انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آشنایی با پلی پروپیلن ارتقا یافته R60 شازند و مروری بر خواص CRP100B این پتروشیمی

در مصاحبه ای اختصاصی با دوتن از کارشناسان پتروشیمی شازند اراک در خصوص گرید جدید این پتروشیمی یعنی پلی پروپیلن ارتقا یافته R60 و همچنین CRP100B گفتگویی داشتیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، در راستای اطلاع رسانی گریدهای جدید تولیدی پتروشیمی های کشور در کاربردهای لوله و اتصالات پلی اولفینی ، روابط عمومی این انجمن صنفی بصورت هفتگی ، مصاحبه ای را با دست اندرکاران این صنعت ، ترتیب می دهد که به اطلاع مخاطبان گرامی و علاقمندان خواهد رسید.

پلی پروپیلن EPD60R

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید ؟
داوود سودبر هستم از واحد پژوهش های پلیمری پتروشیمی شازند اراک هستم.

در کنفرانس اخیر لوله و اتصالات پلی اولفینی مواد پلی پروپیلن بلاک کوپلیمر جدیدی از طرف پتروشیمی شازند معرفی گردید که دارای مدول خمشی حدود 1470 مگاپاسکال بود و از لحاظ شاخص جریان مذاب هم قابلیت استفاده هم در پروسه اکستروژن و هم در پروسه تزریق جهت تولید اتصالات را داشت ، لطفا در مورد روند این پروژه توضیح کوتاهی بفرمایید ؟
همانطور که در سمینار لوله های پلی اولفینی مطرح شد یکی از مشکلات عمده گرید EPD60R مدول خمشی پایین آن می باشد که در حدود 1100 مگاپاسکال می باشد که جهت استفاده در لوله های مدفونی فاضلابی پوش فیت و لوله های ساختمند کاربرد آن را با مشکل مواجه می کند واکثراً از گریدهای خارجی نظیر BA415E شرکت بروج یا HB240P شرکت هیوسانگ استفاده می شود جهت افزایش مدول معمولاً از فیلرهای معدنی استفاده می شود اما فیلرهای معدنی نظیر تالک ضمن بالا بردن مدول موجب کاهش ضربه پذیری می شود که در این فرمولاسیون از بسته افزودنی هیبریدی شامل تالک و ماده افزودنی اورگانوفسفر استفاده شده است تا ضمن افزایش مدول خمشی ، ضربه پذیری را هم افزایش داده است

آیا این مواد جهت تولید نیاز به تجهیزات و یا تنظیم پارامترهای متفاوتی نسبت به گرید های معمول بلاک کوپلیمر دارند ؟
تفاوت چندانی از لحاظ فرآیند ندارد چون دامنه شاخص جریان مذاب آن بین 0.5 -0.6 با وزنه ای 2.16 کیلوگرمی در دمای 230 درجه می باشد .

مزیت این گرید جدید برای مصرف کنندگان چه خواهد بود و آیا کاربردهای جدیدی را شامل خواهد شد ؟
مزیت این گرید همانطور که عنوان شد افزایش مدول خمشی و بالا بودن ضربه پذیری نسبت به گرید متداول EPD60R می باشد و قابل کاربرد به جای گریدهای خارجی را دارد .مزیت این گرید با مدول خمشی بالا توانایی تحمل بارهای استاتیک و دینامیک بیشتری در محدوده تغییر شکل مجاز لوله بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی برای لوله از لحاظ فیزیکی و شیمیایی می باشد . تست این گرید در تولید با لوله های سایز 75 میلیمتر با کلاس S20 با موفقیت به انجام رسیده و نمونه ها جهت تست های با سایز بالاتر و کلاس S16 و S14 در دست انجام می باشد که بزودی نتایج آن منتشر می گردد.

آیا گواهینامه یا استانداردی در مورد این محصول تهیه گردیده است ؟
در حال حاضر موضوع در مرحله تولید نیمه صنعتی بوده و منتظر پاسخ در لوله های با سایز بالاتر هستیم اما مشخصات فنی در پیوست می باشد. به محض دریافت تاییده آزمون های نیمه صنعتی نسبت به اقدام جهت تهیه گواهینامه ها و استاندارد هماهنگی لازم انجام خواهد شد.

با توجه به تفاوت قیمت مواد اولیه پلی پروپیلن با پل اتیلن پایپ گرید چقدر شانس نفوذ این مواد را در کاربردهای جدید مثل لوله های دوجداره کاروگیت و اسپیرال می بینید و بنظر شما آیا امکان متعادل سازی تفاوت این قیمت در آینده ممکن خواهد بود ؟
با توجه به دانسیته پائین پلی پروپیلن نسبت به پلی اتیلن از لحاظ اقتصادی تولید لوله های پلی پروپیلن مقرون به صرفه تر می باشد ولی یکی از مشکلات لوله های پروپیلن Tg (دمای انتقال شیشه ای ) بیشتر آن نسبت به لوله های پلی اتیلن CRP100B می باشد که می توان با افزایش فاز EPR و تغییرات در بسته افزودنی مشکل را حل نمود.

جهت مطالعه مشخصات محصول EPD60R اینجا کلیک کنید

پلی اتیلن CRP100B

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید ؟
محسن گلستانی از واحد مهندسی فروش پتروشیمی شازند هستم .

در کنفرانس اخیر لوله و اتصالات پلی اولفینی بیان شد که پتروشیمی شازند اولین تولید کننده مواد پایپ گرید در کشور و تنها تولید کننده مستمر مواد خودرنگ مشکی PE100 در سالهای اخیر می باشد و به همین علت همیشه از طرف مصرف کنندگان در رتبه های بالای انتخاب می باشد در مورد روند این تولید و اینکه چگونه به انتخاب این نوع محصول دست یافتید توضیح بفرمایید ؟
با توجه به پیش بینی نیاز بازار در بخش گازرسانی و آبرسانی و کمک به مشتریان در تامین گرید خود رنگ و نیز قابلیت های موجود در واحد HD در تولید محصول CRP100B و استفاده مستقیم از دوده جهت تولید گرید خود رنگ و نیز تامین دوده P- Type از شرکت معتبر خارجی همگی به تولید این گرید در سال 96 در شرکت پتروشیمی شازند(اراک) منجر گردید.

با توجه به اینکه هم اکنون در استانداردهای بین المللی فقط مواد خودرنگ مشکی PE100 مورد قبول می باشد و انجمن هم در ویرایش جدید درخواست حذف مواد نچرال PE100 را نموده ، آیا تاکنون حمایت کافی از طرف بازار مصرف از این گرید انجام گردیده و آیا امکان ادامه روند تولید مواد خودرنگ امکان پذیر می باشد ؟
بلی ، از طرف بازار اشتیاق زیادی برای خرید این گرید وجود دارد و مدیریت مجتمع با پیش بینی تامین مواد اولیه مورد نیاز سعی در تامین پیوسته این مواد را دارد .

با توجه به اینکه یکی از بزرگترین چالش های پتروشیمی های تولید کننده گرید خود رنگ مشکی ، عدم وجود دوده استاندارد بهداشتی جهت گرید پلاستیک و با مشخصات مورد نظر فنی پتروشیمی شما در کشور می باشد ، چه پیشنهاد و راهی را برای حل این مشکل پیشنهاد می نمایید ؟
تا زمانیکه از طرف تولید کنندگان دوده داخلی مشخصات دوده P- Type قابل دست یابی نباشد میبایست جهت ثبات و پایداری درتولید گرید خود رنگ دوده مورد نیاز را از شرکت های معتبر خارجی تامین نمود. امید است با تشکیل کمیته فنی تولید این محصول هم در کشور محقق گردد.

آیا مواد اولیه خودرنگ CRP-100B پتروشیمی شازند گواهینامه یا استانداردی در مورد این محصول دریافت نموده است ؟
بلی این مواد دارای گواهینامه MRS از شرکت EXOVA و پروانه ساخت غذایی – بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی (اراک) می باشد که دارای تمامی مشخصات فنی و بهداشتی مورد نیاز این مواد مطابق با استاندارد ملی و بین المللی این مواد می باشد .

روند تولید پلی اتیلن پایپ گرید را در پتروشیمی های کشور چگونه می بینید و چه توصیه ای برای ادامه رشد در این صنعت دارید ؟
با توجه به ظرفیت های موجود در کشور در توسعه شبکه های آبرسانی در بخش وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، گازرسانی و لوله های فاضلابی و از همه مهمتر امکان صادرات گرید خود رنگ به کشور های همسایه بازار این گرید آینده ای روشن داشته و تولید کنندگان بایست از این فرصت استفاده لازم را داشته باشند.از طرف دیگر ضمن تثبیت تولید گرید خود رنگ در کشورلازم است به بهبود خواص کیفی و افزایش مقاومت در برابر مواد گند زدا در لوله های آبرسانی، افزایش مقاومت حرارتی، افزایش مقاومت در برابر رشد ترک و … نیز توجه نمود.

جهت مطالعه مشخصات محصول CRP-100B اینجا کلیک کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت