انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ادامه کاهش نرخ بیشتر گریدهای پلیمری در بازار آسیا

قیمت بیشتر کالاهای پلیمری از آغاز ماه می تا کنون نزولی بوده است دلایل عمده آن 1، کاهش تقاضای فصلی بازار و 2، افزایش عرضه که حتی تقویت قیمت نفت طی این مدت تاکنون نقش موثری نداشته و با توجه شرایط موجود تغییری در بازار جهانی پلیمرها حاصل نکرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، علی نجفی، کارشناس بورس محصولات پتروشیمی در گفتگو با انجمن ملی صنایع پلاستیک (اینپیا) گفت: در هفته دوم ژوئن بازارهای آسیایی باز هم به روند نزولی خود ادامه داده و در بیشتر گریدهای پلیمری کاهش نرخ ثبت شد.

 

 قیمت بیشتر کالاهای پلیمری از آغاز ماه می تا کنون نزولی بوده است؛ دلایل عمده آن 1)کاهش تقاضای فصلی بازار 2) افزایش عرضه که حتی تقویت قیمت نفت طی این مدت تاکنون نقش موثری نداشته و با توجه شرایط موجود تغییری در بازار جهانی پلیمرها حاصل نکرد.

 

اتیلن و پروپیلن

قیمت اتیلن پس از کاهش شدید90 دلاری طی چند هفته گذشته، این هفته نسبت به هفته اول ژوئن تغییری نداشت و با همان میانگین نرخ هفته گذشته یا 1045 دلار به ازای هر تن معامله شد. البته با توجه به ضعف شدید تقاضای مشتقات اتیلن، این محدوده قیمتی مطلوب به نظر می ­رسد و برخی فعالان بازار با توجه به افزایش عرضه و رکود بازار مشتقات این محصول بر این باورند که کاهش قیمت تا 1015 دلار به ازا هر تن در هفته ­های آتی اتفاق می ­افتد. اما پروپیلن نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و با  قیمت 700 دلار به ازای هر تن معامله شد.

 

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با 5 دلار کاهش به ازای هر تن همراه بود و با نرخ­ 1130 دلار به ازای هر تن معامله شد. در خصوص وضعیت آتی قیمت این محصول نیز دو دیدگاه وجود. در دیدگاه اول برخی از فعالان بازار معتقدند با توجه به روند صعودی قیمت نفت طی چند هفته گذشته و صعود آن به بالای50 دلار و تثبیت آن در این محدوده قیمت؛ کاهش پیاپی نرخ این محصول در هفته­ های آتی متوقف خواهد شد.

 

در دیدگاه دوم برخی مشارکت گنندگان بازار بر این باورند که با توجه به رکود فعلی بازار، ضعف شدید تقاضا و هم چنین افزایش عرضه ناشی از واحدهای فعال یا در حال راه ­اندازی که از خوراک زغال سنگ استفاده می­کنند، با وجود اینکه هزینه تولید پلی اتیلن از زغالسنگ با وجود نفت ارزان قیمت جذاب نیست و هدف از فعالیت این کارخانه ها فقط خلق شغل و کاهش وابستگی به واردات پلی اتیلن است؛ همچنان روند نزولی قیمت ها را در هفته ­های آتی شاهد هستیم.

 

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا تغییری نداشت و بدون نوسان قیمت نسبت به هفته قبل و باهمان میانگین نرخ­ 1130 دلار به ازای هر تن معامله شد. البته با توجه به افزایش عرضه ناشی از فعالیت واحدهایی که از خوراک زغال سنگ و متانول استفاده می­کنند و هم چنین ضعف شدید تقاضا که ناشی از کاهش تقاضای سنتی در این فصل به سبب بارش باران های موسمی کشور  هند و کاهش تقاضای فصلی در چین ؛ احتمال می رود این ثبات نرخ در هفته گذشته موقت بوده و پیش بینی می­شود در ماه ژوئن همچون ماه می رکود بر بازار این کالا حاکم باشد.

 

پلی اتیلن سنگین

 گریدهای بادی و فیلم کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته­ای که گذشت به ترتیب  با کاهش قیمت 20 و 10 دلار به ازا هر تن همراه بودند .و گرید تزریقی نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت و بازار نسبتا با ثباتی را تجربه کرد.اما  با توجه به همزمانی ماه ژوئن با ماه رمضان و تضعیف شدن فعالیت های تجاری بیش از پیش، کاهش تقاضای فصلی و افزایش عرضه که ناشی از 1)دو برابر شدن عرضه واحدهایی که از خوراک زغال سنگ و متانول استفاده می­کنند نسب به سال گذشته و 2) افزایش عرضه کشور عربستان به دلیل به صرفه بودن تولید با گاز اتان؛ انتظار می رود همچنان با کاهش قیمت این محصول در بازارهای جنوب آسیا مواجه باشیم.

 

پلی پروپیلن

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا با 10 دلار کاهش به ازای هر تن همراه بود و با نرخ­ 975 دلار به ازای هر تن معامله شد.که عمده دلایل این کاهش در هفته گذشته عبارتند از :1)رکود فعلی حاکم بر بازار هند و کاهش شدید تقاضا برای واردات این محصول و سیاست خرید از تولیدکنندگان داخلی  2 )افزایش عرضه ناشی از بازگشت به خط تولید شرکت هایی که به علت دوره تعمیر و نگهداری فعالیت نمی­کردند مثل شرکت Ningxia Baofeng که دارای ظرفیت تولید 300هزار تن پلی پروپبلن در سال است.

 

پلی استایرن

قیمت کالاهای پلی استایرن مقاوم وپلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت به ترتیب  با کاهش قیمت 16 و 21 دلار به ازا هر تن همراه بودند. به ترتیب با قیمت­های 1194 و 1149 دلار به ازای هرتن معامله شدند.قیمت این محصولات در حالی نزولی بود که روند استایرن همچون هفته گذشته صعودی بود. و دلایل اصلی کاهش نرخ این محصولات، از سویی تردید خریداران به روند قیمت های آتی با توجه به رکود فعلی حاکم بر کل بازار و از سوی دیگر بی اعتمادی نسبت به ثبات روند رشد فعلی قیمت استایرن است.

 

PVC 

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  بدون تغییر بود و با نرخ­ 855 دلار به ازای هر تن همچون هفته اول ماه ژوئن معامله شد. و در حالی شاهد ثبات نسبی نرخ این محصول بودیم  که همراه  با کاهش تقاضا نسبت به سطح تقاضای ماه پیش بود.اما این ثبات قیمت در هفته گذشته با توجه به روند صعودی قیمت نفت طی چند هفته گذشته و صعود آن به بالای50 دلار و تثبیت آن در این محدوده قیمت که داده مثبتی تلقی می­شود اتفاق افتاد و البته کاهش سطح موجودی تولید کنندگان شمال شرقی آسیا به دلیل تعمیر و نگهداری نیز بی تاثیر نبود

 

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت بدون تغییر بود و با نرخ­ 890دلار به ازای هر تن همچون هفته اول ماه ژوئن معامله شد. که ثبات نسبی نرخ این محصول به دلایل 1)تقاضای مناسب در این هفته برای  محموله های جنوب شرق آسیا  2) انتظار افزایش تقاضای فصلی برای این محصول از ژوئن(همزمانی با ماه رمضان) تا آگوست است.

 

 

 

 

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30485 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 34660 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 200 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 34510 ریال باشد، که به نسبت به مبنای محاسبه قبل افزایشی در حدود 50 ریال را نشان می دهد که تا کنون تغییر با اهمیتی نیست.

نکته:قیمت کالا ها به صورت CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت