انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تحریم و خودتحریمی عامل کاهش صادرات لوله پلی اتیلن

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن کشور تحریم و گرانی مواد اولیه را عوامل کاهش دهنده صادرات لوله های پلی اتیلن کشور برشمرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از ایرنا، محسن جمالیان روز جمعه در حاشیه افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی سیستم های آبیاری و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد، این مطلب را مطرح کرد.

 

وی با بیان این که در سالهای اخیر ارتباط خوبی با معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و دفتر سامانه های نوین آبیاری داشته ایم، افزود: اکنون تولیدات لوله و اتصالات پلی اتیلن در بخش های مختلف صنعت به ویژه در بخش اجرای سیستم های نوین آبیاری از کیفیت بالایی برخوردار است. 

 

به گفته رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن کشور، مجموع نیاز پلی اتیلن صنعت آبیاری سیستم های تحت فشار و نوین کشاورزی، آب و فاضلاب و گاز کشور 400 هزار تن است. 

جمالیان نیاز سیستم های نوین آبیاری بخش کشاورزی به لوله را سالیانه 120 هزارتن دانست و تصریح کرد: اکنون حدود یک میلیون و 100 هزارتن لوله و اتصالات این بخش از تولیدات داخلی تامین می شود. 

 

وی افزود: درسال های اخیر با همکاری که با معاونت آب و خاک کشاورزی و دفتر سامانه های آبیاری داشتیم، تولید کنندگان ما از لحاظ سطح کیفی، تجهیزات آزمایشگاهی، بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد، سرمایه گذاری های خوبی انجام داده اند به طوری که دغدغه هایی که هشت تا 10 سال پیش بخشی از مصرف کنندگان ما از لحاظ کیفیت محصولات در بخش کشاورزی داشتند براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی برطرف شده است. 

 

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوله و اتصالات افزود: در گذشته اکثر مشتریان بخش کشاورزی در استان ها از شرکت های رتبه C خریداری می کردند، اما بیشتر سرمایه گذاری ها در گریدهای A , B بود و تجهیزات بهتری داشتند. اکنون این موضوع اصلاح شده است و همه واحدها می توانند همکاری داشته باشند. 

 

به گفته جمالیان، انجمن طی سال های اخیر در تدوین استاندارد با سازمان استاندارد ملی ایران همکاری داشته و بخشی از تدوین استانداردها درخصوص صنعت لوله و لوله های پلاستیکی انجام شده است و اکنون بحث شاخص های رتبه بندی واحدهای تولیدی ما با شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در دستور کار قرار دارد. 

 

** پیشنهاد بازنگری اسناد مناقصه برای حضور شرکت های کوچک 

وی باتاکید براین که اسناد مناقصه حضور شرکت های پلی اتیلن نیازمند بازنگری است، اظهارداشت: به معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم تا با بازنگری در اسناد مناقصه اعضای دیگر انجمن که با ظرفیت و تولید کمتری نسبت به دیگر شرکت ها کار می کنند هم دراین مناقصات شرکت کنند. 

 

**مشکلات بانکی پیش روی صادرات

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوله و اتصالات، وضعیت صادرات لوله و اتصالات پلی اتیلن تولید داخل به کشورهای ترکمنستان، افغانستان و ارمنستان در قبل از تحریم ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران و خود تحریمی ها، صادرات کاهش پیدا کرد. 

 

جمالیان درباره خودتحریمی ها اظهارداشت: طی سالهای اخیر با مشکل تامین مستقیم مواد اولیه مواجه هستیم به طوری که بخشی از مواد اولیه با چگالی پایین (لودن سیتی) خارج از ایران تامین و وارد می شود و بخشی از مواد اولیه با چگالی بالا ( هایدن سیتی) باید از طریق پتروشیمی ها تامین شود که متاسفانه پتروشیمی های کشور برنامه ریزی درستی برای ارایه محصولات ندارند زیرا وقتی پروژه های ملی کلید می خورد این پتروشیمی ها خط تولیدشان را عوض می کنند. 

وی اظهارداشت: همچنین از سوی دیگر با اعلام ستاد تنطیم بازار برای ارایه محصولات پتروشیمی ها در بورس اقدام به سهمیه بندی این مواد اولیه کرد که همین امر باعث شد مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان داخلی توسط پتروشیمی ها تامین نشود. 

 

به گفته جمالیان، از اواخر سال 90 مواد اولیه برای تولید کنندگان داخلی به مراتب گران تر از مواد اولیه ای بود که به ترکیه فروخته می شد و شرکت های ما نمی توانستند مواد اولیه را مستقیم تامین کنند و این موضوع تا به امروز ادامه دارد به نحوی که ما یک قرارداد 18 هزارتنی را چهارسال پیش از دست دادیم. 

 

وی به مشکلات این صنعت در بخش بانکی نیز اشاره کرد و اظهارداشت: از دیگر مشکلات ما در بخش صادرات گشایش های بانکی (ال سی) و سوئیفت است که باعث شد چند پروژه مهم در عمان را از دست بدهیم. 

 

** شرکت های تولید پلی اتیلن 25 درصد ظرفیت کار می کنند 

مجری تامین کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی گفت: اکنون به طور میانگین واحدهای ما با 20 تا 25 درصد ظرفیت کار می کنند که در صورت حل مشکلات مذکور امکان افزایش تولیدات وجود دارد. 

 

جمالیان با بیان این که بیش از 90 درصد تامین لوله و اتصالات بخش کشاورزی از تولیدات داخلی تامین می شود، افزود: فقط در تولید بخش لوله و تجهیزات قطره چکان ها مشکل داشتیم که امروز برخی شرکت های ما با واردات ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته و مدرن امکان تولید این تجهیزات در داخل کشور را فراهم کرده اند. 

 

وی درباره بدهی دولت به تامین کنندگان لوله و اتصالات بخش ابیاری کشاورزی افزود: ما در دریافت اعتبارات مربوط به اجرای طرح های خوزستان و ایلام، سیستان و رودخانه های مرزی هیچ مشکلی نداریم اما برخی از شرکت های ما در بخش اجرای سیستم های نوین آبیاری حدود 1.5 سال است که از دولت طلبکارند. 

 

انجمن صنفی تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن کشور 15 سال پیش با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تشکیل کمیته های تخصصی ، تدوین استاندارها طبق استانداردهای ملی شروع به کار کرد و اکنون دارای 250 عضو و سالیانه 400 هزارتن تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن است. 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت