انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تصمیم به موقع در بازنگری نحوه قیمت گذاری مواداولیه پتروشیمی

در گفتگویی با مهندس سعیدزمانزاده ، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و هیأت مدیره انجمن صنایع ملی پلیمر به ارزیابی تاثیر میانگین نرخ ارزنیمایی ماهانه در کاهشی شدن قیمت مواد اولیه پتروشیمی پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

 

آقای مهندس زمان زاده، اخیراً نحوه قیمت گذاری مواد اولیه پتروشیمی تغییر کرده و به جای میانگین هفتگی ارز نیمایی میانگین ماهیانه در نظر گرفته شده است، با توجه به اینکه جنابعالی در جلسه کمیته تخصصی حضور داشتید لطفاً توضیح دهید، آیا این تغییر توانسته منافع صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن را تأمین نماید.

با سلام ، در چهل و پنجمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی که در تاریخ 12/7/99برگزار گردید، یک مصوبه ارزشمند و مهم داشت که موجب گردید تا حدود زیادی اثر افزایش های روزانه و هفتگی نرخ ارز نیمایی در قیمت گذاری مواد اولیه کنترل شود.

برای بیان تأثیرات این مصوبه ابتدا لازم میدانم ساز وکار فعلی قیمت گذاری محصولات پتروشیمی که در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی مشخص و مبنای عمل قرار می گیرد را تشریح کنم .

بر اساس ماده 4 دستورالعمل فوق الذکر، قیمت های پایه کلیه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا در هر گروه کالایی، بر مبنای فرمول زیر محاسبه و مبنای رقابت بوده و بصورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام میگردد.

قیمت پایه = 95% قیمت FOB  ایران در نشریات اعلام قیمت های جهانی X  میانگین ماهیانه نرخ خرید و فروش ارز نیمایی اعلامی از سوی بانک مرکزی (در سامانه Sanarate.ir)

تا قبل از مصوبه مورخه 12/7/99 به جای میانگین ماهانه نرخ خرید و فروش ارز نیمایی میانگین هفتگی لحاظ می گردید و از آنجائیکه از ابتدای سال جاری نرخ ارز نیمایی بیش از 100 در صد افزایش داشته است تاثیر این افزایش ها بصورت هفتگی در قیمت های پایه مواد اولیه پتروشیمی نمود بیشتری داشته و باعث بی ثباتی قیمت محصول نهایی و بروز مشکلات برای صنایع پایین دستی پتروشیمی علی الخصوص تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن که عمده مشتریان دولتی دارند میگردید.

 

 ایده این تصمیم چگونه مطرح شد و علیرغم مخالفت هایی که از طرف انجمن صنفی پتروشیمی، داشتید انجمن چگونه به این دستاورد رسید؟

بله، همانطور که شما هم مطلع هستید وقتی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در مورخه 16/6/99 اعلام گردید، افزایش قیمت ها به حدی بود که موجب اعتراض اکثر تولید کنندگان صنایع تکمیلی شد و انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات نیز به فوریت جلسه ای را بصورت حضوری با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و سایر تشکل های ذینفع تشکیل داده و بعد از آن جلسه بود که پیشنهاد اعمال میانگین ماهانه ارز نیمایی مطرح و با توجه به منطقی بودن پیشنهاد، بنده هم در کمیسیون بازرگانی انجمن ملی پیگیری و پس از رایزنی های انجام شده و حمایت و کمک مسئولین محترم وزارت صمت و سازمان حمایت مصوب گردید.

 

لطفاً بفرمائید بصورت مشخص تأثیر این مصوبه روی گرید های CRP100N و EX3 و CRP100B  چقدر بوده است؟

بله حتماً این سوالی است که خیلی از همکاران نیز مطرح نموده اند جدول زیر تنها تأثیر اولین هفته قیمت گذاری بر اساس میانگین ماهیانه نیما را نشان میدهد .

 

      قیمت های مورخه 13/7/99 مبنای قیمت گذاری ارز نیمایی ماهانه و مقایسه با نیمای هفتگی
ردیف نوع مواد اولیه قیمت های مورخه 6/7/99(ارز نیمای هفتگی)ریال هفتگی(ریالی) ماهانه(ریالی) اختلاف(ریال)
1 امیر کبیر EX3 199320 206768 194391 12377
2 جم CRP100 209625 217459 204442 13017
3 شازند CRP100B 215834 226720 213148 13572

 

ملاحظه می فرمائید که قیمت های مورخه 13/7/99 پس از اعمال میانگین ماهیانه ارز نیمایی در مقایسه با مورخه 6/7/99 به جای افزایش حداقل 4 درصدی با کاهش حدود 2 درصدی مواجه شد.

 

درصورتی که ارز نیمایی روند کاهشی داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این صورت می توانیم روند کاهش نرخ ارز را رصد نماییم و پیرو آن خرید خود را به هفته های آتی موکول کنیم و یا اینکه متناسب با نیاز واقعی واحد تولیدی خودمان خرید داشته باشیم و مطلب مهم تر اینکه انجمن ملی صنایع پلیمر طی نامه ای از دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درخواست نموده است که ازبین میانگین هفتگی یا میانگین ماهانه نرخ نیمایی ، هرکدام که نرخ پایین تری داشت را در قیمت گذاری مواداولیه پتروشیمی ها ملاک قراردهد.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت