انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

مجتمع‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خوراک پتروشیمی‌های کشور که برخی گاز و برخی نفت است، گفت: مجتمع‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از خبرگزاری میزان، علی اکبر کریمی اظهار داشت: در حال حاضر مسئله چگونگی قیمت‌گذاری تحویل خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در قالب ماده 53 مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس مورد بحث و بررسی است.

وی تصریح کرد: در برخی از واحدهای پتروشیمی خوراک مصرفی گاز و در برخی دیگر خوراک‌های مایع از جمله مایع نفتا است که باید گفت آن دسته از مجتمع‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از جمله پتروشیمی‌هایی که هم‌اکنون خوراک مایع مصرف می‌کند، شرکت پتروشیمی شازند، مجتمع پتروشیمی تبریز و مجتمع پتروشیمی اصفهان و یکی دو واحد دیگر در جنوب کشور هستند.

کریمی گفت: در قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت که سال گذشته در مجلس تصویب شده ساز و کاری در مورد نحوه قیمت گذاری خوراک تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی پیش‌بینی شد که طی آن باید خوراک مایع مورد نیاز پتروشیمی‌ها 5 درصد زیر قیمت جهانی نفتا تحویل مجتمع پتروشیمی شازند اراک شود.

وی بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، آن است که طی یک سال اخیر پالایشگاه‌ها به دلیل اینکه محصول نفتا را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند، به هیچ وجه آن را تحویل پتروشیمی‌ها نمی‌دهند، به طور مثال شرکت پتروشیمی شازند از زمان احداث یک خط لوله اختصاصی با سرمایه‌گذاری هنگفتی در مسیر اراک و پالایشگاه اصفهان و بین پتروشیمی اراک و پالایشگاه اراک با هدف انتقال نفتا از پالایشگاه به پتروشیمی ایجاد کرده که این خط بلا استفاده مانده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان هیچ نفتایی تحویل پتروشیمی اراک نمی‌دهد و شرکت پتروشیمی برای تأمین نفتا مورد نیاز از خطوط دیگر اقدام به خرید کرده که از آن جمله می‌توان به انعقاد قرارداد فی مابین پتروشیمی اراک با کشور عراق اشاره کرد که طی آن انتقال نفتا از کشور عراق به پتروشیمی با استفاده از چندین دستگاه کامیون صورت می‌گیرد که علاوه بر هزینه سنگین، موجب بروز مشکلات و خطرات بسیاری در حوزه راه و جاده شده است.

کریمی با اشاره به اینکه حمل نفتا از پالایشگاه در هر نقطه کشور تا خود پتروشیمی بر عهده شرکت‌های پتروشیمی است، ادامه داد: از آنجا که هزینه حمل، هزینه بسیار بالایی است، عملا 5 درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای پتروشیمی‌ها مستهلک و از بین می‌رود، این در حالی است که واحدهایی که از خوراک گاز استفاده می‌کنند، با خط لوله تغذیه می‌شوند و گاز را درب پتروشیمی تحویل می‌گیرند و این انتقال هیچ‌گونه هزینه‌ای برای آنها ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در مصوبه مجلس پیشنهاد شده که گاز با قیمت 85 درصد و خوراک مایع با 90 درصد عرضه شود، این تصمیم هم برای پتروشیمی‌های خوراک گاز و هم برای خوراک مایع تصمیم مثبت و مفیدی است و تقویت پرپشمی‌ها را به دنبال دارد، اما دادن امتیاز 5 درصد یا به عبارتی 10 درصد تخفیف با محاسبه قیمت منطقه تخفیف زیادی نیست، چرا که هم‌اکنون پتروشیمی‌های خوراک مایع یا در نقطه سر به سر فعالیت می‌کنند و یا زیان‌ده هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قیمت ارز هم بالا برود به دنبال آن قیمت نفتا هم بالا خواهد رفت و از آنجا که افزایش قیمت محصولات پتروشیمی زیر نظر تعزیرات و دولت است و بدون دخالت دولت امکان قیمت‌گذاری ندارند، پتروشیمی‌ها نخواهند توانست محصولاتشان را به همان میزان افزایش قیمت دهند، در نتیجه باید هزینه بیشتر بدهند که در پایان قیمت تمام شده بیشتر و سودآوری پایین‌تری خواهند داشت که روی این موضوع ما بحث داریم.

کریمی گفت: نکته دیگری که وجود دارد، آن است که اگر کمک‌هایی که دولت در قالب تخفیف به پتروشیمی‌ها ارائه می‌دهد، بار مالی هم برای دولت به همراه داشته باشد، این بار مالی در ازای تداوم فعالیت این شرکت‌ها است که هزاران نفر کارگر را در دل خود جای داده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 4 هزار نفر در پتروشیمی شازند مشغول فعالیت هستند، ضمن اینکه این شرکت‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی در بحث تولید محصولات پلیمری و در زمینه صادرات گسترده محصولات پتروشیمی نیز نقش موثری دارند، ضمن اینکه پرپشمی‌ها در تأمین مواد اولیه هزاران واحد تولیدی دیگر نیز در سطح کشور نقش موثری ایفا می‌کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت به دنبال کار جدی برای توسعه اشتغال یا نگهداری نیروها است، چاره‌ای جز پرداخت هزینه در مجتمع‌های پتروشیمی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت