انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تولید 37 میلیون محصول پتروشیمی در کشور/ تحقق 90 درصدی برنامه تولیدات پتروشیمی در عسلویه

پتروشیمی‌های کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه،‌ به طور میانگین با 74 درصد ظرفیت اسمی خود کار کرده‌اند و در همین زمان توانسته‌اند بیش از 37 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از آنا، تولید محصولات پتروشیمی از پرسودترین فعالیت‌ها در صنعت نفت به شمار می‌رود اما به دلیل عدم دسترسی به میزان کافی خوراک،‌ مجتمع‌های پتروشیمی ایران،‌ با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.

البته در چند سال اخیر فعالیت‌های مناسبی در این زمینه صورت گرفته تا پتروشیمی‌ها بتوانند حداکثر تولید خود را داشته باشند اما تا رسیدن به ظرفیت 100 درصدی تولید فاصله وجود دارد.

با نگاهی به آمارها،‌مشخص می‌شود پتروشیمی‌های کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه،‌ به طور میانگین با 74 درصد ظرفیت اسمی خود کار کرده‌اند و در همین زمان توانسته‌اند بیش از 37 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کنند. البته به تفکیک مناطق مختلف این درصد متغیر است.

به طور مثال در عسلویه، پتروشیمی‌ها تا 82 درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته‌اند و حدود 17 میلیون تن از 37 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده در کشور در این منطقه بوده است که نشان از سهم 46 درصدی عسلویه در تولید محصولات پتروشیمی دارد.

در رتبه بعدی مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر قرار دارد که با تولید 13.5 میلیون تن محصول پتروشیمی توانسته با 46 درصد ظرفیت اسمی کار کند، این میزان تولید حکایت از سهم 36.4 درصدی ماهشهر در تولیدات پتروشیمی کشور دارد.

سایر پتروشیمی‌ها نیز که در سراسر ایران گسترده‌اند سهمی 20 درصدی از تولیدات پتروشیمی در 9 ماهه سال جاری داشته‌اند. این 19مجتمع پتروشیمی در مجموع 7.3 میلیون تن محصول تولید کرده‌اند که به معنای تولید با 80 درصد ظرفیت اسمی است.

با نگاهی به برنامه مصوب تولید می‌توان گفت که 86 درصد برنامه تولید محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان آذرماه محقق شده که در این بازه زمانی،20 مجتمع پتروشیمی ماهشهر توانستند 79 درصد برنامه تکلیفی خود را محقق کنند. پتروشیمی‌های عسلویه نیز 90 درصد برنامه خود را محقق کردند.

مجموع کل تولید واقعی صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تا ابتدای دی ماه ، با 74 درصد ظرفیت اسمی به بیش از 37 میلیون و 600 هزار تن رسید.

مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در سایر مناطق کشور نیز 93 درصد برنامه تولید خودرا به نتیجه رسانده‌اند.

با تکمیل فازهای پارس جنوبی و تامین پایدار و مستمر خوراک واحدهای پتروشیمی ،‌به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مجتمع‌های فعال در کشور بتوانند به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده و از همه تجهیزات نصب شده نهایت بهره را ببرند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت