انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

نشست مسئولان انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، دفتر توسعه صنایع تکمیلی و شرکت تاپکو

روز سه شنبه 18مهر96 نشستی باحضور رییس و نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پلی اتیلن ،مدیرعامل تاپکو و نماینده دفتر توسعه صنایع تکمیلی ، در دفتر شرکت تاپکو برگزار گردید .این نشست در ادامه جلسه مسئولان انجمن و مدیران پتروشیمی جم در نمایشگاه ایران پلاست بود که پیرامون مشکلات عدم تامین مواد اولیه EX3 و CRP100 برگزار گردیده بود.

قیمت EX3 و PE100 در 45 روز گذشته از 4700 تومان به 6150 تومان در بازار آزاد رسیده است. به اورهال رفتن پتروشیمی امیرکبیر و تعطیل شدن خط تولید این محصول در پتروشیمی جم که علت  آن ، عدم تأمین خوراک توسط پتروشیمی‌ها از سوی مدیران این مجموعه بیان شده  و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، عرصه را برای تولیدکنندگان لوله های پلی اتیلنی که طی قراردادهای بلندمدت، به طرف های دولتی تعهد داده اند، عرصه را چنان تنگ کرد که رایزنی و پیگیری ها برای حل این مشکل ، توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و مرکز ملی رقابت آغاز شد.

به جز مکاتبات و پیگیریهایی که به مرکز ملی رقابت ختم می شد، مدیران انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست را زمان مناسبی برای رایزنی با تاپکو پیدا کردند و طی جلسه ای با رضایی مدیرعامل تاپکو، در خصوص مشکلات پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در جلسه  ای که در غرفه پتروشیمی جم برگزار شد، طبق توافق طرفین مقرر گردید تا بعد از ایران پلاست ، در جلسه ای با حضور نماینده دفتر توسعه صنایع تکمیلی، توافقات خود را مطرح و اجرایی کنند.

سه شنبه 18 مهر، در شرکت تاپکو جلسه ای با حضور رضایی، مدیرعامل و مدیران این شرکت، مهندس جمالیان، صحاف امین رییس و نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پلی اتیلن و سرکارخانم طهماسبی از دفتر توسعه صنایع تکمیلی برگزار شد تا موارد توافق شده پس از مرور و بررسی ، تصمیمات اجرایی در مورد آن ها اخذ شود.

مهندس صحاف امین، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن  در خصوص جزئیات این جلسه گفت: در این جلسه بیشتر بحث در مورد  EX3و CRP100 بود و قبلا آقای رضایی (مدیرعامل تاپکو) مواردی در مورد مشکلات تولید مواد EX3 و CRP100 اعلام کرد. طبق گفته آقای رضایی ظرفیت ساعتی  جم در حین تولید EX3 و CRP100 به میزان 15 درصد پایین تر می آید و مواد اولیه مصرفی ناشی از تولید این گریدها، اضافه تر می آید وآنها ناچار هستند که این مواد اضافه را به صورت بین مجتمعی به مجتمع های دیگر بفروشند که این فروش باید با ارز مبادله ای باشد.

مدیرعامل تاپکو  مشکل دیگر را مشکلات فنی جم دانست که نمی توانند تولید مستمری داشته باشند و هر دو هفته ای که گریدهای CRP100 و EX3 را تولید می کنند باید توقف  کنند و دو روز صرف تمیز کردن خط می شود که نتیجتا چند روزی واحدشان تولید نخواهند داشت.

به گفته رضایی، هر گاه جم به تولید EX3 یا CRP100 می پردازد همیشه چند روزی واحدشان تولید ندارد و این عدم تولید برای آن ها هزینه بر است ، و این در حالی است که تولید گریدهای سبک تر مثل ایکس 5 یا BL3 ساده تر است و می توانند به صورت مستمر آن را تولید کنند بدون اینکه توقفی درکار بوجود بیاید.

به گفته صحاف امین، لایسنسر جم، بازل است و کاتالیست EX3 با کاتالیست اصلی بازل مطابقت ندارد که این کاتالیست های غیراصلی مورد استانداردهای بازل نیست و برای آن ها ایجاد اشکال می کنند.

 

لذا با توجه به کاهش ظرفیت و مسائل Shot downمعتقدند که دفتر توسعه صنایع تکمیلی در قیمت تولیدی آن ها باید تجدید نظر کند تا بتوانند این مواد را تولید و در اختیار تولیدکنندگان لوله پلی اتیلن بگذارند.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن افزود ، این مسئله باعث شده که همیشه ما که مصرف کننده محصولات جم هستیم، دچار مشکل باشیم. جم با توجه به ظرفیتی که دارد می تواند سالی حدود 300 هزار تن EX3 یا CRP100 تولید کند که این عدد بزرگی است که به تنهایی ، به اندازه تمام واحدها می تواند این مواد را تولید کند.

مهدس بیوک آقا صحاف امین همچنین  اظهار داشت: تقاضایی که مسئولان تاپکو داشتند این بود که قیمت ها بالا برده شود و با صحبت هایی که شد مقرر شد که قیمت مواد تولیدی جم، نه 5 درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس، بلکه 5 درصد بالای خلیج فارس باشد ، به شرطی که تولید مستمر داشته باشند و قول هایی به ما داده شد و قرار شد از یک ماه دیگر این وعده عملی شود.

به گفته مهندس صحاف امین، مقرر شد که مجتمع جم، بین 20 تا 25 هزار تن گرید EX3 و CRP100 را تولید و به بورس عرضه کند تا قسمتی از نیاز تولیدکنندگان لوله سازها را برطرف کند.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن  اظهار داشت: در شهریور و مهرماه عرضه  EX3بسیار پایین آمد. واحدهایی که خوراک پتروشیمی ها را تأمین می کردند در اورهال بودندپتروشیمی امیرکبیر به عنوان تولیدکننده ای با 120 هزار تن EX3 در سال، در اورهال و عرضه ها در بورس به شدت دچار اختلال شده بود. بعضی وقت ها عرضه ها رقابت ها نزدیک 20 درصد بوده و در نتیجه، تفاوت بازار آزاد با بورس هم بسیار فاحش شده است.

صحاف امین  ابراز امیدواری کرد این تصمیمات باعث بازگشت ثبات به بازار EX3 و CRP100 شود. تولیدکنندگان باید راجع به قراردادهایی که در گذشته با قیمت های قبلی عقد قرارداد کرده بودند، با وضعی که تا 30 درصد قیمت ها بالا رفته این واحدها در فشار هستند.

مهندس بیوک آقا صحاف امین در مورد اقدامات انجام شده مرکز ملی رقابت و دفتر توسعه صنایع تکمیلی گفت: بر اساس مکاتبات انجام شده  با شورای رقابت  ، دفتر توسعه صنایع تکمیلی جلسه ای با پتروشیمی های تولیدکننده EX3 داشته و با در نظر گرفتن سهمیه ای برای تولید آنها، مقرر است پتروشیمی امیرکبیر 2 هزار تن، شازند 1000 تن، ایلام 1000 تن و مارون و جم هر کدام با 1000 و 1500 تن قرار شده که شرکت کنند در عرضه ها هفتگی تا 6 هزار تن عرضه در بورس کالا وجود داشته باشد.

تست گریدهای جدید تولیدی پتروشیمی جم

صحاف امین با اشاره به اقدامات پتروشیمی جم در تولید گریدهای جدید به  گفت: خارج از این جلسات، با توجه به اقداماتی که مهندس افضلی پور در پتروشیمی جم ایجاد کرده که تولید گریدهای مختلف صنایع داخلی در مورد مواد اولیه Low density برای تولید لوله های Tape و لوله های 16 میلی متری که در طرح های آبیاری تحت فشار انجام می شود که هر کدام 20 تا 25 هزار تن ظرفیت سالانه دارد جلساتی با کارشناسان مختلف و مسئولان R&D برقرار کرده ایم، نمونه ها و مشخصات فنی را به واحدها داده ایم تا پتروشیمی جم این مواد را به تولیدات خودشان اضافه کند.


 


*با تشکر از روابط عمومی انجمن ملی پلاستیک ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت