انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

اتحادیه اروپا به دنبال سرمایه‌گذاری در ازبکستان

یک ماه پس از قول مساعد مقامات کرملین برای سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ازبکستان، «ماروش سفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز تاشکند از علاقه اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی جدید در دریای خزر و مدیترانه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از فرصت امروز، یک ماه پس از قول مساعد مقامات کرملین برای سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ازبکستان، «ماروش سفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز تاشکند از علاقه اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی جدید در دریای خزر و مدیترانه خبر داد. «سفکوویچ» در حاشیه دیدارش از نمایشگاه مذکور در ازبکستان به مقامات تاشکند پیشنهاد استفاده از منابع مالی این اتحادیه در پروژه‌های مشترک انرژی را ارائه کرده است.

 

گفتنی است امروزه تنها شرکت «Lukoil» روسیه حضور فعالی در صنعت انرژی ازبکستان داشته و شرکت‌های انرژی اروپایی به‌دلیل عدم وجود جذابیت‌های لازم در صنعت نفت و گاز ازبکستان تاکنون تمایلی به حضور و سرمایه‌گذاری در این کشور نداشته‌اند.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا کشورهای حوزه دریای خزر و منابع نفت و گاز آنها را بسیار مهم ارزیابی کرده و معتقد است این کشورها از اهمیت بسیار زیادی برای اتحادیه اروپا برخوردارند. در این رابطه «سفکوویچ» به ازبک‌ها پیشنهاد کرد تا با ارائه درخواست رسمی به بانک سرمایه‌گذاری اروپا، از امکانات مالی و فنی این اتحادیه به منظور تحقق پروژه‌های انرژی خود استفاده کنند.

 

پیشنهاد استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا توسط ازبکستان در حالی مطرح می‌شود که این بانک معتقد است با پرداخت 67 میلیارد یورو بزرگ‌ترین وام‌دهنده و تامین‌کننده منابع مالی پروژه‌های حوزه انرژی و انرژی‌های تجدید‌پذیر بوده است. مشارکت در پروژه کریدور گازی جنوبی و سرمایه‌گذاری در احداث یک خط لوله متصل‌کننده میان جمهوری‌های آسیای میانه، قرقیزستان و تاجیکستان از جمله دیگر پروژه‌هایی است که این بانک در آنها حضور داشته است.

 

در پی ارائه پیشنهاد استفاده از منابع مالی و فنی بانک سرمایه‌گذاری اروپا توسط «ماروش سفکوویچ» به مقامات ازبکستان، کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی معتقدند این بانک و اتحادیه اروپا عموما با هماهنگی کامل و با مشارکت یکدیگر در پروژه‌های انرژی حضور می‌یابند. بسیاری از کارشناسان اقدامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا را در راستای تحقق اهداف اصلی اتحادیه اروپا نظیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تضمین امنیت تامین انرژی و تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی مورد نیاز این اتحادیه فعالیت می‌کند.

 

لازم به ذکر است که با وجود سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال گاز دریای خزر از طریق همکاری با جمهوری آذربایجان و سرمایه‌گذاری در احداث زیرساخت‌های مورد نیاز این پروژه، بانک سرمایه‌گذاری اروپا هنوز در هیچ یک از پروژه‌های انرژی ازبکستان مشارکت نداشته است.

 

رقابت روسیه و اتحادیه اروپا برای حضور در بخش انرژی ازبکستان در حالی صورت می‌پذیرد که شرکت «Lukoil» روسیه که هم‌اکنون تنها شرکت عمده انرژی فعال در ازبکستان محسوب می‌شود، به تولید گاز طبیعی در این کشور اشتغال داشته و بخشی از گاز تولید شده را به چین صادر می‌کند.

 

مشارکت کره‌ای‌ها در فاز 14 پارس جنوبی

 

مدیرتوسعه بازار شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، حوزه مدیریتی و راه‌اندازی و همچنین تأمین منابع مالی را دو حوزه یادداشت تفاهم همکاری میان IPMI و JS کره جنوبی در پارس جنوبی اعلام کرد.

 

حمیدرضا جلال جلالی در گفت‌وگو با شانا با اشاره به امضای دو یادداشت تفاهم میان شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی (IPMI) و JS کره جنوبی گفت: این تفاهمنامه‌ها در حوزه مدیریتی، راه‌اندازی و همچنین تضمین‌های لازم منابع مالی اجرای فاز ١۴ پارس جنوبی امضا شده است.

 

مدیر توسعه بازار شرکت مدیریت صنعتی ایران، پیشرفت فاز ١۴ پارس جنوبی را از نظر اجرایی ۴٠ درصد و به صورت کلی ۶۵ درصد در بخش IPMI اعلام کرد و افزود: چنانچه منابع مالی اجرای این فاز تأمین شود می‌توانیم با اجرای دو شیفته کار، تا پایان سال ٩۶ یک ردیف از این فاز را وارد مدار کنیم.

 

وی همچنین از بررسی و انتخاب شریک خارجی از سوی IPMI برای اجرای فاز ١١ پارس جنوبی خبر داد و گفت: چنانچه مناقصه فاز ١١ پارس جنوبی اجرا شود این شرکت نیز بنا دارد با مشارکت یک شرکت خارجی در این مناقصه حضور یابد.

 

فاز ١۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۵٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

 

کنسرسیوم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI)، مپنا، ماشین‌سازی اراک، پایندان، شرکت ملی حفاری ایران، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و کشتی‌سازی ایزوایکو به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فاز ١۴ پارس جنوبی را اجرا می‌کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت