انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

لزوم اقدام مشترک تشکل‌ها برای جلوگیری از رکود/ راهکارهای جلوگیری از رکود تورمی چیست؟

جلسه روسای تشکل های عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شد و در این جلسه مطرح شد که حجم معاملات به حدود 35 هزار تن رسیده است و این مساله نشان دهنده رسیدن بازار به نوعی رکود تورمی است و باید اقداماتی در راستای جلوگیری از این رکود انجام شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از اینپیا ، در ابتدای این جلسه گفته شد که وابستگی صنایع پلیمر باید به ارز نیمایی کاهش پیدا کند و در برخی از گریدها ممکن نیست که تولیدکنندگان با قیمت های کنونی تولید کنند.

اعلام قیمت ها طوری باشد که نوسانات کمتری داشته باشد تا تولیدکنندگانی که قراردادهای فروش بلند مدت می بندند بتوانند برنامه ریزی کنند.

 

قیمت‌های بالا صادرات صنایع تکمیلی را غیر اقتصادی کرده است

در ادامه نیز در خصوص نحوه قیمت گذاری اعلام شد که قیمت ها به حدی بالا رفته است که صادارت به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و کسانی که تعهد صادراتی دارند، باید با ضرر این کار را انجام دهند.

این در حالی است که قیمت های کنونی به هیچ عنوان از ثبات برخوردار نیستند و این موضوع در کنار قیمت های بسیار بالا موجب شده است که خریداران میلی برای خرید مواد اولیه نداشته باشند.

در این میان باید به این مساله نیز اشاره کرد که حجم بالایی از مواد اولیه به مچینگ رفته است و باید برای کالاهای موجود در سامانه مچینگ تخفیف در نظر گرفته شود.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که محصولاتی که به مچینگ می روند، در آینده می تواند به دلیل عدم فروش مواد اولیه در بورس، عاملی شود برای مجوز صادرات محصولات پتروشیمی و زمانی که صادرات آغاز شود بار دیگر شاهد کمبود شدید مواد اولیه خواهیم بود.

 

کاهش چشمگیر سهمیه‌ها به بازار آزاد مواد اولیه رونق می‌دهد

در ادامه به این مساله اشاره شد که وزارت صمت سهمیهه های بهین یاب را بسیار کاهش داده و این موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان دیگر توانایی خرید از بورس نداشته باشند و این موضوع می تواند مواد اولیه را بیش از پیش وارد بازار آزاد کند.
علاوه بر این قیمت جهانی را به عنوان مبنای قیمت گذاری در نظر می گیرند و این در حالی است که محصولات پتروشیمی حتی درب کارخانه تحویل نمی شود.

این در حالی است که مشکلات متعددی وجود دارد و هزینه های تولید بسیار بالا است و باید مشکلات موجود حل شود تا قیمت تمام شده کالاها نیز دچار افزایش چشمگیر نباشد.

در ادامه نیز این موضوع مطرح شد که با وجود افت نرخ ارز در بازار آزاد، همچنان قیمت مواد اولیه در حال رشد است و این موضوع تولید را مختل کرده است.

 

افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود، تولیدکنندگان را ناامید کرده است

موضوع دیگری که مطرح شد این بود که کاهش سهمیه در واحدهای پلییری مدت هاست که به دلایل مختلف ادامه دارد و با توجه به این که بازدیدها برای تعیین ظرفیت هر دو هفته یک بار صورت می گیرد، سهمیه ها به سختی باز می گردند و واحدها به اجبار مواد اولیه را از بازار آزاد با قیمت های گزاف خریداری می کنند و این در حالی است که بیشتر واحدها اکنون با ظرفیت 40 تا 50 درصد فعالیت می کنند.

با وجود این که پیش بینی می شد که نرخ ارز روندی کاهشی را پیش گیرد، همچنان شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم و این موضوع تولیدکنندگان را ناامید کرده است.

 

در صورت ادامه روند کاهش تقاضا، اعمال تخفیف در مچینگ ضروری است

در ادامه به این موضوع اشاره شد که تعطیلی هایی که در نظر گرفته شده است، می تواند موجب شود که تقاضا در بازار بیش از پیش کاهش پیدا کند. علاوه بر این تقاضا به صورت سنتی نیز در ماه های پاییز و زمستان دچار کاهش می شود.

نکته دیگر این است که از ابتدای آذرماه، طرح افق، مبنای تعیین سهمیه های مواد اولیه خواهد بود.

از این رو باید روی این مساله تاکید کرد که قیمت های مواد اولیه ای که وارد سامانه مچینگ می شود، باید با تخفیف در نظر گرفته شود.

 

پتروشیمی‌ها تلاش دارند با بهانه کاهش تقاضا، مجوز صادرات بگیرندد

در ادامه این جلسه گفته شد که پتروشیمی ها در سال 92 نیز بعد از این که نرخ ارز ثابت شد، تقریبا همین روند را در پیش گرفته بودند. مساله این است که انتظارات تورمی از بازار خارج شده است و اگر در این شرایط تصمیم گیری درستی صورت نگیرد، بازار دچار رکود تورمی خواهد شد.

علاوه بر این پتروشیمی ها تلاش دارند که این موضوع که مواد اولیه در بورس با کاهش تقاضا مواجه شده است و همچنین رشد حدود 30 درصدی معاملات نسبت به سال گذشته را به عنوان نبود تقاضا در نظر بگیرند و مجوز صادرات بگیرند. این در حالی است که اگر صادرات آغاز شود، همین مواد اولیه گران باید با رقابت های قابل توجه خریداری شود.

این در حالی است که پتروشیمی ها بر این باورند که صنایع پایین دستی باید به هر قیمتی خرید کنند. در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیشنهاد انجمن ملی مبنی بر این که میانگین نرخ ارز نیمایی بین هفتگی و ماهانه، باید آن قیمتی باشد که کمتر است، متاسفانه با مخالفت رو به رو شد و اگر این اتفاق رخ می داد، اکنون حجم معاملات هفته های اخیر به صورت جدی افزایش پیدا می کرد.

 

فروش مدت‌دار پتروشیمی‌ها باید اجرایی شود

نکته دیگری که مطرح شد این بود که بازار زیر و بم دارد و همیشه خریداران خرید نمی کنند. این در حالی است که بسیاری از واحدها، در ماه های گذشته بیش از نیاز خود خرید کرده اند و اکنون نیز پیش بینی می شود که با وجود روند کاهشی نرخ ارز، و پر بودن انبارها همچنان تقاضا کم باشد.

در کشورهای دیگر دنیا، پتروشیمی ها تولیدات خود را به صورت مدت دار به فروش می رسانند و تسهیلاتی در اختیار خریداران قرار می دهند. در کشور ما نیز این امر باید اجرایی شود و در کنار این موضوع باید قیمت مواد اولیه نزدیک قیمت های جهانی باشد.

 

پتروشیمی‌ها هیچ تعهدی برای تحویل به موقع ندارند

مساله دیگری نیز در ادامه این جلسه مطرح شد این بود که در دوه قبلی، دفتر توسعه صنایع پایین دستی قیمت های فوب خلیج فارس را منهای کرایه حمل در نظر گرفته می شد و پس از آن در 95 درصد ضرب می شد. اما متاسفانه اکنون دیگر این فرمول اجرا نمی شود.
علاوه بر این گران بودن مواد اولیه قدرت خرید را برای صنایع پایین دستی کاهش داده است.

این در حالی است که نه تنها فروش مدت دار در کشور صورت نمی گیرد، بلکه پتروشیمی ها مواد اولیه را به صورت سلف می فروشند و آن را نیز به موقع تحویل نمی دهند. در واقع پتروشیمی ها هیچ تعهدی برای تحویل به موقع ندارد. علاوه بر این کیفیت مواد اولیه تولیدی پتروشیمی های داخلی بسیار کاهش پیدا کرده است.

از این رو پیشنهاد می شود که قیمت های فوب باید منهای کرایه حمل و نقل مبنای قیمت گذاری شود.

ضمن این که بورس در همه جای دنیا و حتی در کشور ما نیز بورس اوراق بهادار، نوسان مثبت و منفی دارد، اما در بورس کالا هیچ قیمتی منفی نمی شود.

 

برای ایجاد رغبت در خریداران، باید در تخفیف رقابت ایجاد شود

در ادامه مطرح شد که زمانی که رقابت ها بسیار شدید بود، فاصله دلار نیمایی با دلار آزاد زیاد بود و همین مساله باعث می شد که تقاضا زیاد باشد. در آن زمان کسی به این موضوع دقت نکرد و وزارت صمت اقدام به کاهش سهمیه ها کرد. همین مساله موجب شده است که کاهش حجم معاملات صورت گرفته است.

باید قابلیت هایی ایجاد شود که رغبت خریدار برای خرید افزایش پیدا کند و این می تواند به عنوان نوعی رقابت در تخفیف در نظر گرفته شود.

علاوه بر این کاهش سهمیه ها توسط وزارت صمت، باید اصلاح شود، چرا که بسیاری از واحدها هنوز نتوانسته اند سهمیه های خود را بازگردانند. در این راستا بار دیگر وزارت صمت می تواند مکانیزم تجمیع سهمیه ها را برای خرید بار دیگر ایجاد کند.

این در حالی است که شرکت ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه با مشکل سرمایه در گردش رو به رو شده اند و دیگر نمی توانند سهمیه های خود را خریداری کنند.

 

فروش پتروشیمی‌ها به صورت ال‌سی‌های 6 ماهه محقق شود

در ادامه این موضوع مطرح شد که هیچ وقت ابتکار عمل در اختیار خریدار نبوده است و با توجه به شرایط تورمی شدیدی که وجود داشت، شاهد آن بوده این که حتی برای فروش های سلف نیز رقابت هایی شدید رخ می داد.

با این وجود اکنون پیش بینی ها این گونه است که نرخ ارز در حال کاهش است و دیگر خریداران دست به رقابت های شدید نمی زنند.
از این رو پیشنهاد می شود که با توجه به شرایط رکودی که ایجاد شده است، خرید به صورت ال سی های شش ماهه محقق شود و تخفیف هایی نیز برای مواد اولیه در نظر گرفته شود.

 

پتروشیمی‌ها باید ملزم به تولید گریدهای مختلف به میزان نیاز شوند

در ادامه این جلسه گفته شد که گریدهای مختلف پی وی سی برای موارد مختلفی تولید می شوند و نباید به تولیدکنندگان گفت که با گریدهای مختلف، محصولات خود را تولید کنند.

از این رو پتروشیمی ها باید ملزم شوند که گریدهای مختلف را به اندازه کافی تولید کنند.

 

برخی واحدها چند ماه است که مستندات را ارائه کرده‌اند، اما سهمیه‌شان برنگشته است

در ادامه به این موضوع اشاره شد که اتفاقاتی که در ماه های اخیر رخ داده، نشان می داد که دچار تورم ساعتی در کشور شده ایم و تولیدکنندگان می دانستند که هر چه زودتر خرید کنند، ارزان تر از آینده خواهد بود.

همچنین به دلیل نبود ارز و کنترلی که در واردات انجام داده، واردات کاهش پیدا کرده است. زمانی که واردات کاهش پیدا می کند، بدون شک تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند که در ماه های نخست سال کاملا مشهود بود.

علاوه بر این شیوع ویروس کرونا، میزان قابل توجهی از نیاز به مواد اولیه پلاستیک را افزایش داد که این مساله نیز می تواند عاملی برای رشد تقاضا باشد.

برای ماه های آینده باید چند مساله محقق شود که یکی از آن ها ایجاد تخفیف برای محصولات موجود در سامانه مچینگ است. علاوه بر این، میزان رقابت ها نیز می تواند با در نظر گرفتن سقفی برای رقابت ها کنترل شود.

ضمن این که کاهش سهمیه ها توسط وزارت صمت بدون هیچ منطقی رخ داده است و بسیاری از واحدها چند ماه است که مستندات خود را ارائه کرده اند، اما سهمیه آنها بازنگشته است. از این رو پیشنهاد می شود که میزان سهمیه ها به حالت پیش از کاهش سهمیه ها باز گردد.

این در حالی است که نگاه وزارت صمت به صنایع پایین دستی، به شدت بازدارنده است و اگر همین سیاست در مقابل پتروشیمی ها در نظر گرفته شود، خواهیم دید که بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

صادرات پتروشیمی‌ها با نرخ پایین‎‌تری از فروش داخلی صورت می‌گیرد

موضوع دیگری که مطرح شد این بود که قیمت های صادراتی پتروشیمی ها نشان می دهد که صادرات با نرخ های پایینی رخ داده است و قیمت فروش مواد اولیه در داخل بسسیار بالاتر از قیمت های صادراتی است.

این در حالی است که یکی از اشکالات عمده کمیته تخصصی پتروشیمی این است که اکثر رای دهندگان به نفع پتروشیمی رای می دهند و بخش خصوصی تنها یک رای دارد.

از این رو در سال های پیش شاهد آن بوده ایم که در برخی مواد با بهانه ورشکسته بودن برخی پتروشیمی ها، محصولات شان با قیمت های بالاتر از قیمت های جهانی به فروش رساندند و صنایع پایین دستی به دلیل این که تنها یک رای داشتند، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

 

نبود ثبات در قیمت‌ها، فعالیت صنایعی که قرارداد بلندمدت دارند را مختل کرده است

در ادامه به این مساله اشاره شد که صنایعی که قراردادهای بلندمدت برای فروش امضا می کنند، به دلیل نبود ثبات قیمت ها، دچار مشکلات بسیار زیادی شده اند و برای بهبود وضعیت این صنایع، باید قیمت های پایه برای چند ماه اعلام شود.

علاوه بر این فروش ها باید به صورت بلندمدت صورت بگیرد و در غیر این صورت، بسیاری از کارخانه ها رو به تعطیلی خواهند رفت.

 

ضرورت همکاری بیشتر تشکل‌ها

در ادامه نیز به این موضوع اشاره شد که تشکل ها برای پیگیری خواسته های خود همکاری بین تشکلی را پررنگ تر کنند، تا خواسته های آنها به صورت جدی تری مورد پیگیری در بخش دولتی قرار گیرد.

 

تجمیع سهمیه‌ها، ایجاد تخفیف و شفافیت در قیمت‌گذاری باید ایجاد شود

در ادامه مطرح شد که مشکلات اکنون اکثرا روی مواد اولیه ای است که میزان عرضه و تقاضا برابرند و یا این که تقاضا بیشتر شده است. این موضوع خواسته های کوتاه مدت صنایع پایین دستی را افزایش داده است. مواردی مانند تجمیع سهمیه ها که در شرایط رکودی بازار می تواند از صنایع بالادستی نیز مورد استقبال قرار گیرد.

مساله دیگری که باید پیگیری شود، این است که کالاهای موجود در سامانه مچینگ باید، با تخفیف ارائه شوند. علاوه بر این موضوع قیمت گذاری باید شفاف شود و صنایع پایین دستی نیز باید در روند قیمت گذاری حضور داشته باشند.

پتروشیمی ها تلاش می کنند که رقابت های بالایی را به دست بیاورند و این در حالی است که با توجه به هزینه های ناچیز پتروشیمی ها می توان پیشنهاد داد که درآمدهای رقابت وارد صندوقی شود که از آن صندوق برای توسعه صنایع استفاده کرد

متاسفانه پتروشیمی ها حاضر نیستند که از منافع حاصل از رقابت چشم پوشی کنند. این در حالی است که قیمت های پایه تعیین شده نیز با توجه به کیفیت محصولات موجود، بالاتر از قیمت های جهانی است.

از این رو باید به دنبال یک راهکار اجرایی رفت باید با استفاده از سیستم قانون گذاری، پتروشیمی ها را ملزم به رعایت قوانین کینم.

 

ایجاد یک کارگروه برای پیگیری نیازمندی‌های صنعت پلیمر

در پایان این جلسه نیز در جمع بندی مباحث گفته شد که موضوع قیمت گذاری و مراقبت از آینده بازار و جلوگیری از رکود تورمی، مهم ترین موضوعات موجود است.

در این راستا مطرح شد که تشکل ها یک سرمایه اجتماعی دارند که هم فکری آنها می تواند یکی از مهم ترین سرمایه های بخش خصوصی باشد و می توان با ایجاد کارگروهی مشترک نیازمندی های بخش خصوصی را پیگیری کرد.

از این رو پیشنهاد می شود که تشکل ها با موضوعات موجود جدی برخورد کنند و وزارت صمت و پتروشیمی ها موظفند که پاسخ گو باشند.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت