انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ورود پلیمرها به فاز خرید

معاملات محصولات پلیمری بورس کالای ایران روز گذشته در شرایطی صورت گرفت که شرکت ملی پتروشیمی روز یکشنبه تقریبا قیمت همه گروه‌های کالایی در این دسته را به استثنای پی‌وی‌سی افزایشی اعلام کرد. پرواضح است که علت چنین اتفاقی نوسانات اخیر بازار ارز و بالا رفتن بهای دلار است و به دلیل اینکه نرخ دلار یکی از اهرم‌های مهم در تعیین قیمت محصولات این صنعت است به تبع در پی تغییرات نرخ ارز، بهای محصولات پتروشیمی هم تغییر می‌کند. به این ترتیب روز گذشته بازار محصولات پلیمری وارد فاز خرید شد که این موضوع به عقیده ک

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به جدول قیمت‌های پایه اعلامی شرکت ملی پتروشیمی گروه SBR با بیش از 600 تومان (رشدی بیش از 9 درصد) در صدر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار داشت و بعد از آن پت و پلی‌استایرن با 5/ 6 درصد افزایش در جایگاه دوم قرار گرفتند. گروه‌های دیگری همچون پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی و دورانی نیز با افزایش بیش از 3 درصدی قیمت مواجه شدند. کمترین افزایش نرخ هم مربوط به گریدهای پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و لوله بود که با افزایش بسیار محدود و زیر یک درصدی مواجه شدند. تنها گروهی که با کاهش نرخ مواجه شد گروه pvc بود که با کاهش یک درصدی و بیش از 30 تومان به ازای هر کیلو روبه‌رو‌ شد.

 

کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند بهای این محصول در سطح جهانی نیز روندهای کاهشی قابل توجهی را از سر می‌گذراند. اخیرا ورو کادوکورا، رئیس شورای زیست محیطی وینیل ژاپن (VEC) در صحبت‌های خود اعلام کرده بود: به احتمال زیاد بهای پی‌وی‌سی در بازار آسیا سال آینده میلادی تحت تاثیر کاهش شدید تولید این محصول در چین در سطح بالایی باقی خواهد ماند. به گفته کادوکورا کمبود عرضه و ساختار ضعیف عرضه و تقاضا در تعادل بازار پی‌وی‌سی آسیا اثر بالایی را به همراه داشته، به‌طوری‌که عرضه بی رویه در نتیجه نرخ بالای عملیات مجتمع‌های پی‌وی‌سی بر مبنای کاربید در چین و هزینه‌های پایین تولید این محصول در واحدهای مبتنی بر زغال سنگ، برای سال‌های متمادی نظام عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده است. در طرف دیگر وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن نیز اعلام کرده است: آسیا در سال 2014 یک میلیون و 110 هزار تن مازاد عرضه پی‌وی‌سی داشته که این رقم در سال 2015 به یک میلیون و 160 هزار تن در سال رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 به یک میلیون و 500 هزار تن بالغ شود.

از این رو قیمت پی‌وی‌سی در آسیا همواره تحت فشار بوده و گاهی به سطحی پایین‌تر از هزینه‌های تولید می‌رسید. نگاهی دیگر به بازارهای جهانی حاکی از افزایش بهای متانول است که به گزارش پلاتس علت این اتفاق این گونه تشریح شده است: به دنبال رشد قیمت‌های نفت خام پس از اجلاس اخیر اوپک، تولید اولفین‌ها از متانول به جای خوراک سنتی نفتا که قیمت آن وابستگی زیادی به بهای نفت دارد؛ توجیه اقتصادی پیدا کرده است. همچنین خرید متانول در بازار آسیا به دنبال پیش‌بینی‌ها درباره راه‌اندازی مجتمع‌های جدید تبدیل متانول به اولفین (MTO) در چین ظرف سه ماه اول سال 2017 میلادی تقویت شده است. اگر چه متانول در بازار اروپا همچنان با پایین‌ترین قیمت نسبت به سایر مناطق عرضه می‌شود؛ اما در حال حاضر فرصت آربیتراژ این محصول به بازارهای دیگر وجود ندارد.به این ترتیب باید گفت تغییرات جهانی بهای محصولات پلیمری باعث شده بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. احتمالا بازار پی‌وی‌سی تحت‌الشعاع این موضوعات فعلا با روند خاصی روبه‌رو‌ نشود و با ثبات بالاتری روبه‌رو‌ باشد اما در رابطه با سایر محصولات با توجه به شرایط فعلی بازار ارز باید پیش‌بینی افزایش قیمت داشت.

 

در این رابطه کارشناس بازار محصولات پلیمری در تشریح معاملات دیروز این بازار به افزایش بهای دلار اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت دلار در بازار محصولات به‌طور کامل احساس می‌شود و از آنجا که چشم‌انداز افزایش قیمت ارز در اذهان عمومی وجود دارد و عامل کاهنده‌ای هم مشاهده نشده که بازار بخواهد خلاف جهت این سیگنال حرکت کند، انتظار می‌رود قیمت محصولات پلیمری هم افزایش یابد.دکتر میثم باقری کوهپایی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که همه بر این اعتقادند که بازار به اصطلاح بخر شده؛ به این معنا که هر محصولی که در بازار وجود داشته باشد خریداری می‌شود.وی در ادامه می‌گوید: علت هم آن است که با افزایش دلار، قیمت‌های جهانی هم افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه چشم‌انداز قیمت‌ها در هفته‌های آینده نیز همچنان مثبت خواهد بود.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت