انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

وضعیت نابسامان عرضه مواد پلی پروپیلن پایپ گرید در بورس کالا

در بازه زمانی دو ماهه اخیر عرضه ناکافی پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر توسط پتروشیمی ها از سویی و عدم سقف رقابت برای این گرید در بورس کالا ، باعث شده تا نتایجی شگفت آور را در آمار و ارقام قیمتی این گرید شاهد باشیم تا جایی که در هفته سوم مهر ماه سال جاری رکورد 112 درصد رقابت برای پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر یکی از پتروشیمی ها ثبت شد، از این رو برای بررسی اتفاقات اخیر و مسائل پیش رو به سراغ تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن رفتیم و نظرات آن ها را در پیرامون مشکلات عرضه و تقاضای این گرید پایپ جویا شدیم. در این مصاحبه با سرکارخانم ودائی مدیر بازرگانی گروه صنعتی پویا به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید:

لطفاً ابتدا خود را معرفی نمائید؟

مژگان ودائی هستم مدیر بازرگانی گروه صنعتی پویا.

با توجه به رقابت های سنگین و قیمت های نجومی بی سابقه در خصوص گرید پلی اتیلن شیمیایی پایپ گرید ، تحلیل جنابعالی از وضعیت عرضه و تقاضای این گرید در بورس کالا چیست؟

به نظر اینجانب مشکل اصلی در میزان عرضه پائین این مواد نسبت به تقاضای بالای بازار است . که با توجه به پیگیری های انجام شده کلید حل این مشکل به دست واحد صنایع پایین دستی می باشد . اگر پتروشیمی ها با برنامه ریزی و بررسی بیشتر حداقل برای مدتی هم که شده عرضه این مواد را بیشتر کنند و همچنین سقف رقابت نیز به حالت اول (حداکثر10%) برگردد ، شرایط بهتر خواهد شد.

نظر شما در خصوص تقسیم بندی بورس کالا در حوزه پلی اتیلن به دو دسته گرید نساجی و شیمیایی چیست؟

یکی از مشکلات ایجاد شده مربوط به همین موضوع است . یعنی برخی مواد نساجی و شیمیایی با MFI مشابه هم ، در یک گروه قرار گرفته اند و برخی شرکتها که به طور مثال نیاز به مواد ZR230 یا مشابه آن ندارند امکان خرید این گرید را پیدا خواهند کرد و از طریق واسطه گرها با قیمتها ی بالا می فروشند و این خود در بالارفتن قیمتهای بازار بسیار تاثیر خواهد داشت.

مبنای قیمت گذاری مواد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار نیمایی هفتگی یا ماهیانه می باشد آیا این مبنا با واقعیت های امروز اقتصاد کشور همخوانی دارد؟

به نظر اینجانب تاثیر مبنای قیمت گذاری  مواد در بورس براساس نرخ دلار نیمایی در شرایط معمول رقابت می تواند مورد بررسی قرار گیرد چرا که وقتی نرخ خرید مواد بورسی با بیشتر از دوبرابر قیمت پایه در بورس صورت می گیرد ، تاثیر مورد ذکرشده خیلی مشهود و قابل بررسی نخواهد بود.

همانطورکه مستحضرید براساس مصوبه چهل و هفتمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی مورخ 24 آبان 99 ، مجوز واردات پلی پروپیلن شیمیایی صادر شده است که این امر به واسطه برخی از مجتمع های پترو شیمی انجام خواهند گرفت ، اساساً چالش های پیش روی این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟

واردات قطعاً تاثیر مثبتی خواهد داشت ، ولی برای برنامه ریزی های بلند مدت . در حال حاضر ، با توجه به مشکلات تخصیص ارز در کشور و همچنین زمانبر بودن پروسه واردات برای حل مشکل باید در اسرع وقت راهکارهای دیگر بررسی و در دست اقدام قرار گیرند.

پیشنهاد جنابعالی به تولیدکنندگان این بخش از صنعت در خصوص برون رفت از بحران فعلی چیست؟

به نظر من بهترا ست تولید کنندگان یکپارچه از طریق انجمنهای مربوطه به صورت کتبی و حضوری مشکلات را موکداً به سازمان بورس کالا ، وزارت صمت و بالاخص واحد صنایع پائین دستی اعلام و رسماً پیگیری نمایند ، همچنین در شرایط فروش در بازار هم در نهایت سلامت و رقابت با یکدیگر ، به رقابت بپردازند .

گفتگو کنید

1 نظر

  1. خیلی متشکرم از انجمن صنفی لوله و اتصالات پلی اتیلن و علی الخصوص سرکار خانم مهندس ودایی که با توجه به مشغله های تجاری جهت تبیین اوضاع فعلی بازار و ارائه پیشنهاد عملی در خصوص مسایل اقتصادی این صنعت تلاش میکنند امیدوارم این تلاشها مستمر باشد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت