انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی

باز هم قیمت‌ پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزایشی اعلام شد که نشان‌دهنده روند صعودی نرخ در بازارهای جهانی است. روز گذشته متوسط هفتگی بهای دلار نیمایی مورد محاسبه در نرخ‌های پایه نوسان چندانی نداشت، بنابراین اثر نوسان قیمت‌های جهانی فاکتور اصلی اثرگذار بر نرخ‌‌ها بود.

در آمارهای مخابره‌شده میزان تغییر بهای دلار نیمایی ۰۵/ ۰درصد بود که به معنی اثرگذاری ناچیز آن بر قیمت‌های پایه است. غالب پلیمرها رشد نرخ داشتند و بیشترین افزایش قیمت‌های پایه را استایرن‌بوتادین روشن، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و پت‌بطری به خود اختصاص دادند.  در حوزه محصولات شیمیایی شاهد هستیم که به صورت کلی رشد قیمت‌های بالاتری ثبت شده و دی‌اتیل هگزانول موسوم به ۲EH و سپس کریستال ملامین و ایزوبوتانول بالاترین رشد را به خود اختصاص دادند.  مدتی است جریان غالب در اقتصاد بازارهای پتروشیمی در جهان افزایشی است و همین سیگنال می‌تواند در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند. فراموش نکنیم که بازار پتروشیمی‌ها در جهان با محوریت پلیمرها هفته‌ها و شاید ماه‌ها روند نزولی یا متعادل داشت، بنابراین پتانسیل افزایشی بسیاری در این بازارها جمع شده بود که در هفته‌های اخیر در حال خودنمایی بوده است. از سوی دیگر شاهد بهبود آرام اقتصاد جهانی با محوریت جنوب‌شرق آسیا با وجود شیوع انواع ویروس کرونا هستیم، ولی اثرچندانی بر بازارها نگذاشته است. نکته دیگر این است که نوسان قیمت‌ها برای برخی گریدها یا گروه‌های کالایی تشدید شده و شاهد رشد قیمت‌های شدیدتری هستیم. به صورت دقیق‌تر مواد اولیه پلیمری که کاربرد صنعتی بیشتری دارند، در نوسان قیمت‌های پایه افزایش نرخ بیشتری پیدا کرده‌اند که داده مهمی به شمار می‌رود؛ اگرچه این ادعا نقایصی هم دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت