انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

مصوبه جدید کمیته تخصصی پتروشیمی چه تاثیری در قیمت های مواد اولیه دارد؟

تصویب پیشنهاد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در چهل و پنجمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی را می توان یکی از بهترین اتفاقات در شرایط ملتهب بازار پلیمری ها دانست چرا که این مصوبه می تواند به عنوان ضربه گیر عمل کرده و از شدت تاثیر نوسانات بالا و تغییرات افزایشی و هیجانی نرخ ارز نیما بکاهد و با خنثی کردن عطش خرید مانع تشدید تقاضای کاذب در این بازار شود.
سعیدزمانزاده

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از اینپیا ، عضو هیأت مدیره انجمن انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز معتقد است این مصوبه در هفته هایی که شاهد بیشترین نوسان در نرخ ارز هستیم، از تاثیر مستقیم این نوسانات بر قیمت نهایی مواد اولیه پتروشیمی جلوگیری می کند.

مهندس سعید زمان زادهاظهار کرد: نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز بر اساس میانگین یک ماهه ارز نیمایی است و این نشان می دهد وقتی طرف قوی تر این قدرت را داشته که نوسانات قیمت ارز نیمایی را کنترل کند پس صنایع پایین دستی نیز باید به همین شیوه عمل کند.

وی ادامه داد: روند ارز در کوتاه مدت و بلند مدت افزایشی بوده به همین خاطر چنین تصمیمی به صنایع پایین دستی کمک و از التهابات لحظه ای جلوگیری می کند. برای مثال نرخ دلار نیمایی در هفته گذشته حدود هزار تومان افزیش یافته بنابراین خریداران پیش بینی می کنند که در هفته جاری و برای قیمت های فردا 1000 تومان افزایش نرخ را برای دلار نیمایی شاهد باشند، همین مساله هیجان و التهاب خریداران را برای خرید بیشتر می کند اما اگر تعیین قیمت ها بر اساس میانگین ماهانه به جای میانگین هفتگی شود، این افزایش قیمت برای مواد اولیه پتروشیمی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و از طرفی عطش خرید را نیز کم می کند.

زمان زاده در پاسخ به این سوال که اگر در هفته هایی نرخ ارز نیما کاهشی شد، آیا این مصوبه باز هم به نفع مصرف کننده نهایی است یا خیر، با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون نرخ ارز نیما حدود 80 درصد بالا رفته است، توضیح داد: روند طی شده در ۶ماهه گذشته بیانگر افزایشی بودن نرخ ارز نیمایی است واگر شاهد کاهش قیمت ارز نیمایی باشیم که امیدواریم این اتفاق بیافتد، خریدار با رصد روند قیمت مواد می تواند خرید خود را مدیریت و به تناسب نیاز واقعی خرید کند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران خاطر شان کرد: این تصمیم صد در صد به نفع صنایع پایین دستی و مصرف کننده نهایی است و می توانیم امیدوار باشیم در هفته هایی که بیشترین نوسان در نرخ ارز رخ می دهد، این نوسانات کمترین تاثیر را بر نرخ مواد اولیه پتروشمی بگذارد، چرا که نرخ دلار نیما قرار است به طور میانگین با 3 هفته گذشته محاسبه شود و نوسانات هیجانی نرخ ارز نیما در یک هفته سرشکن می شود و از التهابات قیمت نهایی مواد اولیه پتروشیمی و بازار پلیمر ها می کاهد.

 

وی افزود: این تصمیم ضمن اینکه از التهابات لحظه ای جلو گیری می کند به صنایع پایین دستی فرصت برنامه ریزی بهتر برای خرید و تولید می دهد.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت