سامانه نیما تخصیص دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخبار نگران کننده ای از سوی واردکنندگانی که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به آنان اختصاص داده شده بود، منتشر شده است مبنی بر اینکه ارزهای مذکور را با قیمت بیش از 4200 تومان دریافت کرده اند و مبالغی را خارج از سامانه نیما پرداخت کرده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مسئولان دستگاه های نظارتی، بانک مرکزی، نمایندگان اتاق های بازرگانی و اصناف، مسئولان دیوان محاسبات و خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در راستای شفاف سازی ارائه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما و واردکنندگان را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در این جلسه گزارشات درخصوص نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که شرکت های پتروشیمی نباید هیچ تخلفی کنند زیرا علاوه بر اینکه خوراک شرکت های پتروشیمی ارزان است، این شرکت ها مسئولیت ملی و اجتماعی نیز در قبال مردم دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: محصولات پتروشیمی می توانست برای 25 هزار تولیدکننده پایین دستی صنعت نفت کشور  مورد استفاده قرار بگیرد، اما به شرکت های پتروشیمی فرصت صادرات داده شد تا ارز حاصل از صادرات برای رفع مسائل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: 3.5 میلیارد دلار ارز در چند ماه گذشته بابت صادرات محصولات پتروشیمی حاصل شده که حدود 2 میلیارد دلار آن از طریق سامانه نیما به واردکنندگان اختصاص داده شده که 90 درصد ارزها، به 10 شرکت پتروشیمی تعلق دارد، البته صادرات به کشورهای عراق و افغانستان از اظهار به سامانه نیما معاف است و باید ملاحظاتی درخصوص گزارشات درنظر گرفته شود.

موسوی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی می تواند به واردات مورد نیاز شرکت های پتروشیمی نیز اختصاص داده شود که در این زمینه گزارشاتی نیز رسیده مبنی بر اینکه کالاهای وارداتی بیش از نیاز به کشور وارد شده است که بررسی ها باید انجام شود. همچنین باید تکلیف تخصیص ارزهای صادراتی و نحوه قیمت گذاری ها نیز روشن شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص شفاف سازی نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به واردکنندگان به زودی آماده خواهد شد و چنانچه پتروشیمی ها در این زمینه تخلفی داشته باشند، با آنها برخورد جدی می شود چرا که بیشتر شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی وابسته به صندوق های بازنشستگی هستند و چنانچه شرکت های پتروشیمی تخلفی نداشته باشند، مسئولیت بر عهده واردکنندگان است، چرا که هدف از تخصیص ارز دولتی این است که کالاها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد./

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت