انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رالی صعودی پتروشیمی‌ها در بورس و بازار

در حالی که دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی را اعلام کرده، روند صعودی محسوسی در بین اکثر گروه‌های پلیمری و شیمیایی به چشم می‌خورد. دو اهرم اصلی تعیین قیمت‌های پایه؛ یعنی نرخ دلار نیمایی و قیمت‌های جهانی محرک رشد قیمت‌های پایه شده‌اند، به گونه‌ای‌که نسبت به هفته گذشته شتاب قیمت افزایش یافته است.

قیمت مبنای دلار در ۸ تیرماه سال جاری با ۳ هزار و ۶۲ ریال افزایش، نسبت به یکم تیرماه، رشد ۹۳/ ۱ درصدی را تجربه کرده است؛ این روند تاثیر ۲ درصدی خود را بر قیمت‌های پایه برجای گذاشته است. اهرم رشد ۲ درصدی بهای ارز در سامانه نیما، بر بازار محصولات پتروشیمی اثر عام داشته که تاثیر آن را می‌توان در دو بازار شیمیایی و پلیمری به وضوح مشاهده کرد. در کنار این فاکتور شاهد افزایش بهای جهانی پلیمرها هستیم؛ آن هم در وضعیتی که قیمت نفت خام رشد فراگیر و بزرگی نداشته است. به عبارت ساده‌تر، رشد هفته‌های پیش قیمت نفت به تازگی اثر بنیادی خود را بر بازار پلیمرها برجای گذاشته که خروجی آن را می‌توان در شتاب رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مشاهده کرد. بیشترین افزایش نرخ‌های پایه در بازار پلیمرهای بورس کالا به انواع pvc باز‌می‌گردد؛ در روزهای اخیر بازار پلیمری بورس کالا ملتهب‌ترین دوره تاریخی خود را پشت سر گذاشت. افزایش قیمت‌ پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا می‌تواند برای افزایش انتظاری عرضه‌ها محرکی به شمار رود که شاید به کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار منجر شود. از سوی دیگر می‌توان گفت نرخ‌های فعلی در بازار آزاد و بعضا در بورس کالا در سطوح بسیار بالایی قرار گرفته‌اند، آن هم در شرایطی که به تجربه ثابت شده بازارهای کالایی اغلب به رکوردهای قیمتی خوش‌بین نیستند. حال اگر از مسیر نوسان بهای آزاد و نیمایی ارز یا فراز و فرود قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی شاهد یک تغییر فاز جدید باشیم، آینده پیش‌روی این بازار به شدت مبهم خواهد بود. بررسی جریان کلی در بین قیمت‌های پایه محصولات پلیمری، تغییرات قیمتی مثبت بین بازه یک تا ۸ درصد را نشان می‌دهد. در صدر رشد قیمت‌های پلیمری انواع گریدهای pvc هستند که با ۷ تا ۸ درصد افزایش قیمت همراه شده‌اند. رتبه‌های دوم و سوم رشد قیمت‌های پایه به‌ترتیب از آن پلی اتیلن سنگین اکستروژن و تزریقی شد. همچنین در رده پایانی جدول، پلی‌اتیلن سنگین فیلم قرار گرفته که قیمت پایه آن رشد اندک ۱۸/ ۱ درصدی را تجربه کرده است. پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی با ۹۳/ ۱ درصد تغییر، کمترین رشد قیمت را ثبت کرده‌اند.در بین محصولات شیمیایی نیز در کنار روند صعودی اکثر گروه‌های کالایی، دو محصول کریستال ملامین و دی‌اتیلن گلایکول با کاهش قیمتی به ترتیب ۱۵/ ۴ و ۳۸/ ۱ درصدی همراه شدند. در مقابل اوره پروفیل با ثبت رشد ۳۹/ ۷ درصدی در رتبه نخست سبزپوش‌ها قرار گرفت و پس از آن ایزوبوتانول و آمونیاک گاز و مایع در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

بهای پلیمرها در بازار آزاد در دومین روز هفته رشد نرخ داشت تا هفته جاری یک روند صعودی را شاهد باشیم، آن‌هم در شرایطی که رشد قیمت‌های بازار داخلی با سوخت‌گیری از افزایش نرخ در بورس کالا به مسیر خود ادامه خواهد داد. دیروز رشد قیمت‌ها در بازار آزاد سریع‌تر از نرخ‌های اعلام شده محقق شد؛ این روند به معنی استقبال بازار از رشد احتمالی قیمت‌های رسمی بود. از سوی دیگر برخی گریدهای پلیمری رشد نرخ بالاتری از سایر گروه‌های دیگر در نرخ‌های رسمی دارند که در نهایت می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها را در بازار آزاد با یک مانع در برابر عقبگرد نرخ روبه‌رو سازد. این وضعیت در شرایطی است که روند صعودی قیمت‌های نیمایی ارز این بازار را به سطوح بالایی رسانده و افزایش قیمت‌های جهانی تاکنون محرک ثانویه افزایش نرخ بوده است. با توجه به موارد فوق باید به این نکته به صراحت پرداخت که نرخ‌های موجود بالاترین قیمت‌های موجود در تاریخ معاملات در بازار آزاد است و اگر به هر دلیل روند صعودی قیمت‌ها ادامه یابد، بازار به سمت رخدادهای جدیدی حرکت می‌کند.

منبع:دنیای اقتصاد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت