انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ادامه روند نزولی قیمت گریدهای پلیمری در بازارهای جنوب آسیا

قیمت بیشتر کالاهای پلیمری از آغاز ماه می تا کنون نزولی بوده است و انتظار می رود در روزهای پایانی ماه می نیز محصولات پلیمری با کاهش قیمت همراه باشند و دلایل عمده آن1(کاهش تقاضای فصلی بازار 2) افزایش عرضه است

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، علی نجفی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی در گفتگو با انجمن ملی صنایع پلاستیک گفت: در هفته ای که گذشت بازارهای آسیایی همچون هفته دوم و سوم  می تحت تاثیر کاهش تقاضای سنتی در این فصل با روندی نزولی همراه بودند که حتی افزایش قیمت نفت اوپک  تا مرز 45 دلار  و افزایش قیمت نفت برنت به مرز بالای 50 دلار در این ماه، مانع نزول نرخ محصولات پلیمری نشد و  قیمت انواع پلیمرها با کاهش روبرو شد تا پلیمری ها هفته ی پایانی  می  را نیز نزولی سپری کنند.

 قیمت اتیلن با کاهش 10 دلاری طی دو هفته گذشته  با قیمت 1135 دلار به ازای هر تن معامله شد و پروپیلن نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و با قیمت 720 دلار به ازای هر تن معامله شد.

قیمت بیشتر کالاهای پلیمری از آغاز ماه می تا کنون نزولی بوده است  و انتظار می رود در روزهای پایانی ماه می  نیز محصولات پلیمری با کاهش قیمت همراه باشند و دلایل عمده آن1)کاهش تقاضای فصلی بازار 2) افزایش عرضه است؛ که حتی تقویت قیمت نفت طی این مدت نقش موثر نداشت و با توجه شرایط موجود  تغییری در بازار جهانی پلیمرهاحاصل نکرد.

در هفته ای که گذشت قیمت کالاهای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک فیلم  بدون تغییر بودند و با نرخ-های به ترتیب 1150  و 1160 دلار به ازای هر تن همچون هفته سوم ماه می معامله شدند. البته به نظر می رسد این ثبات قیمت در هفته گذشته به علت تعطیلی مجتمع پترورابیغ عربستان و عرضه نشدن محصولات این شرکت به بازارهای آسیایی اتفاق افتاده باشد. مجتمع پترورابیغ عربستان با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن پلی¬اتیلن سبک خطی و 350 هزار تن پلی اتیلن سنگین پس از رفع مشکل بوجود آمده طی هفته گذشته مجددا آغاز به کار کرد.

 انواع گریدهای کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته ای که گذشت با کاهش قیمت همراه بودند که دلیل اصلی آن کاهش تقاضای کشورهای چین و هند است که بخش عمده تقاضای بازار را در اختیار دارند.

این کاهش تقاضای سنتی پلی اتیلن سنگین که از ماه می آغاز و تا ماه آگوست ادامه می یابد تقریبا همه ساله پیش بینی می شود و نیز انتظار می رود شاهد یک روند صعودی در ماه سپتامبر با شروع تقاضا سنتی به عنوان افزایش فعالیت تولید برای پاسخگویی به تقاضای کریسمس باشیم؛ در هفته های آتی نیز پیش بینی می شود با توجه به آغاز ماه رمضان و کاهش فعالیت بخش مصرف کننده¬ی کالای پلی اتیلن سنگین در کشورهای مسلمان با کاهش قیمت این محصول در بازارهای جنوب آسیا مواجه باشیم.

کالای پلی پروپیلن نیز پس از گذراندن دوره اوج تقاضا ؛ مواجه شدن با کاهش تقاضا و افزایش عرضه با کاهش قیمت همراه بود. بسته شدن دریچه واردات کشورهای مصرف کننده با کاهش تقاضای این کالا به روی کشور چین، کاهش تقاضای محصولات گونی بافی در کشور هند و کاهش تقاضای بخش کشاورزی؛ از عمده دلایل کاهش این نرخ  بودند.

کالاهای پلی استایرن مقاوم وپلی استایرن معمولی نیز در این هفته با 20 دلار کاهش به ازا هر تن همراه بودند که از سویی کاهش نرخ استایرن منومر در چند هفته گذشته باعث شد شرکت های تولید کننده نرخ محصولات خود را کاهش دهند و از سوی دیگر  افزایش عرضه و کاهش تقاضا از دیگر دلایل افت قیمت این محصولات است.

معاملات کالای PVC  این هفته در بازار های آسیایی همراه با افت تقاضا بود که ماحصل آن چیزی جز کاهش قیمت 15 دلاری این محصول در بازار نبود از سویی با کاهش مصرف در کشور هند به عنوان یکی از مشتریان عمده این محصول به دلیل بارش باران های موسمی و از سوی دیگر کاهش تقاضای سنتی اکثر مصرف کنندگان این محصول در این برهه از زمان؛ دلایل اصلی کاهش قیمت در این هفته بوده اند. که انتظار می رود با نظر به پیشنهادهای موجود بخش تقاضای این کالا برای ماه ژوئن، قیمت ها در ماه ژوئن 20تا 30 دلار به ازای هر تن نسبت به ماه می کاهش یابد.

کالاهای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با افزایش 10 دلاری به ازای هر تن مواجه بود علت این افزایش 1)ثبات نسبی بازار این کالا 2)عرضه و تقاضای مناسب بوده است  ، زیرا تقاضای این محصول به سبب گرمی هوا و نزدیکی ماه رمضان کاهش چندانی از سوی بخش تقاضا نداشته است.

 

 

روند تغییرات قیمت کالاهای پلی استایرن مقاوم و پلی استایرن معمولی در بازارها ی جنوب آسیا در یکسال گذشته

 

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30449 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 34740 ریال است، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 390 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 34540 ریال باشد، که به نسبت به مبنای محاسبه قبل افزایشی در حدود 150 ریال را نشان می دهد که تا کنون تغییر با اهمیتی نیست.

 

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

نکته: قیمت کالا ها به صورت CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

 

 

روند تغییرات قیمت کالای استایرن در بازارها ی جنوب آسیا در یکسال گذشته

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت