انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ارزانی خوراک گازی،مانع توسعه پتروشیمی‌ است

مشاور مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت:در صورتی که نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها افزایش نیابد، این واحدها انگیزه ای برای ارتقای فناوری خود و روزآمد کردن آن به منظور کاهش هزینه ها ندارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری مهر ، عبد الحسین بیات با بیان اینکه مسائل مربوط به نوسانات نرخ ارز در حوزه اقتصاد کلان کشور را نباید وارد حوزه قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها  به ویژه پتروشیمی های با خوراک مایع کرد، گفت: نوسانات نرخ ارز و در نتیجه تفاوت قیمتی آن از مشکلاتی است که عامل آن خارجی محسوب می شود. در کل برنامه ریزی دولت ها باید به نحوی باشد که به سمت اقتصاد جهانی پیش روند.

وی با اشاره به اینکه نرخ پتروشیمی های با خوراک مایع از طریق محاسبه قیمت خوراک در فوب خلیج فارس منهای ۵درصد محاسبه می شود، ادامه داد: اختلاف نرخ ارز نباید بر میزان سود و هزینه واحدهای پتروشیمی تاثیرگذار باشد.

طبق گفته های این کارشناس ارشد صنعت پتروشیمی، در صورتی که حاشیه سود پتروشیمی ها کاهش یابد این واحدها ناگزیر می شوند به ارتقای فناوری و بهره وری روی آورند که می تواند مثمر ثمر باشد.

بیات ١٣ سنت را برای نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها مناسب دانست و تصریح کرد: در ابتدا طی بررسی هایی که انجام شد نرخ ١٣ سنت برای خوراک گازی پتروشیمی ها مطرح شد که با فشار بخش خصوصی اکنون به رقم تقریبا ٨ سنت رسیده است.

وی بیان داشت: در صورتی که نرخ خوراک پتروشیمی ها افزایش نیابد این واحد به ویژه در آینده به توسعه و روزآمد کردن فناوری مورد استفاده خود ترغیب نمی شوند و از جریان صنعت پتروشیمی دنیا عقب می مانند. چرا که رغبتی برای کاهش هزینه های خود در نتیجه پیشرفت فناوری ندارند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی همچنین فضای کسب و کار کشور و حاشیه سود صنایع را مشخص عنوان کرد و گفت: می توان اختلاف قیمت محاسبه خوراک گازی  پتروشیمی ها را در حسابی جداگانه ذخیره و آن را برای بخش توسعه ای این صنعت هزینه کرد تا بهانه ای به منظور مانع بودن افزایش قیمت برای رشد صنعت پتروشیمی  ها وجود نداشته باشد. 

بیات تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح این موضوع از سمت وزارت نفت به عنوان نهادی دولتی ممکن است این شبهه را ایجاد کند که دولت تنها به فکر خود است، بنابراین پیشنهاد می شود نهادی جداگانه با شرکت اعضای دولتی و خصوصی این صنعت تشکیل شود تا نرخ مناسب با توجه به حاشیه سود واحدهای پتروشیمی را بررسی و اعمال کند. البته طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها افزایش نرخ خوراک باید به صورت پلکانی انجام شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت